Reisverslag van een achtdaagse voettocht over de Grande Traversée du Jura – dag 1 t/m dag 4

Op de zesde dag van mijn vakantie in Frankrijk stond een rit naar het plaatsje Montbeliard op de planning. Hier had ik een hotel geboekt om de dag erna zo snel mogelijk te kunnen starten met de Grand Traversée du Jura.

Na de tent afgebroken te hebben (letterlijk, want er was weer een stok kapot) besloot ik na uitchecken op de camping nog even richting Kaysersberg te lopen. Hier heb ik nog een uurtje rondgekeken en het was nu in ieder geval een stuk gezelliger en levendiger dan de avonden.

Na weer terug bij de auto te zijn gekomen ging ik op weg richting Montbeliard. De rit was eigenlijk niet spannend, duurde krap anderhalf uur en de rit door het brede dal tussen Vogezen en Zwarte Woud was eigenlijk gewoon saai.

Na aankomst in het hotel heb ik me eigenlijk vooral beziggehouden met het inpakken van de grote trekking rugzak en andere voorbereidingen voor de tocht. Verder vond ik het vooral een rustdag…

Download

De volledig gelopen route…

GTJ etappe 1: Mandeure –> Pont-de-Roide

Etappe 1

‘s-Morgens zat ik al vroeg bij het ontbijt, want ik zou het nodig hebben. Na nog even naar een grote Hypermarché van Leclerq te zijn gelopen voor nog wat laatste lunchsnacks besloot ik uit te checken en te vragen of ze een taxi wilden bellen.

Zoals gezegd ligt het startpunt van de route dus in Mandeure, maar er gaan op Zondag pas bussen die kant op vanaf 14:00. Dat vond ik helaas veel te laat, en ik vond ernaartoe lopen ook iets teveel van het goede. Daarom besloot ik maar er een paar tientjes tegenaan te smijten en met een taxi te gaan. Ik dacht doe eens gek 😉

Binnen het half uur stond ik bij de begraafplaats in Mandeure, waar de voetgangersroute van de GTJ officieel start.

Startbord…

Na mijn tas omgehangen te hebben ging ik voortvarend op weg. Het eerste stuk nog heuvelopwaarts door de open velden, maar al snel kwam ik in een duister loofbos terecht. Dit was met recht duister, want ik zag gewoon niks meer met de zonnebril op. Die ging dus heel snel af.

De route bleef nog een poosje geleidelijk stijgen, tot ik bij een uitkijkpunt kwam waar ik een mooi uitzicht had over de vallei van de rivier de Doub. Na hier even genoten te hebben ging ik vlug weer verder. Eerst door een soort kloof, en verder door een naaldbos. De route bleef nu een poosje rond de 480 meter hoogte slingeren, tot ik via een soort alpenweide weer omhoog ging tot ik op een geasfalteerd landbouwweggetje uitkwam wat ik ook weer een poosje moest blijven volgen. Op dit weggetje heb ik ook even pauze gehouden en een pannenkoek geluncht en ik moet zeggen dat dit me wel goed deed. Grappige is dat ik ook een vos zag die een kleine 50 meter verderop het weggetje wilde oversteken. Deze had mij in de gaten en bleef me even aanstaren. Zelfs lang voldoende om een foto te maken. Helaas was het beest net te ver weg…

Etappe 1

Na mijn weg vervolgd te hebben ging de GTJ nog een poosje over dit asfaltweggetje, waarbij ik langs een aantal boerderijen kwam met zeer boze honden. Gelukkig zaten ze achter een hek 🙂

Na het passeren van de laatste boerderij kwam het pad weer in een weiland uit, en ditmaal helaas wel met koeien. Dit waren er dusdanig veel en de ruimte die ze voor mij over lieten om te passeren was dusdanig klein dat ik besloot de gok niet te nemen, en maar gewoon over het prikkeldraad te klimmen en recht de helling af naar het pad terug te gaan. Ik had namelijk op de GPS gezien dat het pad een stuk verderop met een haarspeld terug zou komen, dus ik zat gelijk weer op de goede weg.

Na dit avontuur met de koeien was het eigenlijk alleen nog maar dalen tot aan het dorp Pont-de-Roide, waar ik een hotel geboekt had en daarmee ook gelijk de eerste etappe beëindigd had.

Etappe 1

Over het dorp zelf valt weinig te vertellen… ik vond het eigenlijk een dooie boel, zeker op zondag. Wellicht omdat het nog vroeg in het seizoen is? Daarom heb ik verder gewoon een beetje film gekeken op netflix en me alvast voorbereid op de etappe van morgen naar St. Hippolyte.

• Totaal gewandelde afstand: 12,4 kilometer
  • Totale wandeltijd inclusief pauze: 3:10 uur
  • Meters stijgen: 371 meter
  • Meters dalen: 300 meter

GTJ etappe 2: Pont-de-Roide –> Saint Hippolyte

Etappe 2

Na een heel erg karig ontbijt in het hotel had ik snel alle spullen ingepakt om weer op pad te gaan. De tweede etappe van de GTJ voert richting Saint Hippolyte, ongeveer 17 kilometer verderop.

Na het dorp verlaten te hebben ging het al snel het bos in. De eerste twee uur van de route gingen eigenlijk non-stop omhoog: vanaf ongeveer 350 meter tot over de 700 meter. Het ging me eigenlijk best goed af, ik kwam niet eens helemaal uitgeput boven.

Hier kwam ik er ook achter dat het inmiddels was gaan regenen. Dit was me nog niet opgevallen, omdat de route vooral door dicht loofwoud liep. Omdat ik nu echter tussen de open weiden terechtkwam werd het wel wat minder. Om die reden trok ik snel mijn poncho aan, en je raadt het al: binnen vijf minuten regende het niet meer 😀 ik vertikte het om alweer te stoppen, dus ik liep nog een halfuurtje door terwijl de route nu over de 800 meter ging. Het resultaat hiervan was dat ik helemaal doorweekt was van het zweet omdat de poncho luchtdicht is 😀

Na het ding weer uitgetrokken te hebben en even een energiereep naar binnen gewerkt te hebben, ging ik weer voortvarend op weg. De route liep nu een paar kilometer lang over de kam van de Creux Serré. Best mooi lopen, alleen jammer dat er geen uitzicht was omdat de graat helemaal bebost is.

Uiteindelijk ging het weer omlaag, tot aan het dorpje Chamesol. Hier heb ik even geluncht. Na dit ieniemieniedorpje ging het langzaamaan verder naar beneden, tor aan Saint Hippolyte.

Ondanks zijn lange klim vond ik de etappe vandaag niet echt zwaar. Sterker nog, ik was ruim een uur voor op schema in Saint Hippolyte aangekomen.

Etappe 2

Wel was het op sommige plekken op de route even uitkijken waar je loopt, omdat de paden bedekt waren met van die grote grindstenen die los liggen. Als je daar verkeerd op gaat staan terwijl je het niet doorhebt dan ga je dat zeker voelen in je enkel…

Na ‘s-avonds wat gegeten te hebben van de supermarkt, ben ik rond zonsondergang nog wat foto’s wezen maken. Saint Hippolyte is namelijk best leuk gelegen tussen 2 rivieren: de Doubs en de Dessoubre. Het is eveneens voorzien van een aantal zeer oude en fotogenieke gebouwen.

Helaas werkte het licht niet helemaal mee omdat de lucht bijna potdicht zat en dus alleen maar uit 50 tinten grijs bestond. Ik was hier dus niet heel lang mee bezig en ging snel weer terug naar het hotel. Hier hoorde ik nog geen half uur later al flinke regen op het raam tikken…

• Totaal gewandelde afstand: 16,8 kilometer
  • Totale wandeltijd inclusief pauze: 4:35 uur
  • Meters stijgen: 590 meter
  • Meters dalen: 529 meter

GTJ etappe 3: Saint Hippolyte –> Moulin du plain

Etappe 3

Toen ik op de derde dag wakker werd regende het nog steeds, en nog flink ook. Ik hoopte dat het wel een beetje minder zou worden tegen de tijd dat ik op pad zou gaan.

Na gedouched, ontbeten en ingepakt te hebben was het tijd om op te stappen. Na het uitchecken bleek het inderdaad al een stuk droger te zijn, dus ik ging zonder poncho op pad.

Het eerste uur ging eigenlijk op en neer en links en rechts door het bos heen, tot ik uiteindelijk bij het dorpje Soulce-Cernay uitkwam. Hier stak ik de rivier de Doubs over, en hierna was het eigenlijk alleen maar klimmen over een smal weggetje. Dit klimmen ging een paar kilometer door, tot ongeveer op een hoogte van 900 meter. Dit steigen was af en toe best steil, gelukkig werd ik ondertussen wel mooi beloond met mooie uitzichten.

Na het passeren van Courtefontaine ging het richting Fessevillers. Dit stuk ging onder andere door een aantal weilanden, zonder koeien dit keer. Ook viel het grote aantal verlaten boerderijen me op. Ik heb er alleen al op Dit stuk 5 gezien.

Vlak voor Fessevillers ben ik ook nog even off-road gegaan en heb een stuk van de route door de weilanden en het bos gelopen. Dit omdat er twee best wel boze honden de weg ook tot hun te bewaken gebied zagen. Aangezien ze er niet al te vriendelijk uitzagen besloot ik hier dus met een boog omheen te gaan.

Volgens mij heb ik bij het off-road gaan ook een aantal teken verzameld. Vlak hier zag ik er opeens drie over mijn hand lopen. Die heb ik dus snel elders heen gemept, en hopelijk waren ze dat allemaal.

Vanaf het dorp Fessevillers ging ik van de route af. Dit omdat ik een overnachting had geboekt in een herberg vlak lang de

Etappe 3

Doubs, maar dan wel 3 kiloneter van de route af. In plaats van naar Goumois ging ik dus naar Moulin de Plains.

Na aankomst in de herberg heb ik mezelf gelijk even helemaal gecheckt op teken, en gelukkig zag ik niks meer. Hopelijk heb ik er geen een over het hoofd gezien 🙂

‘S-avonds heb ik nog wat gegeten in het restaurant, met onder andere een heerlijk rabarber-toetje. Tijdens het eten brak er ook een flinke onweersbui los met bijbehorende stortbuien. Deze was echter ook binnen het half uur weer voorbij dus besloot nog even wat tegaan fotograferen. Dit was best een goede keus, want de binnenrollende mist maakte de kloof van de Doubs best mooi…

Moulin du Plain

• Totaal gewandelde afstand: 23,2 kilometer
  • Totale wandeltijd inclusief pauze: 5:45 uur
  • Meters stijgen: 908 meter
  • Meters dalen: 760 meter

GTJ etappe 4: Moulin du plain –> Maison monsieur

Etappe 4

Omdat ik een paar kilometer van de GR509 af zat in de herberg Moulin du Plain, begon de etappe vanmorgen met eerst vier kilometer naar de route lopen, in het dorpje Goumois. Dit was via een redelijk vlak asfaltweggetje, en het ging best vlot.

Na het passeren van Goumois kwam ik niet meer door dorpen van enig betekenis. Ik liep de hele 29 kilometer lang langs de rivier de Doubs. Regelmatig over een asfaltweggetje, maar ook regelmatig over een smal wandelpad.

Onderweg kwam ik eigenlijk best vaak door prachtige bossen, die een ongerepte sprookjesachtige sfeer uitademen. Het barstte van de grote rotsblokken waar het pad omheen en tussendoor slingerde. Ook ontbrak het niet aan mos, want dit was ook veelvuldig aanwezig. Het is duidelijk dat er in de kloof van de Doubs een redelijk vochtig klimaat heerst.

Onderweg kwam ik ook een aantal stuwdammen tegen. Deze hoorde je eigenlijk al van verte brommen en zoemen, en als je er eenmaal voorbij was en langs een stuwmeertje liep was het juist gelijk stil. Enige nadeel van stuwmeren is vaak dat ze stinken, en dat was hier helaas niet anders…

Etappe 4

Onderweg kom je ook langs delen van de Doubs waar deze zich middels stroomversnellingen door de kloof perst. Helaas werd het zicht bij ee mooiste van deze passages juist belemmerd door het bos tussen de rivier en het pad…

Na ruim 7 uur gewandeld te hebben kwam ik 29 kilometer verderop eindelijk uit bij de herberg Maison monsieur. Ik moet zeggen dat ik er onderhand wel aardig klaar mee was voor vandaag…