10 april – 11 april — St. Augustine

Na het bezoek aan Orlando besloten we naar de kustplaats Sint Augustine te gaan, dit is een niet al te groot plaatsje in het Noorden van Florida aan de Atlantische oceaan.

We zouden daar gaan kamperen in een State park op een zogenaamd ‘barrier island’ voor de kust van het plaatsje St. Augustine. Voordat we echter naar de camping zouden gaan, gingen we eerst het stadje zelf bezoeken.

St. Augustine is de oudste nog bestaande nederzetting van Noord-Amerika, en werd reeds in 1565 gesticht door de Spanjaarden. Dit is te merken in de architectuur en bijvoorbeeld straatnamen. Die hebben duidelijk Spaanse invloeden.

Bij het stadje ligt ook een groot oud fort uit die tijden. Deze hebben wij ook even bezocht, en dankzij onze ‘National Park Pass’ konden we gelijk doorlopen. Deze pas hebben we in de Everglades voor 80 dollar gekocht, maar daarmee mogen we verder wel ‘gratis’ en onbeperkt alle Nationale parken, Monumenten en Bossen bezoeken.

De muren van dit fort zijn gemaakt van een speciaal soort steen dat van schelpen is gemaakt. Dat zie je nog duidelijk terug in de muren, zoals onderstaande foto ook laat zien.

In het fort was ook verschillend wapentuig uit het verleden te zien, waaronder dit kanon dat niet helemaal werkte zoals het hoorde. Bij het afschieten ontplofte het en 3 van de 4 soldaten die het kanon bedienden kwamen om het leven. Als je de dikte van die pijp ziet moet je je dus bedenken wat een klap dat is geweest, zulk dik ijzer breek je niet zomaar…

Al met al was het een leuke ervaring

Na het bezoek aan het fort zijn we ook nog even door het stadje zelf gelopen. Aangezien het maar een kleine plaats is, was alles redelijk dichtbij elkaar. Zoals je aan onderstaande foto ziet, overheerst er in deze plaats niet de typische Amerikaanse houten/betonblok architectuur…

Na het verkennen van de stad heeft Marcel ook nog even een ijsje gekocht. Nou ja, ijsje…. Het was een megahoorn met een halve liter chocoladeijs. Maar dat vond hij natuurlijk totaal niet erg in het warme weer…

De camping was erg mooi, onze tent stond was aan 2 kanten omgeven door bos.

Gelukkig zaten hier een stuk minder muggen dan in de Everglades (waar we binnen 2 minuten ongeveer 25-30 muggen in de tent hadden zitten, die er lustig op losgeprikt hebben met als resultaat dat we erbij liepen alsof we de waterpokken hadden ;)).

’s Avonds hebben we nog eventjes van het mooie strand genoten, voor het tijd was om naar bed te gaan.