12 april – 15 april — Stad, strand en land..

Na het kamperen op de camping bij Okefenokee besloten we weer richting de kust te gaan, om precies te zijn naar het plaatsje Richmond Hill vlak buiten de kuststad Savannah. Hier kwamen we al redelijk vroeg, in het begin van de middag, aan. Volgens de bevestigingsmail van het hotel konden we pas om 14:00 inchecken, maar toch probeerden we het om half 1 al. Gelukkig was dit geen probleem. Na ons gesetteld te hebben besloten we richting de stad Savannah te gaan.

Hotel Richmond Hill

Savannah zou een oud historisch district moeten hebben, maar dit vond Marcel een beetje tegenvallen. Het zag er allemaal een beetje te veel verpauperd uit. We hebben deze middag heel veel gelopen door de stad, en het leukste stuk was nog het laatste toen we een lange rechte weg volgden met om de 2 blokken een parkje met allerhande mooie hoge bomen.

Aan het einde van deze weg, in het grootste park van allemaal, was een heuse rugbywedstrijd aan de gang. Een sport die je niet snel verwacht in het land van American Football…

Na in 3 uur bijna 9 kilometer door Savannah te hebben rondgehobbeld besloten we de auto weer op te zoeken en richting het hotel te gaan. Daar aangekomen was het snel even douchen en vervolgens eten bij de McDonald’s.

Na een goede nachtrust besloten we de volgende dag om deze keer het strand eens op te zoeken. De weersvoorspellingen gaven namelijk aan dat dit misschien voorlopig wel de laatste mooie warme dag zou kunnen zijn. Na ontbeten te hebben in het hotel besloten we richting Tybee Island te gaan; een barrier-island voor de kust van Savannah.

Onderweg kwam Marcel erachter dat er op de route ook nog een fort lag uit de periode van de Amerikaanse burgeroorlog. We besloten dit monument eerst nog even te bekijken, want we konden hier namelijk toch gratis in middels onze National park pass. Ook dit fort was weer de moeite waard, en het was opvalllend hoe rustig het was qua bezoekers, zelfs vergeleken met het fort dat we eerder in St. Augustine bezochten.

Toen we net op het punt stonden om weg te gaan uit het fort bleek er net iemand bezig te zijn een demonstratie te geven over het meest gebruikte geweer uit de burgeroorlog. Hij liet zien hoe ze dat in die tijd laadden, en schoot er ook een paar keer mee. Dit gaf vooral de nodige herrie, het is logisch dat de soldaten uit die tijd behoorlijk doof waren!
Na het fort reden we door naar het strand van Tybee Island, waar we snel een parkeerplaats opzochten. Helaas moet je op het hele eiland betaald parkeren, dus ook hier. Ik stond al bij de betaalautomaat muntjes uit te zoeken, toen een aardige Amerikaan zijn kaartje doorgaf. Zij hadden het niet meer nodig, en hij was nog iets van anderhalf uur geldig. Geweldig! Dat scheelde weer 4 Euro.
Vervolgens naar het strand gelopen, dat er niet al te druk maar ook niet superrustig bij lag. Op het strand een wat rustiger plekje gezocht en hebben even lekker met de frisbee gespeeld, zoals op deze zeer elegante foto te zien is ;)…