Reisverslag: Winters Slovenië

Nadat ik in het begin van de zomer al naar Slovenië was geweest besloten Martijn en ik eind November weer richting de prachtige streek rond Bled te gaan. Aangezien deze regio in de Julische alpen ligt, konden we zeker al sneeuw verwachten.

Nadat ik Martijn op de zaterdagochtend had opgepikt in Hellevoetsluis, stelden we de navigatie in op het adres van het appartement dat we geboekt hadden. Bij elkaar zou het een kleine 1200km rijden zijn. Omdat we redelijk laat in de ochtend pas vertrokken, hadden we besloten onderweg te overnachten en op zondag pas verder te rijden.

Dit is maar goed ook. Door winters weer hadden we onderweg reeds al enkele flinke sneeuwbuien in de buurt van de Duitse plaats Stuttgart. Hierdoor hebben we aanzienlijk langer over het stuk gedaan dan verwacht, en waren pas tegen een uur of negen in München waar we inmiddels een hotel hadden geboekt in de buurt van het vliegveld. Letterlijk in de buurt van het vliegveld, volgens mij staat het hotel namelijk in het verlengde van de start- en landingsbaan. Verder was het overigens een prima hotel met lekker bier in de bar 🙂

D volgende dag ging het na een stevig ontbijt alweer vroeg op pad richting Slovenië, waarbij we onderweg alweer flink wat sneeuw op ons dak kregen. Echter was dit gelukkig wel een stuk minder dan de middag ervoor in Duitsland. Sterker nog, naarmate we dichter bij Slovenië kwamen werd het weer mooier en zonniger. Dat beloofde wat!

Zoals misschien bekend hebben zowel Oostenrijk als Slovenië een vignettenplicht voor de snelwegen. Omdat Bled eigenlijk redelijk dicht over de Oostenrijkse grens ligt,  hadden we besloten om voor Slovenië geen vignet te kopen, maar de snelweg daar te vermijden. Dit betekende wel dat we een andere route moesten kiezen. Daarom gingen we in Oostenrijk in de buurt van Villach van de snelweg af om daar via de Würzenpas over te steken naar Slovenië. Van te voren was dit wel even spannend, want lag er niet te veel sneeuw? Was de pas wel goed berijdbaar? Hij lag namelijk op een hoogte van 1075 meter, en enkele stukken hadden 18% stijgingspercentage. Niet iets wat je voor je lol gaat rijden als hij spekglad is 😉

Gelukkig viel dit allemaal reuze mee. Sterker nog, de weg was brandschoon. Naast de weg lag flink wat sneeuw, maar het was wel te zien dat ze de weg goed hadden schoongemaakt. Er lag werkelijk geen vlokje sneeuw.

Uiteindelijk kwamen we zo tegen een uurtje of half 4 aan in Bled, waar we de komende dagen zouden blijven in een appartement vlakbij het meer en vanuit waar we diverse daguitstapjes gemaakt hebben.

Maandag

Op de maandag stond het meer van Bled op het programma na eerst boodschappen gehaald te hebben. We besloten het hele meer rond te wandelen, wat bij elkaar toch gauw een kilometer of 8 wandelen. De wandelroute is niet zwaar, aangezien driekwart van de route eigenlijk gewoon stoep is. Alleen ‘aan de overkant’ voert de route door een parkje, waar je over onverharde paden loopt. Er is amper hoogteverschil.

Mogelijkheden om hogerop te komen zijn er zeker wel. Zo zijn er diverse punten langs het meer waar een wandelpad naar boven gaat waar je een mooi uitzicht hebt over het meer. Wij besloten op een gegeven moment dit ook te doen, maar zijn uiteindelijk omgekeerd. Door de sneeuwval van de dagen ervoor was het pad redelijk besneeuwd en glibberig. Daarnaast was het ook op sommige punten gewoon erg steil, dus om nog wel een beetje veilig beneden te kunnen komen besloten we om te keren. Uiteraard wel nadat we een plaatje hadden gemaakt van het kerkje op het eilandje…

Nadat we op een gegeven moment het hele meer rond waren geweest, zijn we een café ingedoken waar we voor de schandalige prijs van 1 euro een flinke kop koffie hebben gedronken. Dit werden er uiteindelijk drie, en werd ook gevolgd door een paar flinke halve liters Sloveense Pivo voor de schofterige prijs van 2 euro… ja we hadden het heel erg slecht 😉

IMG_7934-HDR IMG_7970-HDR

Dinsdag

Onze tweede dag in Slovenië stond in het teken van Korita Mostnice en Dolina Voje. Oftewel de Mostnice-kloof en Voje-vallei. Deze zijn gelegen in het Triglav-nationaal park in de buurt van het plaatsje Stara Fuzina.

Na vroeg op weg gegaan te zijn, kwamen we na een klein half uurtje rijden bij de parkeerplaats aan. Omdat het inmiddels laagseizoen was, was het ook gratis parkeren. Het verbaasde me dus niet dat we de enige auto waren op de parkeerplaats. Hier kwamen we ook nog een schoolklas tegen die aan het wandelen waren, maar dit waren ook de enige andere mensen die we voor zo’n beetje de rest van de dag tegen zouden komen.

De rest van de dag volgden we een goed gemarkeerd wandelpad langs de Mostnice-rivier door de gelijknamige kloof. Deze rivier heeft een paar mooie stroomversnellingen en watervallen; en eveneens een aantal mooie stille poelen die schitterend blauwgroen gekleurd waren. Het wandelpad dat je volgt loopt soms vlak langs de rivier, maar soms ook op een meter of 20 tot 50 erboven. Na een aantal kilometer kom je bij een restaurant dat hier in de middle of nowhere ligt. Hier krijg je de mogelijkheid om nog verder te gaan richting de Mostnice-waterval. Uiteraard deden we dit, en hierbij kamen we ook door de Voje-vallei. Dit is een prachtige vallei, waar erg veel sneeuw lag. Waarschijnlijk wel een centimeter of 20. Gelukkig liep de wandelroute op dit deel samen met een paar onverharde bosweggetjes, zodat het niet al te moeilijk was om op de route te blijven.

Uiteindelijk hebben we bij elkaar toch een kilometer of 14 gewandeld door de vallei en kloof, en toen we terugkwamen bij de auto waren we moe maar voldaan. Deze kloof was zeker een topper! Je komt namelijk ook vanalles tegen: kloven, watervallen, valleien, verre uitzichten. Wat wil je nog meer?

IMG_8071 IMG_8063-HDR IMG_8056 IMG_8034-HDR IMG_8025-HDR IMG_8269-HDR IMG_8254-HDR IMG_8204-HDR IMG_8181-HDR IMG_8142-HDR IMG_8106-HDR IMG_8095 IMG_8091-HDR IMG_8082-HDR

Woensdag

Op de woensdag was het plan om het meer van Bohinj, het Pokljuka plateau en Jamnik te gaan bezoeken.

Als eerste gingen we naar het meer van Bohinj:

IMG_8300 IMG_8312 IMG_8284-HDR IMG_8293-HDR

Hierna gingen we naar het Pokljuka plateau. Dit is een op +- 1200mtr hoogte gelegen hoogvlakte tussen Bohinj en Bled in. Het is te bereiken via de route 905. Deze was zowaar goed te berijden, ook al lag er een gigantische hoeveelheid sneeuw langs de kanten van de weg. Hier had het de afgelopen dagen echt gigantisch hard gesneeuwd. Helaas misten we hierdoor volgens mij ook een bordje voor de juiste richting, want uiteindelijk reden we gewoon weer Bled in. Helaas geen Pokljuka dus, ook al zag het er vanuit de auto toch best veelbelovend uit.

Na Pokljuka gingen we richting Jamnik. Hier zou een kerkje op een bergtop te vinden zijn, dat bereikbaar zou zijn via een mooie bergroute (de 635). Na de nodige offroad-perikelen kwamen we hier aan, en het kerkje lag er inderdaad best mooi bij in de sneeuw:

IMG_8370 IMG_8387 IMG_8426 IMG_8361

Hierna was de dag alweer bijna om en besloten we weer richting Bled te gaan. Hier ’s avonds nog even snel een rondje om het meer gedaan tijdens het blauwe uur. Dit was echter niet super spectaculair doordat het superbewolkt was.

Helaas was dit ook alweer onze laatste dag in Slovenië, en de donderdag moesten we alweer op huis aan. Al met al was het een geslaagd tripje, en ook nu weer zeg ik dat Slovenië zeker voor herhaling vatbaar is!