Afsluiten in Osaka

Takayama

8 juni

Onze reis door Japan zit er al weer bijna op. De laatste bestemming zal de stad Osaka zijn, waar we de laatste 2 nachten van de reis verblijven om nog een beetje te relaxen en ons alvast geestelijk voor te bereiden op de terugreis. 🙁

Vanmorgen waren we alweer vroeg wakker. Omdat er vanuit Tokayama slechts een beperkt aantal treinen gaat, besluiten we ons hotel (Rikshaw Inn – een Japans hotel) maar alvast naar het station te gaan om kaartjes te reserveren. Eten zullen we daar ook wel kopen. De stad Takayama is niet zo heel spectaculair dat we er nog langer willen blijven. Osaka trekt ons wat dat betreft wat meer op dit moment.

De reis naar Osaka gaat via hetzelfde dieseltje als eergisteren, alleen nu zitten we er bijna 2,5 uur in, in de richting van Nagoya. De trein rijdt helaas niet echt snel, vanwege het bochtige en bergachtige landschap. We genieten onderweg van de steile afgronden en dichtbeboste gebieden.

Eenmaal in Nagoya aangekomen moeten we het op een rennen zetten om de Shinkansen naar Osaka te halen, want deze vertrekt slechts 7 minuten na aankomst. Gelukkig arriveren we precies op tijd op het perron, want de trein komt tegelijk met ons aanrijden. Voor we het weten rijden we weer en we gaan wel vier keer zo snel!

Het laatste stuk naar Osaka vliegt voorbij. Aangekomen op het station Shin-Osaka besluiten we wat te eten. Al dat gereis maakt hongerig! Voor de verandering besluiten we het Italiaanse eten in Japan eens te testen. Zoals eigenlijk al de hele vakantie, worden we ook deze keer niet teleurgesteld. Als we iets moeten zeggen over Japanners is dat ze weten hoe ze moeten kokkerellen. Met een volle buik gaan we met de Osaka Loop Line naar ons hotel (Hotel Trad), waar we gelukkig gelijk in kunnen checken.

Na al het gereis van vandaag is het tijd voor wat vermaak. We besluiten eventjes naar de Silver Ball Planet te gaan. Dit ‘even’ werd ruim drie uur want we waren goed op dreef, vooral met onze favoriet, de Terminator 2: Judgment Day Pinball Machine (gemaakt in 1991 door Williams). Fanatiek als we zijn, hebben we zelfs allebei een highscore kunnen neerzetten.

Na het flipperen is het tijd om sushi gaan eten, deze smaakte wederom verrukkelijk, op een minpuntje na: er zat ook zee-egel bij en dat is echt niet aan ons besteed… het is snotterig en smaakt naar riool. Je zult ervan moeten houden waarschijnlijk.

9 juni

Op onze laatste vrije dag in Japan doen we heel erg rustig aan. Als we eindelijk klaar zijn met uitslapen en douchen moeten we gaan kijken voor een brunch. Dit doen we bij een restaurantje bij het station Momodani, waar we allebei een overheerlijke clam chowder in een bol brood naar binnen werken. Dit is een goede bodem voor later in de middag.

We besluiten dan namelijk een kijkje te nemen bij de Suntory Yamazaki Distillery. Deze whisky distilleerderij ligt ongeveer halfweg tussen Osaka en Kyoto en het kost ons ongeveer 45 minuten om er met de trein te komen.

Yamazaki distillery

Omdat de distilleerderij nogal populair is, is het noodzakelijk om vooraf te reserveren voor een rondleiding. Je kunt ook (gratis) het bijbehorende museum bezoeken en ook daarvoor wordt geadviseerd om te reserveren. Heb je geen reservering dan bestaat de kans dat je niet naar binnen mag als het druk is, aldus de website. Wij hebben geen reservering, maar besluiten de gok te nemen.

Bij aankomst bij de receptie van de stokerij valt het gelukkig mee met de drukte. Er is een Amerikaans gezin voor ons en verder zijn er niet veel mensen te zien. We hebben geluk en mogen naar binnenQ

Het museum is erg interessant: er worden dingen getoond over de geschiedenis van Yamazaki, de eerste Japanse whiskystokerij en ook over het stoken van whisky in het algemeen. Ook erg gaaf om te zien is de whisky library. Dit is een ruimte met een gang waar allemaal soorten whisky van Suntory staan. Je vindt er Japanse maar ook Schotse, Ierse en Amerikaanse whiskey. Dit is erg mooi om te zien.

Zoals het een goede distilleerderij betaamt heb je ook de mogelijkheid om whiskey te proeven. Dit laten we uiteraard niet aan onze neus voorbij gaan. We besluiten om de volgende soorten te proeven: Suntory Royal, Yamazaki 12yo en Hibiki 17yo. We kregen dit in 3 kleine glaasjes met elk 15cl whisky + samen met 2 glazen water om de smaak in je mond te neutraliseren. Kosten: 600 Yen in totaal, wat nog geen vijf Euro is. Dit is natuurlijk spotgoedkoop. Wat ons gedurende reis sowieso al was opgevallen is dat de whisky redelijk goedkoop is in vergelijking met de Nederlandse maatstaven. Zo zie je bijvoorbeeld regelmatig in cafés of eetgelegenheden dat whisky goedkoper is dan frisdrank en bier.

Na het proeven gaan we nog even langs de gift shop en kopen we 2 kleine flesjes om mee te nemen naar huis. De Suntory Yamazaki Whisky (Limited Distillery Edition) is alleen bij deze distilleerderij verkrijgbaar en daarom wordt er dan ook maar 1 per klant verkocht. The Chita Suntory is de andere soort die we meenemen naar huis.

Omdat we tijdens het proeven lekker buiten in het zonnetje zitten, zijn we blij dat we goed ontbeten hebben. Als we dat niet gedaan hadden waren we vast niet in een rechte lijn naar het station gelopen. 🙂

Na de stokerij gaan we nog maar even naar Dotonbori om het flipperen af te leren. Hiermee hebben we veel succes, want met de eerste twee muntjes van 100 Yen in de Terminatorkast kunnen we wel 10 potjes spelen! Ook lukt het Marcel om nog 2 highscores te halen, waardoor hij op 1, 2 en 3 staat. Helaas heeft hij daardoor Marcha wel uit de lijst gekickt. :p

Na het flipperen hebben we geen zin meer om nog uit eten te gaan en besluiten we bij de supermarkt wat sushi te halen. Na het eten kijken we nog even een film, waarna het licht vrij snel uitgaat.

10 juni

Balen, want dit is de laatste dag Japan. De wekker gaat al vroeg en om 6 uur worden we al gewekt. We moeten om half  8 de trein halen richting Kansai airport, zodat we daar om 8:15 aankomen. Als eerste zorgen we dat we de tassen inchecken voor de vlucht en daarna wacht de security op ons. Dit gaat zoals altijd lekker snel en om 10 uur stappen we aan boord van Kl868 die ons in 11 uur naar Amsterdam gaat brengen. Hier komt Martijn ons op Schiphol ophalen en als grote verrassing zijn Jasper en Stijn er ook. Dat is maar goed ook, ze kunnen ons gelijk helpen met sjouwen 😉

Terugkijkend op de afgelopen drie weken kunnen we het beschrijven als een geweldige reis, waarin we veel leuke dingen gedaan hebben, mooie dingen gezien hebben en lekkere maar ook rare dingen gegeten hebben. Op en top!