Afsluiten in Osaka

Takayama

Onze reis door Japan zit er al weer bijna op, en onze laatste bestemming zal de stad Osaka zijn. Hier zullen we de laatste 2 nachten van de reis verblijven om nog een beetje te relaxen en ons alvast geestelijk voor te bereiden op de reis naar huis 🙁

Vanmorgen waren we alweer vroeg wakker, en omdat er vanuit Tokayama slechts een beperkt aantal treinen gaat besloten we maar alvast naar het station te gaan om kaartjes te reserveren. Eten zouden we dan ook daar wel kopen. De stad Takayama was verder ook niet zo heel spectaculair dat we er nog langer wilden blijven.

De reis naar Osaka ging via hetzelfde dieseltje als eergisteren, alleen nu zaten we er bijna 2,5 uur in richting Nagoya. De trein reed helaas niet echt snel, vanwege het bochtige en bergachtige landschap.

Eenmaal in Nagoya aangekomen  moesten we nog rennen ook om de Shinkansen naar Osaka te halen,  want deze vertrok slechts 7 minuten na aankomst. Gelukkig waren we precies op tijd op het perron, want de trein kwam tegelijk met ons aanrijden, en voor we het wisten reden we weer.

Het laatste stuk naar Osaka ging eigenlijk supersnel, en na op het station shin-osaka wat gegeten te hebben gingen we  met de osaka loop line richting ons hotel waar we gelukkig gelijk in konden checken.

Na het inchecken zijn we weer richting de stad gegaan om even te gaan flipperen in de Silver ball planet. Dit ‘even’ werd ruim drie uur want we waren goed op dreef, vooral met een bepaalde Terminator2 kast. We hebben zelfs allebei een highscore kunnen vestigen.

Toen we het flipperen zat waren zijn we weer sushi gaan eten, wat wederom verrukkelijk smaakte. Een minpuntje : er zat ook zee-egel bij, en dat is eigenlijk niet echt aan ons besteed… het is snotterig en smaakt naar riool. Je moet er van houden denk ik…

Vrijdag

Op onze laatste vrije dag in Japan hebben we eigenlijk niet zo heel veel gedaan. Het duurde sowieso al erg lang voor we uit bed waren en gedouched hadden. Het was inmiddels zelfs zo laat dat we gingen kijken voor  brunch. Dit deden we bij een restaurantje bij het station  Momodani, waar we allebei een overheerlijke clam chowder in een bol brood naar binnen hebben gewerkt. Dit smaakte erg goed, en was ook een goede bodem voor later de middag.

Een laatste dingetje wat ik toch nog wilde doen was een kijkje nemen bij de Suntory Yamazaki distillery. Deze whisky distilleerderij ligt ongeveer halfweg tussen Osaka en Kyoto, en het zou ons ongeveer 45 minuten kosten om er met de trein te komen.

Yamazaki distillery

Omdat de distilleerderij nogal populair is, is het noodzakelijk om vooraf te reserveren voor een rondleiding. Je kan ook (gratis) het bijbehorende museum bezoeken, en ok daarvoor adviseren ze om te reserveren. Heb je geen reservering dan is de kans dat je niet naar binnen  mag in verband de drukte aanwezig, aldus de website. Bij aankomst bij de receptie van de stokerij viel het gelukkig mee met de drukte, en we mochten gewoon naar binnen.

Het museum was best interessant: er werden dingen getoond over de geschiedenis van Yamazaki, de eerste Japanse whisky stokerij en over het stoken van whisky in het algemeen. Erg leuk. Ook erg tof was de whisky library. Dit was een soort gang met allemaal soorten whisky van Suntory: Japanse maar ook Schotse, Ierse en Amerikaanse. Erg mooi om te zien.

Je had ook de mogelijkheid om whiskies te proeven. Dit hebben we uiteraard ook gedaan, en we hebben de volgende geproefd: Suntory Royal, Yamazaki 12yo, Hibiki 17yo. We kregen de in 3 kleine glaasjes met elk 15cl whisky + 2 glazen water. Kosten: 600 yen in totaal. Dit is eigenlijk spotgoedkoop. Dat was me eigenlijk sowieso al opgevallen hier in Japan dat whisky goedkoop is. We hebben ook regelmatig gezien dat whisky goedkoper was dan frisdrank en bier.

Na het proeven hebben we nog 2 kleine flesjes gekocht om mee te nemen naar huis, waarvan er eentje alleen aldaar verkrijgbaar zou moeten zijn. Hiervan werd er dan ook maar 1 per klant verkocht.

Omdat we tijdens het proeven lekker buiten in het zonnetje zaten waren we blij dat we goed ontbeten hadden. Als we dat niet gedaan hadden waren we vast niet in 1x naar het station gelopen 🙂

Na de stokerij gingen we weer naar Dotonbori om nog even te gaan flipperen. Hier hadden we veel succes want met de eerste 2 muntjes van 100 yen in de T2-kast konden we 10 potjes spelen. Ook lukte het mij om nog 2 highscores te plaatsen, waardoor ik op 1, 2 en 3 stond. Helaas heb ik daardoor Marcha wel uit de lijst gekickt :p

Na het flipperen hadden we geen zin meer om nog uit eten te gaan en besloten we bij de supermarkt wat te halen. Na het eten hebben we nog even film gekeken, waarna het licht vrij snel uit ging.

Zaterdag

Balen! Laatste dag Japan, maar ja dat wisten we van te voren.  De wekker ging al vroeg, om 6 uur zaten we recht overeind. We moeten om half  8 de trein halen richting Kansai airport, waar we om 8:15 aan kwamen. Vervolgens hebben we snel de tassen gedumpt voor we door de security gingen. Dit ging gelukkig lekker snel, en om 10 uur stapten we aan boord van Kl868 die ons in 11 uur naar Amsterdam gaat brengen. Hier zou Martijn ons op Schiphol op komen halen, en tot grote verrassing waren Jasper en Stijn er ook. Dat was maar goed ook, die konden gelijk helpen met sjouwen 😉

Al met al was het een geweldige reis, waarin we veel leuke dingen gedaan hebben en mooie dingen gezien hebben; evenals lekkere maar ook rare dingen gegeten hebben. Op en top!