Reisverslag zomer 2016: Gorges de Verdon en Avignon

Gorge de Verdon

Gorges de Verdon

Na ons verblijf in Cassis besloten we langzaamaan wat meer naar het Noorden te gaan, om als we uiteindelijk naar huis moesten niet zo heel extreem ver meer te moeten rijden. Aangezien het verder naar het noordoosten, richting de alpen,  slecht weer werd besloten we zo goed als recht naar het noorden te gaan: naar de Verdon-kloof. De kloof van de Verdon is 1 van de grootste en indrukwekkendste kloven van Europa, en een groot deel van het gebied is uitgeroepen tot nationaal park. Het gebied is onder andere bekend vanwege vele outdooractiviteiten zoals kanovaren, wandelen en fietsen. Wij gingen hier niet perse heen voor het varen, fietsen of wandelen maar meer voor de mooie omgeving, want dat is het in ieder geval!

Na vertrek uit Cassis ging de weg eigenlijk tot ver in de middag via bergweggetjes rechtstreeks naar het noorden, waar ik een camping in de buurt van Castellane had uitgezocht. Na aankomst op de camping bleek dit by far de rustigste camping te zijn waar we waren geweest: we waren de eerste dag zo’n beetje de enige met een tentje, en er was verder ook nog 1 camper. Ook was deze camping verreweg de goedkoopste van onze reis. Gelukkig was het verder wel prima, het sanitair voldeed in ieder geval. Ook was het personeel erg vriendelijk EN het sprak goed Engels.

We zouden 2 dagen blijven op deze camping (Notre Dame, vlak buiten Castellane). Helaas bleek het na aankomst op de camping toch te gaan regenen, dus besloten we wederom een ritje te gaan maken met de auto: ook hier was een zogenaamde ‘route des cretes’. Deze voerde echter langs en boven de Verdon kloof. Er zijn onderweg best veel parkeerplaatsen om van het uitzicht te genieten, en op sommige plekken sta je volgens mij letterlijk een kilometertje boven de rivier…

Gorges de Verdon

Terwijl we deze route des cretes reden (die een kilometer of 20 lang is), reden we steeds voor de bui uit. Zo’n beetje bij elk uitkijkpunt waar we stopten was het droog, en begon het te regenen zodra we weggingen. Niet verkeerd om eerlijk te zijn. Voordeel was in ieder geval wel dat de regenbuien in de lucht duidelijk zichtbaar waren, wat voor nog spectaculairdere uitzichten zorgde dan op een mooie dag met strakblauwe lucht…

Uiteindelijk na een paar uur was het bijna avond, en gingen we weer terug naar de camping. Hier was het inmiddels ook weer droog geworden, en hebben we snel een broodje gegeten met franse worst die we in de supermarkt hadden gekocht. Helaas hadden we niet gezien dat hier ook brokjes kaas in zaten, dus ik trok na mijn eerste hap een gek gezicht…

Omdat de camping op bijna 900 meter hoogte lag, en het al vrij snel donker werd, lagen we ’s avonds al vrij snel op bed. Het was namelijk best koud! Het zou me niks verbazen als de temperatuur ’s nachts de 5 graden aangetikt heeft. Gelukkig waren we voorbereid en hadden we genoeg kleren meegenomen de tent in, dan overleef je het wel. Vervelender wordt het de volgende ochtend om eruit te gaan 😉

De volgende dag besloten we de andere kant op te gaan rijden, richting een meer dat op de kaart stond aangegeven: Lac de Castillon. Dit is een stuwmeer, en heeft een best mooie kleur. Dit werd door het heldere weer alleen maar versterkt.

Gorges de Verdon

Op de kaart die we de dag ervoor bij het toeristenkantoortje hadden gehaald stond ook een route richting het nationaal park Mercantour. We besloten hier op goed geluk maar heen te rijden, misschien kwamen we onderweg nog wat leuks tegen. Om eerlijk te zijn: dit viel best tegen! De uitzichten ondeweg zijn niet extreem spectaculair, en je hebt geen uitzichtpunten zoals op de Route des cretes van een dag eerder. Uiteindelijk kwamen we na een uur of 2 aan in het plaatsje Val d’allos, een wintersport resort zo te zien. Onderweg waren we alleen gestopt in ‘Saint-Andre-les-Alpes’ voor een onverwachte plotselinge sanitaire stop, waar ik mijn eerste kennismaking met een hurktoilet had… je moet het toch een keer meegemaakt hebben!

Onderweg waren we een aantal keer matrixborden tegengekomen met daarop het bericht dat de col d’Allos alleen open was van 12:00 tot 13:00. We hadden in eerste instantie geen idee waar dat was, en toen we in Val d’allos aankwamen zagen we opeens een verkeersbordje staan met daarop 2 kilometer. EN het bleek dus even over twaalven te zijn… een optelsommetje leert dus dat 1+1=2… Ik voelde er wel wat voor om het gewoon te proberen, kijken hoever we kwamen.

De top van de col d’Allos is 2250 meter hoog, en de weg die ernaartoe gaat is redelijk smal: 2 auto’s kunnen elkaar net passeren op sommige punten, en op andere punten niet. De weg is een combinatie van haarspeldbochten en haarspeldbochten. En haarspeldbochten en haarspeldbochten… En dat tot je op 2250 meter hoogte bent 🙂

Col d'Allos

Col d’Allos

Tijdens de rit naar boven kwamen we ook een aantal wielrenners tegen, voor hun zal het ongetwijfeld een stuk zwaarder zijn dan voor ons met de auto. Maar eenmaal boven aangekomen is het uitzicht het wel waard…

Na boven even rondgelopen en gekeken te hebben besloten we weer naar beneden gaan. Dit ging aanzienlijk vlugger dan op de weg naar boven, hoe kan het ook anders. Na weer in het dorp Val d’Allos aangekomen te zijn gingen we via een andere weg weer terug naar camping, waar we uiteindelijk eind van de middag weer aankwamen.

Na wederom een koude nacht in de tent, besloten we de volgende dag weer wat warmere oorden op te zoeken. Helaas werd het weer naar het noorden en oosten snel slechter, dus besloten we zo’n beetje recht naar de stad Avignon te gaan. Hier hebben we onze laatste 2 dagen van de vakantie doorgebracht op een camping vlak tegenover de oude stad, de halve brug van Avignon en het paleis van de pausen. Voordeel van deze camping was wel dat hij op loopafstand van de stad afligt.

Avignon

De volgende dag hebben we in Avignon wat rondgeslenterd en het paleis van de pausen bezocht. Dit was niet zo heel spectaculair, het kasteel in Carcassonne bijvoorbeeld was mooier. Na het paleis weer uitgegaan te zijn gingen we eerst even een hapje eten op het terras. Dit was best een goed idee, want het eten was erg lekker!

Hierna zijn we nog even naar de halve brug geweest, waarvoor we ook een kaartje hadden gekocht. Dit leverder ook weer mooie uitzichten op op de stad…

Op zich is Avignon wel mooi om te zien, maar ik denk dat wij een beetje oude stadjes-moe waren ofzo. Het maakte niet zo veel indruk meer op me als bijvoorbeeld Valencia of Carcassonne. Ook zal het meegespeeld hebben dat het de laatste dag van de vakantie was, ook al was het weer goed.

De volgende dag was alweer onze laatste vakantiedag in Frankrijk, en we besloten op ons gemak de tent op te breken en op huis aan te gaan. Uiteindelijk ging de rit best soepel, met alleen onderweg in Luxemburg een beetje file. Als ik het mij goed herinner waren we zelfs nog net voor donker thuis 😉