Reisverslag zomervakantie 2016: Andorra en Katharenland

Andorra la Vella

Na drie dagen gekampeerd te hebben bij Valencia en deze stad bezocht te hebben vonden we het weer tijd om verder te gaan reizen. Omdat de weersvoorspellingen in Andorra goed waren, en we daar eigenlijk wel eens een kijkje wilden nemen besloten we daarheen te gaan. Andorra is een kleine bergstaat in de Pyreneeën en ligt ingeklemd tussen Spanje en Frankrijk. Het land is geen lid van de EU, en dit houdt in dat je onder andere rekening moet houden met het volgende:

• De kans is zeer groot dat je EU-belbundels niet geldig zijn, maar dat je extreem hoge tarieven moet betalen voor bijvoorbeeld data. De recent afgesloten overkomsten omtrent gelijke datakosten binnen de EU gelden alleen voor EU-landen.
      • Er kunnen grenscontroles zijn. Vanwege de populariteit van Andorra vanwege de lage belastingtarieven wordt er veel gecontroleerd op smokkel.

Het zou vanuit Valencia ongeveer 5 á 6 uur rijden zonder tolwegen, dus we besloten ’s morgens op tijd weg te gaan. Helaas hadden we er even geen rekening mee gehouden dat het zondag was, en dat een hoop winkels dan dicht zijn waaronder dus supermarkten. Ons ontbijt was dus beperkt tot een paar stukken gedroogde worst van de Lidl van een paar dagen eerder. Die smaakte ook totaal niet verkeerd overigens.

Na eerst een stuk teruggereden te zijn via de zelfde kustweg als op de heenweg naar Valencia sloegen we uiteindelijk iets voor Tarragona linksaf het binnenland in richting LLeida. Dit was een best interessante route langs een rivier, blauwe stuwmeren, stuwdammen, kastelen en kleine dorpjes. Pas in de buurt van Lleida werd het landschap vlakker, lager en ook saaier. Na het oversteken van de grens met Andorra viel eigenlijk gelijk het verschil met de Spaanse kant op: het was allemaal een stuk drukker, en het is ook allemaal net anders. Zo staat er echt gigantisch veel informatie op de verkeersborden, bijna te veel om het snel te kunnen lezen. Laat ik stellen dat ik blij was met de navigatie 😉

Uiteindelijk kwamen we bij de camping Valira aan, welke in de hoofdstad Andorra la Vella is gelegen op zo’n beetje loopafstand van alle bezienswaardigheden en shops. De camping was verder ook prima, en de sanitairgebouwen waren de mooiste die ik gezien heb deze reis.

Andorra la Vella

Omdat we al de hele dag in de auto hadden gezeten besloten we na het opzetten van de tent om een stukje te gaan lopen en de stad alvast een beetje te verkennen zodat we ook alvast een restaurantje konden zoeken om daar te gaan eten. We hadden namelijk ook geen avondeten door de dichte supermarkten in Spanje. Tijdens deze wandeling viel echter wel op dat de meeste restaurants hier pas na 20:00 hun keuken openen. Dit is best wennen vergeleken met de weken ervoor, waar je gewoon al vanaf halverwege de middag terecht kon voor eten. Uiteindelijk hadden we een restaurantje gevonden dat al open was, en hier heeft Marcha steak en ik lamskoteletten gegeten voor een redelijke prijs.

De volgende dag gingen we wederom aan de wandel richting een winkelcentrum, dit was ongeveer een halfuurtje lopen. Hier hebben we bij een cafeetje ontbeten met lekkere croissants en koffie. Daarna zijn we het winkelcentrum doorgegaan, wat overigens best tegenviel. De prijsverschillen waren lang niet zo groot als verwacht. Als laatste nog bij een slijterij geweest waar we een viertal flessen whisky gekocht hebben. Alcohol is hier in Andorra wel goedkoop vergeleken met Nederlandse webshops. 3 van de 4 flessen waren bijna de helft goedkoper dan in Nederland, en de vierde ook een tientje. Kortom we hebben serieus een deel van de vakantie terug verdiend 🙂

Uiteindelijk zijn we via het oude deel van Andorra stad weer terug gewandeld. Hierbij loop je veel meer over de berg, en dus gaat het veelvuldig op en neer. Een goede benentraining! Wat ons wel erg opviel was dat er sprake is van erg veel smog in de stad. Dit komt volgens mij omdat echt letterlijk iedereen de auto pakt, en al die uitlaatgassen blijven door de ligging van de stad in het dal lekker hangen. Dit is geen plek voor longpatiënten kan ik je vertellen…

Na de tweede nacht gingen we weer vroeg op, om richting Frankrijk te gaan. Ons doel was een camping in de buurt van Carcassonne, in het zogenoemde ‘land van de Katharen’. Om precies te zijn in  het dorpje Motholieu. Na vertrek uit Andorra-stad ging het eerst nog een poosje door het land omdat de maximumsnelheid slechts 60 km/u is en je op een hoop plekken niet eens dat haalt. Na pak hem beet een uurtje kwamen via de bergpas ‘El pas de la casa’ bij de grens met Frankrijk. Deze bergpas heeft een tophoogte van plusminus 2400 meter, en dat was te merken aan de temperatuur en het zicht. De temperatuur daalde tot ongeveer 4 graden, en het zicht was beperkt tot nog geen 50 meter aangezien we in de wolken reden. Leuk om mee te maken!

Bij de grens hadden we eigenlijk wel verwacht om gecontroleerd te worden, omdat er op internet erg veel verhalen stonden over strenge controles door de Fransen om smokkel tegen te gaan. Dit viel gelukkig mee, wij mochten zo doorrijden. De franse auto achter ons werd echter wel tegengehouden.

Na uiteindelijk een lange (en mooie) rit door de Pyreneeën kwamen we bij het plaatsje Montolieu aan waar we snel de tent opzetten. Dit was de kleinste camping waar we gestaan hebben, en ook een erg rustige. Prima prijs ook. Dit was mijn eerste kennismaking met kamperen in Frankrijk en het viel me vooralsnog mee:

• De campingmedewerkster sprak Engels (had ik niet verwacht)
  • Er waren ‘normale’ toiletten
  • Er was toiletpapier bij de toiletten, weliswaar wel BUITEN je hokje 😀

Belangrijkste reden om hier te verblijven was het bezoeken van de Unesco werelderfgoed site van Carcassonne. Dit stond echter de volgende dag pas op het programma, en daarom besloten we na het opzetten van de tent een ander kasteel te gaan bezoeken. We hadden van de eigenaresse van de camping namelijk een kaart van de regio gehad met allerhande bezienswaardigheden, en aan de hand daarvan besloten we naar de kasteelruïne van Saissac te gaan. Deze ruïne dateert uit de tiende eeuw, en ligt vlak boven enkele hoge kliffen vlak bij het dorpje Saissac.

Saissac

Het was niet ver rijden naar Saissac, via smalle steile weggetjes en langs druivenvelden. Een leuk ritje als je het mij vraagt. Bij aankomst bij het kasteel hebben we de auto geparkeerd en zijn via een oud wijkje naar het kasteel gegaan. Het kasteel is voor 5 euro toegankelijk en dat hebben wij uiteraard gedaan. Het is verder redelijk klein, dus we waren er binnen een uurtje helemaal doorheen.

Vanuit het kasteel had je ook weer een mooi uitzicht op het stadje, waarbij je duidelijk kon zien hoe het op de bergen ligt geplakt:

Nadat we het hier wel gezien hadden, besloten we een supermarkt te gaan zoeken om eten te gaan halen. Dit werd vlees bij een InterMarche, wat we na terugkomst op de camping op de BBQ legden. We hadden in VilaNova bij een een chinezenshop een klein bbq-tje gekocht voor nog geen 25 euro van degelijke kwaliteit. De bbq hebben we vooral in Spanje nog best veel gebruikt. In Frankrijk iets minder, omdat het daar meer verboden was om bbq’s te gebruiken.

Na het eten hebben we nog even gevoetbald, en ging ik in mijn eentje nog even naar het dorpje Montolieu om de zonsondergang te fotograferen. Hierbij zag ik dat het dorpje eigenlijk helemaal niet zo groot is, en best fotogeniek. Enige minpuntje is dat ze op alle mooie plekken in het stadje zelf parkeerplaatsen hebben gemaakt die allemaal volstonden met auto’s, dus hier hoefde ik geen foto’s te maken. Ik besloot dus de auto ook neer te zetten, en lopend naar een brug te gaan over een ravijn waar we ’s middags richting Saissac ook over waren gereden. Hier had je vanaf de overkant een mooi uitzicht op het stadje. Doordat de zon schuin van achteren kwam, leverde dit een prachtig belicht stadje op. Je kan dus voorstellen dat ik op de camping terugkwam met een paar prachtige platen…

Montolieu

De volgende dag stond de historische stad Carcassonne op het programma. Het kasteel hiervan staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO, en dit betekent bijna automatisch dat je drukte kan verwachten. Bij aankomst op de parkeerplaats was het al druk. Helaas stonden er vanaf de parkeerplaats geen bordjes aangegeven met daarop de richting die je moest volgen, maar gelukkig is het kasteel dusdanig groot dat het eigenlijk niet echt kan missen.

Carcassonne

Al met al is het kasteel van Carcassonne leuk voor een keertje om bezocht te hebben. We hebben wat door het kasteel gelopen. Binnen de muren is een deel van de bebouwing ingericht als horeca en winkeltjes, super toeristisch allemaal. Een apart deel van het kasteel is alleen toegankelijk als je een kaartje koopt van plusminus 8 euro. Dit is best een interessante tour die je loopt, en nog best uitgebreid ook. Je moet alleen geen last hebben van hoogtevrees of bang zijn van steile trappetjes 🙂

Na afloop gingen we wederom weer even langs de InterMarche om boodschappen te halen, en daarna was bij aankomst op de camping alweer vrij snel tijd om te eten. Na nog wat spelletjes yahtzee was het weer bedtijd.

Al met al waren dit een paar geslaagde dagen. Andorra zou zelf niet snel nog een keer bezoeken voor de bezienswaardigheden, maar als je er toch in de buurt bent is het altijd de moeite om eens te kijken voor wat goedkope spullen. Ook de brandstof voor de auto is zeer goedkoop, ik tankte voor 85 cent per liter diesel…

Het land van de Katharen en de Aude vond ik echter wel de moeite waard, en zou ik zeker nog een keer overwegen om te bezoeken. Volgens mij is er naast Carcassonne, Montolieu en Saissac namelijk nog genoeg te zien om nog een paar dagen te vullen. Daarnaast vond ik het ook een niet echt extreem drukke bestemming, met goed weer.