Nagano en Matsumoto

Japanse Makaak

3 juni

Na een rustige treinreis met 2 verschillende Shinkansens komen we om 17:15u aan bij ons hotel in Nagano (Nagano Tokyu REI Hotel). Hier hebben we 1 nacht geboekt in een hotel zo goed als tegenover het station ligt.

Omdat we redelijk vroeg ontbeten hadden en de lunch hadden overgeslagen duurt het niet lang voor we naar een restaurant gaan om te eten. Aangezien we zin hadden in sushi wordt het restaurant Matsue Sushi op ongeveer 10 minuten lopen van het hotel.

Het blijkt een van de gedenkwaardigste avonden van de vakantie te worden. Zo is het al een avontuur om een tafel te krijgen. We vermoeden dat het volgeboekt was, maar omdat we elkaar niet begrepen, krijgen we toch een plaatsje aan de bar. Ook het menu blijkt volledig in het Japans te zijn, met nagenoeg geen plaatjes. Gelukkig kunnen we met Google Translate genoeg ontcijferen om iets te bestellen wat lijkt op vis en in ieder geval geen zee-egel zou bevatten. Onze keuze valt op een schotel met allemaal verschillende soorten sushi. We hebben er bij de meeste geen idee van wat voor soort vis het is, maar het smaakt heerlijk. Daarnaast bestellen we nog een drietal rolls, die werkelijk overheerlijk zijn.

Het meest grappige is dat we naast een Japanse man en vrouw(vermoedelijk vader en dochter) zitten aan de bar, die ons erg interessant vinden en een gesprek met ons probeerden aan te knopen. Aangezien ons Japans nogal roestig is en zij zo goed als geen Engels spreken wordt het lachen, gieren, brullen. Gelukkig kunnen we met handen en voeten en Google Translate toch nog iets duidelijk maken aan elkaar, maar verder dan de molens van Kinderdijk komen we niet. Dit is erg leuk om mee te maken.

Na het eten gaan we met volle maag nog even bij het busstation langs om alvast een buspas te halen, maar dit blijkt alleen op de dag zelf te kunnen. Het was wel goed dat we alvast gevonden hadden waar we moesten zijn de volgende dag, want het kost de nodige moeite om het verkooppunt te vinden. Daarna was het een enkeltje hotel voor een tukkie 🙂

4 juni

We blijven slechts een nacht in Nagano en zo zijn we reeds om 9:15 uur uitgecheckt en liggen de rugzakken in de opslag van het hotel.

Later vandaag gaan we naar Matsumoto, maar eerst gaan we naar het Snow Monkey Park. Dit is een relatief klein park in de bergen op ongeveer 50 kilometer van Nagano. In dit park zijn een aantal warmwaterbronnen en het bijzondere is dat er in dit natuurpark een grote groep Japanse Makaken leeft en rondtrekt. In de winter gebruiken de apen de heetwaterbronnen om warm te blijven en ’s zomers worden ze hier bijgevoerd zodat ze een binding blijven houden met het park. Je kan deze bijzondere dieren hier van erg dichtbij bewonderen en leuke foto’s van ze maken. Mocht je op internet een foto zien van een aap in het water met sneeuw op de achtergrond, dan is de kans zeer groot dat die foto hier is gemaakt.

Snow Monkey

Als je vanuit Nagano reist, is het het voordeligst om een Snow Monkey Day Pass aan te schaffen voor 3200 Yen. Je kan hiermee onbeperkt gebruik maken van de treinen en bussen van Nagaden en de entree van het park wordt er ook mee gedekt. Het is niet alleen makkelijk, maar ook voordeliger dan wanneer je zelf alle kosten los betaalt. De reis is namelijk niet te maken met je JR-treinpas.

Na ongeveer drie kwartier met de expressbus zijn we om 11 uur bij de bushalte van het park. Vanaf hier is het nog ongeveer een halfuurtje wandelen, want het park ligt ongeveer 2,5 kilometer verderop. Het pad is goed te bewandelen. Er zitten een paar steile stukjes in, maar die zijn goed geplaveid en totaal niet technisch. In de winter zal het een stuk lastiger te lopen zijn door de laag ijs en sneeuw die het gebied dan bedekt.

Afwatering langs het wandelpad…

Onderweg loop je langs een mini kanaaltje en naarmate het wandelpad vordert begint het steeds meer naar zwavel te ruiken. Als je op een gegeven moment water uit een geiser ziet spuwen weet je dat je er bijna bent. Dit wordt gelijk bevestigd doordat we in de berm een klein aapje rustig zien chillen met een groot blad in zijn bek.

Het park is helaas niet zo heel erg groot en het grootste vermaak moet je halen uit de aapjes. Houd er rekening mee dat het wilde dieren zijn, dus de kans dat ze een keer niet op komen dagen is zeker aanwezig. Gelukkig hebben wij hier geen last van, er lopen al gauw een stuk of 75 verschillende apen rond.

Japanse Makaak

Hete stoom uit een geiser

Het was erg leuk om hier tussen de Makaken rond te lopen en dit park is zeker een aanrader!

Het zou nog even duren voor de bus kwam (die gaat in de zomer maar 3 keer per dag), maar gelukkig ligt er langs het wandelpad een cafeetje waar we wat eten en drinken.

Teruggekomen in Nagano halen we snel de backpacks op en gaan we weer richting het station. Hier stappen we op onze trein naar Matsumoto, die klokslag 16:00u op weg gaat.

Volgens de planning zouden we om 16:52u aankomen in Matsumoto, maar de rit gaat erg stroef en traag. De trein bleef af en toe stilstaan om ingehaald te worden en daardoor komen we uiteindelijk tien minuten te laat aan. Dit gebeurt niet vaak in Japan! Het zij ze vergeven. 😉

Ons hotel voor de komende 2 nachten, Matsumoto Hotel Kagetsu, ligt vlakbij het beroemde kasteel van Matsumoto. Deze bezienswaardigheid hebben we al snel gevonden. We zijn er net op tijd voor zonsondergang, want Marcel wil hier graag foto’s maken. We besluiten vandaag niet uiteten te gaan, daar hebben we vandaag geen zin in, dus het wordt een makkelijke hap uit de 7-Eleven.

Kasteel Matsumoto

5 juni

Vandaag is een beetje een luierdag, het duurt zo lang voor we uit bed komen en dit betekent dat we te laat zijn om naar Nationaal Park Kamikochi te gaan. Dit is op zich niet zo heel erg, we doen gewoon rustig aan vandaag.

Ons ontbijt hebben we gegeten bij een leuk restaurant (SWEET Co. Nawate) op 5 minuten van het hotel af in een grappig oud voetgangersstraatje. Omdat er binnen al een grote groep scholieren aan het ontbijten is, zijn we gedwongen om buiten te gaan eten. Dit is eigenlijk totaal geen straf, het is heerlijk weer!

We kiezen voor een soort wentelteefjes met bosvruchten en een omelet met spek. Daarnaast verorberen we nog hele lekkere koffie en een Latte Machiato. Dit smaakt allemaal verrukkelijk en we kunnen zeggen dat dit het lekkerste ontbijt van de vakantie is tot nu toe.

Na het ontbijt zijn we weer even naar het hotel gegaan om de camera te halen om vervolgens naar Kasteel Matsumoto te gaan. Hier waren we gisteravond ook al geweest om de buitenkant te bekijken van een afstand, maar nu gaan we ook naar binnen.

Binnen steldt het kasteel een beetje teleur. Het bestaat uit 5 verdiepingen, en er is op een ervan een tentoonstelling over wapens van een paar honderd jaar terug, dat is wel leuk. Voor de rest was het echter leeg.

Kasteel Matsumoto van binnen….

Het grootste minpunt is echter dat je op je sokken naar binnen moet en dat al het hout waar je op liep spekglad was. De traptreden in het kasteel zijn soms tot wel een halve meter hoog en de combinatie van dat alles vraagt om ongelukken. Zeker voor oudere mensen is het geen aanrader (al zijn oudere Japanners wel echte die-hards, hoor)!Nadat we het kasteel weer uit zijn genieten we nog even van de ruimtelijke tuin die erbij hoort.

Terug in het hotel en beetje luieren we wat, waarna we ’s avonds nog wat gaan eten in de buurt van het station. Dit was echter niet echt super spectaculair.

Na het eten spelen we een tijdje multiplayer tetris en bereiden ons alvast geestelijk voor op morgen, want dan staat er weer een lange reisdag op het programma naar Takayama.