Fujisan en reis naar Sendai

Mount Fuji

Mount Fuji, door japanners ook wel Fujisan genoemd, is met ruim 3900 meter de hoogste berg van Japan. Door zijn perfecte vulkaanvorm heeft hij een grote aantrekkingskracht op zowel Japanners als buitenlandse toeristen.

Wij besloten hier na ons verblijf in Tokyo ook heen te gaan. Het was een treinreis van iets meer dan 2 uur. Het eerste uur met een kaiji limited express trein van JR-trains, en daarna nog een overstap in Otsuki naar een trein van Fujikyu railways. Dit is een private onderneming, en dit betekent helaas ook dat dit deel van de treinreis niet gedekt werd door onze treinpas en we ongeveer 3000 yen bij moesten betalen.

De treinreis ging ondanks de overstap best vlot, en het laatste deel gaat tussen best wel steile bergen door. Erg mooie uitzichten heb je dus, met af en toe ook een blik op mt. Fuji.

Mount Fuji

Na aankomst in Kawaguchiko, het eindpunt van de trein, gingen we snel ons hotel zoeken om de tassen kwijt te raken. Gelukkig hadden we het hotel snel gevonden, omdat het letterlijk tegenover het hotel ligt. Grappige was dat we hier stoplichten tegenkwamen met wel hele rare geluidjes. Op de meeste plekken hoor je een soort vogelgeluidjes als als het stoplicht op groen staat; maar hier hoorde je zo’n oude computertune uit een oud spelletje. Erg grappig!

Inchecken was ook zo gebeurt,  en we gingen weer snel richting station om een buskaart te halen. De omgeving van Kawaguchiko heeft namelijk nogal wat bezienswaardigheden die onderling met een aantal sightseeingbussen zijn verbonden. Erg handig, dus die pas hebben we ook gehaald.

Helaas was het inmiddels al best laat geworden, tegen half 3, en tot onze schrik gingen de laatste bussen alweer tegen half 6 terug. We besloten dus eerst naar de lavacave  te gaan, die het verste weg lag.

De lava cave is een grot die gevormd is tijdens 1 van de laatste erupties van MT.  Fuji en deze kan je bezoeken voor ongeveer 300 yen. Na betalen van het kaartje krijg je een veiligheidshelm (erg klein voor mijn hoofd) en loop je op eigen gelegenheid naar de grot via een erg mooi bospad.

Na een minuut of 10 wandelen voel je opeens een koude wind langskomen en dan ben je vlakbij de ingang.

Lava cave ingang

De grot zelf is niet zo heel erg lang, maar wel erg gaaf en avontuurlijk. Er zitten namelijk stukjes tussen die MAXIMAAL 75 centimeter hoog zijn. Ik had hier al moeite om doorheen te komen, dus het is niet echt geschikt voor mensen die slecht ter been zijn.

Laag bij de grond…

Na de grot uitgekomen te zijn, zijn we weer met de bus weer terug gegaan naar het dorp omdat we beiden erge honger hadden. Hier hebben we wat gegeten in een klein restaurantje met alleen maar gerechtjes in tempura. We namen allebei een tempura maaltijdschotel met garnaal, krab, paling, witvis en groente in tempura. Daarnaast kregen we er nog rijst en misosoep bij en ik kan je vertellen dat het verrukkelijk was.

Na het eten zijn we nog een rondje om het meer gelopen om het uitzicht op fujisan te bewonderen maar dit viel helaas een beetje tegen. Doordat het heel erg heiig was was het uitzicht helaas niet echt spectaculair, maar ja je kan niet alles hebben…

Lake Kawaguchi

Na deze rondwandeling hebben we nog een ijsje gehaald en zijn richting het hotel vertrokken. Morgen gaat de wekker namelijk al vroeg in verband met ontbijt!

Woensdag

Vanmorgen zaten we al om 8 uur in de eetruimte van ons hotel voor het traditionele Japanse ontbijt dat ik besteld had. Het was op zich prima, alleen de zalm was heel erg zout en die van Marcha bevatte ook nogal wat graten, dus zij was snel klaar :p

Na het ontbijt hebben we snel de tassen ingepakt en zijn we uit gaan checken, waarna we naar het station gingen om de bus te nemen naar de ice cave. Dit is eveneens een grot in de lavebodem van mount fuji, en het bijzondere hieraan is dat het er vriest. Er is eveneens ijs te vinden in de grot,  en dat ziet er best spectaculair uit. Ook deze grot was erg geslaagd, ook al was ook hier het plafond erg laag (91 centimeter volgens de bordjes. Die van gisteren was zeker lager…).

Ice cave

Na de ijsgrot namen we de eerste bus weer terug naar het station zodat we uiteindelijk om 13:00 de trein pakten om naar Sendai (Tohoku) te reizen. De reis was niet zo heel spectaculair, maar duurde vooral lang: pas om kwart over 6 checkten we in bij het hotel. We moesten namelijk 3 keer overstappen.

Na ingecheckt te zijn hebben we nog erg lekker gegeten in een restaurant vlakj het hotel: beiden hadden we rundvlees. Marcha met patat en steaksaus en ik met paella en een ondefinieerbare groente. Het smaakte werkelijk verrukkelijk en ook de toetjes waren heerlijk.

Na het eten zijn we nog even een rondje door de stad wezen lopen, en het viel op dat er hier in Sendai toch wel een flink aantal paella restaurantjes zijn erg grappig!

Toen we er om 2100 uur achter kwamen dat zo’n beetje alles ging sluiten zijn we weer richting het hotel gegaan om een tukje te doen…