Werelderfgoed Nationaal Park Nikko

Na 2 nachten in Tokyo ging ik richting het nationaal park Nikko, wat bekend staat om zijn tempels. Daarnaast heb je er ook veel bergen, watervallen en meren en staat het bekend (in Japan althans) om de spectaculaire kleuren in de herfst.

Ik nam ’s morgens om 9:40 de kogeltrein naar Utsunomiya, waar ik moest overstappen op de regionale trein naar Nikko. De reis met de Shinkansen was heel erg comfortabel: lekkere ruime stoelen en een vrijwel geruisloze trein. Volgens het treinkaartje zou de trein om 10:30 in Utsunomiya aankomen. Inderdaad klokslag 10:30u gingen de deuren open en stapte ik naar buiten 😮

Shinkansen

Na nog een uurtje in de regionale trein kwam ik in Nikko aan, waar het helaas enorm hard regende. Ik twijfelde een beetje wat ik zou doen: alvast naar mijn hotel wandelen, of mijn rugzak in een klusje stoppen en eerst de stad verkennen. Helaas viel optie 2 af, omdat alle kluisjes al bezet waren. Daarom ging ik toch maar naar het hotel.

Plaatsje Nikko

Gelukkig was ik binnen 20 minuten in het hotel, lang leve Google Maps! Dit hotel (Narusawa Lodge) is een zogenoemde Minshuku, eenvoudig opgezet volgens Japanse stijl. Dat betekent onder andere dat er een gedeelde badkamer is en dat je bed op de grond op Tatamimatten ligt. De eigenaar van de Minshuku was enorm enthousiast, hij bleef maar doorpraten. Hij deed dat ook nog in redelijk goed Engels en dat is redelijk zeldzaam in Japan, zoals ik inmiddels ondervonden had.

De hotelkamer...

De hotelkamer

Na mijn spullen weggelegd te hebben ging ik gelijk op pad richting het gebied waar de tempels liggen. Intussen was het ook al minder gaan regenen, dus dat was fijn. Na ruim een half uur bergop wandelen was de Shinkyo brug de eerste bezienswaardigheid die ik tegenkwam. Deze heilige brug is erg populair bij Japanners en behoort tot een van de drie mooiste bruggen in het land van de rijzende zon. De brug zelf met het blauwe water eronder is al fotogeniek, maar met de herfstkleuren erbij is het helemaal een geweldig mooi plaatje!

Shinkyo-brug

Shinkyo brug

Ik kreeg ondertussen al flinke trek, dus het was tijd om een restaurantje op te zoeken. Hier heb ik een bord Curry en Ramen (noedelsoep) gegeten. Het smaakte erg goed en vulde als een baksteen. Daar kon ik zeker weten de hele middag mee op pad.

Food!

Curry en Ramen

Na de lunch ging ik richting de tempels. Je moet hiervoor eerst een steil wandelpad op met afwisselend hellingen en trappen. Deze wandeltocht was erg mooi met de herfstkleuren om me heen. Aangekomen bij de tempels ben ik eerst een klein tempeltje in geweest, waar een Shogun begraven lag. Op dat moment ging een Monnik wat vertellen in het Japans, terwijl iedereen op de grond in kleermakerszit zat. Aangezien mijn Japans nog wat bijgespijkerd moet worden, ben ik maar verder gegaan. 😉

Na een paar uur genoten te hebben van de omgeving besloot ik weer te vertrekken. UNESCO werelderfgoed Nikko is zeker een aanrader om te bezoeken tijdens de herfst, maar tijdens de andere jaargetijden is het gelijk een stuk minder spectaculair. De combinatie van herfstkleuren en nevel geeft een bepaalde sfeer die past bij de mystiek van het tempelcomplex.

UNESCO werelderfgoed Nikko

Voor ik in de trein stapte heb ik in een supermarkt nog even wat te eten gehaald. Niet te veel, want ik zat nog steeds redelijk vol van de lunch. Het eten uit de supermarkt (met o.a. kant en klare Sushi) is overigens erg goed te eten. Erg makkelijk als je onderweg bent! Na terugkomst bij hotel lag ik uiteindelijk vroeg op bed, de jetlag was nog niet helemaal over.

De tweede dag in Nikko was ik dan ook helaas alweer om 3:00u wakker. Na me honderdduizend keer omgedraaid te hebben werd ik de vloer zat en besloot ontbijt bij de supermarkt te halen. Ook ben ik langs het station van JR gegaan om alvast een stoel te reserveren voor de Shinkansen richting Tokyo voor de volgende dag. Daarna ging ik bij het station van Tobu-lines een buspas halen, waarmee ik de hele dag onbeperkt in de bus op een bepaald traject met bezienswaardigheden mag stappen. Ik wilde namelijk richting de plaatsen Chuzenji en Yumoto Onsen. De laatstgenoemde plaats ligt aan het einde van de buslijn. Onderweg heb ik onder andere de watervallen Kegon-, Ryuzu en Yudakifalls bezocht, het stadje en het meer Chuzenji en een hoogvlakte. Bij de laatste kon je met een kabelbaan naar een nog hoger gelegen gebied gaan, maar dit heb ik niet gedaan. De karretjes waren namelijk nogal klein… en vol!

Sardientjes in een blik...

Sardientjes in een blik

Kegon falls

Kegon Falls

Chuzenji meer

Uiteindelijk heb ik bij Yumoto Onsen nog een wandeling langs het Yunomeer gemaakt, waarna het alweer donker werd. Tijdens deze wandeling liep ik constant op te letten en te zingen, want de kans dat je hier beren en apen tegenkomt is groot. Gelukkig kwam ik ze niet tegen, dus blijkbaar hielp mijn gezang. Na de wandeling heb ik nog even wat foto’s gemaakt bij het meer en vervolgens ging ik weer met de bus richting Nikko tijdens een anderhalf uur durende reis. Het avondeten bestond uit een bak met Sushi, die ik in het hotel verorberd heb.

Het was een erg geslaagde dag in Nationaal Park Nikko, waar ik genoten heb van de mooie natuur. Vanuit de bus was er zelfs in de verte een groepje Japanse makaken te zien!