Reisverslag Valkenburg aan de Geul

Ons kampeerplaatsje

Eigenlijk zouden Marcha en ik afgelopen weekend na de grote prijs van Spa ook een lang weekend eropuit trekken om te gaan kamperen. Helaas waren de weersvoorspellingen voor dat weekend erg slecht en daarom besloten we dat uit te stellen tot het weekend erop, mede omdat de vooruitzichten een stuk beter waren. Afgelopen weekend dus 😉

We besloten om richting zuid Limburg te gaan, waar we zouden gaan kamperen op een camping bij Schin op Geul, wat middenin het zuid Limburgse heuvellandschap ligt.

Nadat we op vrijdagmiddag aankwamen en de tent opgezet hadden hebben we weinig meer gedaan, maar de volgende dag besloten we naar het mooie plaatsje Valkenburg aan de Geul te gaan, dat een paar kilometer verderop ligt. Na een koude nacht en een relaxte ochtend besloten we lopend richting Valkenburg te gaan. Dit was iets meer dan vier kilometer, en gaat bijna volledig vlak langs een voor het mooie iets te drukke weg. Onderweg heb je wel mooie uitzichten over het heuvelachtige landschap, waardoor het bijna on-Nederlands aandoet.

Valkenburg

Tegen twaalf uur kwamen we aan in een al druk Valkenburg waar we eerst besloten wat te gaan eten. We hadden namelijk nog niet ontbeten, dus dat was wel welkom na de wandeling. Na een paar overheerlijke kroketten, eieren en sneden boerenbrood waren onze magen weer gevuld en besloten we de Cauberg te gaan beklimmen. Deze hadden we tijdens ons vorige tripje naar de streek ook al beklommen, maar niet afgemaakt vanwege een korfbalblessure van Marcha. Echter toen we nu boven aankwamen kregen we vrij snel door dat we toen toch boven waren geweest. Blijkbaar heeft het toen niet bijster veel indruk gemaakt, want je hebt geen mooie uitzichten of uitgesproken bezienswaardigheden. Blijkbaar is het bergje alleen voor wielrenners echt spectaculair 😉

We gingen via een andere route weer terug naar beneden en gingen nog even de stad bekijken. Al met al is het centrum van de stad best mooi met zijn oude gebouwen en vele terrasjes. Die terrasjes waren erg aanlokkelijk, zeker omdat we weer dorst kregen, dus het duurde wederom niet al te lang meer voor weer op een van de vele terrasjes een plekje in de zon uit de wind vonden.

Kunst

Na een paar cola, een kriek en een witbier wilden we nu naar de kasteelruïne van Valkenburg. Dit is een ruïne van een oud kasteel dat hoog boven de stad uittorent. Erg leuk om te bezoeken. Het schijnt dat dit kasteel het enige ‘hooglandkasteel’ van Nederland is. Ik geloof ze gelijk, de rest van Nederland kan je nou niet echt ‘hoogland’ noemen 😀

Ruïne

Nadat we uit de ruïne kwamen begonnen we trek te krijgen in avondeten en zochten een nieuw terrasje, de derde al voor vandaag :p hier hebben we nog even heerlijk gezeten en lekkere saté en entrecote gegeten. Na het eten gingen we via de zelfde weg weer terug naar de camping, met een korte detour via kasteel Schaloen. Hier hoopte ik nog wat mooie foto’s te kunnen maken, en dat is zeker ook gelukt in het mooie laatste licht van de dag. Achteraf gezien vond ik het jammer dat ik mijn statief niet bij me had, maar ja je kan niet alles hebben.

Al met al kan ik wel zeggen dat het een erg geslaagde dag was geweest, en ik vond Valkenburg aan de Geul een erg gezellige stad voor een dagje. En ik durf stellig te zeggen dat ik het zeker nog eens zal bezoeken. Wel vind ik dat het in het ‘mooi weer seizoen’ leuker en vooral gezelliger is dan tijdens grijs, grauw en koud weer…

Na thuiskomst bleek na uitlezen van de GPS bijna 16 kilometer hadden gelopen vandaag, toch nog best fors moet ik zeggen…

• Totaal gewandelde afstand: 15,8 kilometer
  • Totale wandeltijd inclusief pauze: 9:00 uur inclusief terras-tijd 😛
  • Meters stijgen: 207 meter
  • Meters dalen: 206 meter
Download
Boekenlegger op de permalink.