Nagano en Matsumoto

Japanse makaak

Na een rustige treinreis met 2 verschillende Shinkansens kwamen we rond 17:15 aan bij ons hotel in Nagano. Hier hebben we 1 nacht geboekt in een hotel zo goed als tegenover het station.

Omdat we redelijk vroeg ontbeten hadden en omdat we ook niet geluncht hadden duurde het niet lang voor we richting een restaurant gingen om te eten. Aangezien we toch nog graag sushi wilden besloten we naar en sushi restaurant te gaan op ongeveer 10 minuten lopen van het hotel.

Het werd 1 van de gedenkwaardigste avonden van de vakantie. Zo was het al een avontuur om een tafel te krijgen. Ook het menu bleek volledig in het Japans, met nagenoeg geen plaatjes.  Gelukkig konden we met Google translate genoeg ontcijferen om te bestellen wat we wilden. Dit werd een schotel met allemaal verschillende sushietjes waar er sommigen totaal onbekend voor mij waren. Ik had bij God geen idee wat voor soort vis het was.

Verder hebben we nog een drietal rolls op, die werkelijk overheerlijk waren.

Het meest grappige was nog eigenlijk dat we naast een Japanse man en vrouw zaten (vader/dochter) vermoed ik) die ons best interessant vonden en een gesprek met ons probeerden aan te knopen. Aangezien ons Japans bes roestig is, en zij zo goed als geen Engels spraken was dit dus lachen gieren brullen. Gelukkig konden we met handen/voeten en Google translate toch nog iets duidelijk maken aan elkaar. Erg grappig.

Na het eten zijn we nog even bij het busstation geweest om alvast een buspas te halen, maar dit kan alleen op de dag zelf. Daarna was het een enkeltje hotel voor een tukkie 🙂

Zondag

We zouden slechts 1 nacht in Nagano blijven, en zo waren we reeds om 9:15 uur uitgecheckt en waren de rugzakken in opslag.

Later op de dag zouden we richting Matsumoto gaan, maar eerst wilden we nog naar het Snow monkey park. Dit is een relatief klein park in de bergen op ongeveer 50 kilometer buiten Nagano. In dit park zijn een aantal warmwaterbronnen, en het bijzondere is is dat er in dit natuurpark een grote groep Japanse makaken leeft en rondtrekt. In de winter gebruiken de apen deze heetwaterbronnen om warm te blijven,  en ‘s-zomers worden ze hier bijgevoerd zodat ze een binding blijven houden met het park. Je kan deze bijzondere dieren hier van erg dichtbij bewonderen en leuke foto’s van maken. Mocht je op internet een foto zien van een aap in het water met sneeuw op de achtergrond, dan is de kans zeer groot dat die foto hier is gemaakt.

Japanse aap

Wij hadden dus ook besloten om hierheen te gaan. Als je vanuit Nagano reist, is het het voordeligst om een snow monkey day pass aan te schaffen voor 3200 yen. Je kan hiermee onbeperkt gebruik maken van de treinen en bussen van Nagaden, en de entree van het park wordt er ook mee gedekt. Bovendien is het nog voordeliger ook dan als je zelf alle kosten los betaalt. De reis is namelijk niet te maken met je JR-treinpas…

Na ongeveer drie kwartier met de expressebus kwamen we rond 11 uur aan bij de bushalte van het park. Vanaf hier is het nog ongeveer een halfuurtje wandelen.

Het park ligt op ongeveer 2,5 kilometer en het pad is goed te bewandelen. Er zitten een paar steile stukjes in, maar die zijn goed geplaveid en totaal niet technisch. Dit geldt wel voor de zomer, ik denk dat het pad in de winter een stuk lastiger te lopen is door ijs en sneeuw.

Afwatering langs het wandelpad…

Onderweg loop je ook langs een soort watergang, en naarmate het wandelpad vorderde begon dit steeds meer naar zwavel te ruiken. Toen we op een gegeven moment ook een geiser water zagen spuwen wisten we dat we er bijna waren. Dit werd nog maar eens bevestigd doordat ik in de berm opeens een klein aapje rustig zag chillen met een groot blad in zijn bek.

Het park is helaas niet zo heel erg groot, en je grootste vermaak moet je hebben uit de aapjes. Houd er rekening mee dat het wilde dieren zijn, dus de kans dat ze een keer niet op komen dagen is zeker aanwezig. Gelukkig hadden wij hier geen last van, ik denk dat er al gauw een stuk of 75 verschillende apen rondliepen.

Japanse aap…

Hete stoom…

Al met al was het hartstikke leuk om hier rond te lopen, en ik ging weg met een flinke glimlach. Helaas duurde het nog even voor de bus kwam (die gaat in de zomer maar 3 keer per dag), maar gelukkig ligt er langs het wandelpad een cafeetje waar we wat gegeten en gedronken hebben.

Toen we uiteindelijk weer in Nagano terug waren hebben we snel de backpacks opgehaald en zijn we weer richting het station gegaan. Hier stond onze trein richting Matsumoto al klaar welke klokslag 16u wegreed uit het station.

Conform de planning zouden we om 1652 aankomen in Matsumoto, maar helaas ging de rit erg stroef en traag. De trein bleef om onduidelijke redenen af en toe stilstaan en uiteindelijk kwamen we tien minuten te laat aan. Dit ben ik niet gewend van de treinen in Japan…

Ons hotel voor de komende 2 nachten ligt vlakbij het beroemde kasteel van Matsumoto en dit hadden we ook snel gevonden. Na ingecheckt te hebben zijn we nog even bij het kasteel wezen kijken met zonsondergang omdat ik hier foto’s wilden maken,  en toen dit festijn afgelopen was gingen we terug naar het hotel waar we op de kamer nog even wat gegeten hebben. Uit eten hadden we deze keer even geen zin in.

Kasteel Matsumoto

Maandag

Vandaag was een beetje een luierdag, het duurde best lang voor we uit bed kwamen en dit betekende dat we eigenlijk te laat waren om naar het nationaal park Kamikochi te gaan. Dit was op zich niet zo heel erg, we hebben gewoon rustig aan gedaan vandaag.

Ons ontbijt hebben we gegeten bij een leuk restaurantje op 5 minuten van het hotel af in een grappig oud voetgangersstraatje. Omdat er binnen al een grote groep scholieren aan het ontbijten was waren we gedwongen om buiten te gaan eten. Dit was eigenlijk totaal geen straf, het was namelijk heerlijk weer.

We hebben een soort wentelteefjes met bosvruchten en een omelet met spek gegeten. Daarnaast hadden we nog heel lekkere koffie en latte machiato. Dit smaakte allemaal verrukkelijk en ik kan stiekem wel zeggen dat het het lekkerste ontbijt van de vakantie was tot nu toe.

Na het ontbijt zijn we weer even richting het hotel gegaan om de camera te halen om vervolgens naar het kasteel te gaan. Hier waren we gisteravond ook al geweest aan de buitenkant, maar nu gingen we ook naar binnen.

Binnen vond ik het kasteel persoonlijk een beetje teleurstellend. Het bestond uit 5 verdiepingen, en er was op 1 ervan een tentoonstelling over wapens van een paar honderd jaar terug. Voor de rest was het leeg.

Het kasteel van binnen….

Het grootste minpunt vond ik echter dat je op je sokken naar binnen moest, en dat al het hout waar je op liep spekglad was. Dit vind ik vooral op de toch al niet echt makkelijke trappen best gevaarlijk. Maar goed, we hebben het overleefd.

Nadat we het kasteel weer uit waren hebben we nog een beetje geluierd waarna we ‘s-avonds nog wat zijn wezen eten in de buurt van het station. Dit was echter niet echt superspectaculair.

Na het eten hebben we nog een poosje zitten multiplayer-tetrissen en hebben ons alvast geestelijk voorbereidt op morgen, want dan staat er weer een lange reisdag op het programma naar Takayama.