Reisverslag Taiwan – Taipei

Chiang Kai-Shek memorial

Na in 2016 en 2017 naar Japan te zijn geweest, begon het dit jaar toch weer te kriebelen om nogmaals richting het verre oosten te gaan. Ditmaal boekte ik echter geen tickets naar Japan, maar naar de ROC, beter bekend als Taiwan.

Na volgens de klok meer dan 24 uur onderweg te zijn geweest kwam ik zaterdag tegen het eind van de middag aan in mijn eerste hotel, in het district Zhongzheng vlakbij het Main Station van Taipei.

Na ingecheckt te hebben ben ik nog even de omgeving van het hotel wezen verkennen en ook gelijk wat te eten gehaald: curry, omeletrijst en varken. Smaakte meer dan prima na het vliegtuigvoer van gisteren.

Na uiteindelijk weer op de kamer terug te zijn ging het lampje eigenlijk best snel uit en sliep ik als een baksteen… Niet zo heel gek na de lange reisdag, ik had duidelijk nog wat slaap om in te halen. Slapen was uiteraard in het vliegtuig niet echt gelukt, op een paar hazenslaapjes na.

Taipei 101 en Chiang Kai-Shek memorial

2-28 peace park ofzoiets

De volgende dag was ik gelukkig een stuk uitgeruster en ik viel dus gelijk aan op het gratis ontbijt in het hotel. Dit viel redelijk tegen, maar ik had eigenlijk niet anders verwacht voor de prijs die ik betaald heb. Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom dit er was, het was namelijk de enige dag dat je ontbijt kon nemen.

Vandaag wilde ik uiteraard Taipei gaan verkennen. Als eerste besloot ik naar het Chiang Kai-Shek memorial te gaan. Dit ligt op loopafstand van mijn hotel. Na ongeveer een halfuurtje wandelen kwam ik hier na een detour via het 228 peace park aan. Onderweg viel me al gelijk op dat de stad best schoon is, redelijk vergelijkbaar met Japan. Het enige wat op de stoep lag waren van de boom gevallen bladeren, zaden en noten.

Het Chiang Kai-she memorial is een groot plein, met daaromheen een viertal grote gebouwen in Chinese stijl ter ere van de eerste president van Taiwan: Chiang Kai-Shek. Ik vond het een erg mooi plein, en besloot dat ik er ‘s-avonds nog een keer terug te komen om de gebouwen te fotograferen, want deze zijn dan ook verlicht.

Op het plein was er ook een evenement, Taipei 10×10, met een aantal erg mooie praalwagens. Ze sprongen door de felle kleuren nogal in het oog en zagen er best gaaf uit zo. Ik was al benieuwd hoe dit er ’s avonds uit zou zien, want gezien de grote hoeveelheid stroomkabels zouden ze dan ook wel eens verlicht kunnen zijn.

Na een klein uurtje hier rondgehangen te hebben, en ongeveer 100x lastiggevallen te zijn door Filipino’s en Indo’s die met me op de foto wilden, ging ik naar mijn volgende bestemming vandaag: de Taipei 101.

Na eerst bij het hotel zonnebrand gehaald te hebben ging ik met de metro richting Xiangshan. Hier is een metrostation recht onder de Taipei 101, wat ooit ‘s-werelds hoogste gebouw was. In 2008 werd dit echter ingehaald door de Burj Khalifa in Dubai, die met ruim 800 meter aanzienlijk hoger is.

Mall onder de 101…

Na eerst even door het zeer luxe winkelcentrum gelopen te hebben ging ik naar de vijfde verdieping om kaartjes te kopen. Dit kost 600 NTD. Vervolgens ga je met de turbolift naar de 89ste verdieping. Deze liften gaan met een snelheid van 1010 meter per seconde omhoog, en je merkt er eigenlijk amper wat van. Alleen voelde ik nogal wat druk in mijn oren, door de snelle luchtdrukverandering.

Het uitzicht boven is best gaaf. Door de hoogte van het observatorium kijk je hartstikke ver uit over de stad en zijn omringende bergen. Het is jammer dat het inmiddels bewolkt was, waardoor het zicht inmiddels een stuk minder ver was dan ik hoopte.

Na ook nog van een Floating coffee genoten te hebben, en de ballast-kogel bewonderd te hebben die het gebouw overeind moet houden bij tyfoons en aardbevingen ging het weer naar beneden waar ik de metro pakte naar het Daan-park. Dit park is het grootste park van Taipei en er is genoeg plek om lekker op een bankje onder en grote boom bij te komen. Dit was dus ook precies wat ik deed, ik denk dat ik er in totaal een uur heb gezeten. Volgens mij begon de vermoeidheid van gisteren weer toe te slaan, want ik merkte dat ik het prima uithield hier.

Na dit gehang besloot ik dat het weer tijd was voor wat actiefs: ik ging een hike maken naar de Elephant-mountain.

De elephant-mountain is een klein bergje even buiten Xiangshan. De trail begint eigenlijk vlakbij het MRT-Station, en voert langs een aantal mooie uitkijkpunten waar je prachtig uitzicht hebt op oa. de Taipei 101. Helaas was het ondertussen nog meer bewolkt geworden, dus de uitzichten waren niet zo spectaculair als op de foto’s die je her en der tegenkomt.

Tapei 101 vanaf Elephant mountan

Ik besloot het wandelpad nog een stuk verder te volgen, en het was te merken dat het populairste stuk inmiddels achter me lag. De trail was namelijk een stuk rustiger geworden. Toen ik op een gegeven moment een wegwijzer tegenkwam die aangaf dat het nog 50 minuten naar een volgende berg was besloot ik om te keren, het was namelijk al donker aan het worden, en ik wilde geen risico lopen in het donker te moeten lopen. Zeker niet omdat ik al 2 packs van minstens 4 zwerfhonden tegenkwam, en die wil ik liever niet tegenkomen in het donker…

Na uiteindelijk toch een stevige wandeling kwam ik weer terug bij de metro en ging ik weer terug naar het CKS-memorial. Ondanks de bewolking wilde ik hier toch nog wat foto’s gaan proberen te maken. Hier aangekomen bleken de praalwagens ook verlicht te zijn, en dat zag er best gaaf uit met die felle kleuren.

Chiang Kai-Shek memorial

Uiteindelijk was het toch nog een lange dag geworden, waarbij ik letterlijk half Taipei door gecrossed ben, en dit was het zeker waard. Achteraf gezien was het een geslaagde eerste dag in Taiwan met reeds al een paar mooie highlights die ik heb gezien en kunnen fotograferen.

Xinbeitou, Yangmingshan en Ximending

Xinbeitou

Vandaag begon niet heel erg geweldig. Tijdens het ontbijt had ik min of meer bedacht om naar het theedorp Maokong te gaan, een plaatsje aan de rand van Taipei City dat alleen per kabelbaan bereikbaar is en bekendstaat om zijn theevelden en -huizen. Bij aankomst echter bleek dat de kabelbaan gesloten was vanwege onderhoud. Gelukkig kwam ik erachter voordat ik uitgecheckt had bij het metrostation, daardoor kon ik straffeloos weer een metro terugpakken. Nu ging ik maar richting Xinbeitou. Dit gebied staat erg bekend om de historie van heetwaterbronnen, en er zou onder andere ook een museum aan gewijd zijn.

Na aankomst Beitou ging ik te voet het stadje in, richting Xinbeitou en de aldaar liggende Thermal Valley. Helaas bleek ook hier een heleboel dicht te zijn, omdat het maandag is. Beetje jammer dat ik daar nu achterkwam, liep ik voor Jan met de korte achternaam hier door de regen te banjeren 😉 Later begreep ik dat juist maandag de dag is dat er in Taiwan dus een heleboel dicht is.

Omdat er toch in de buurt was, besloot ik de shuttlebus naar het Yangmingshan National Park te pakken. Dit park is ook bekend vanwege zijn vulkanische oorsprong, en dat was te ruiken ook. De rotte eieren waren niet van de lucht zeg maar 😀

Xinbeitou

Helaas stapte ik in het park aangekomen bij een verkeerde halte uit waardoor ik letterlijk in de middle of nowhere stond. Blijkbaar werkt Google maps toch ook niet zo heel perfect. Daarom ging ik maar via de weg omhoog wandelen tot ik weer een bushalte tegenkwam. Dit duurde helaas toch nog even, en ondertussen was het alweer begonnen te regenen. Daarom ging ik na de zelfde bus terug weer te hebben gepakt niet meer bij de juiste haltes uitstappen. Bovendien liepen er mij ook iets te veel boos kijkende roedels met zwerfhonden rond…

Na weer bij het Taipei Main station te zijn gekomen en de juiste uitgang niet gelijk te hebben kunnen vinden, begon ik het wel zat te worden voor vandaag. Na nog een flinke kop koffie bij een koffie tentje te hebben gedronken besloot ik nog wat foto’s te gaan maken. In eerste instantie ging ik naar de Mengjia Drakeberg tempel. Ik heb geen idee waar hij voor staat, maar ik vond ‘m best mooi 🙂 Het enige nadeel was dat het erg druk was, maar dat gold voor het meeste in Taipei eigenlijk wel 😉

Tempel in Ximending

Nadat ik klaar was met foto’s maken bij deze tempel,  ging ik naar het Ximending (Shi meng tin)-district, een erg druk district dat ik erg goed te vergelijken vond met Shinjuku in Tokio omdat het er zo levendig en kleurrijk. Ik vond het er best leuk om rond te lopen en wat foto’s te maken. Tussendoor heb ik ook nog wat street food gegeten om de hongerige maag de mond te snoeren bij de stalletjes op de nightmarket. Die begon ondertussen aardig te rommelen, maar dat was gelukkig snel verholpen…

En zo was het inmiddels toch nog een geslaagde avond na een verder niet al te bijzondere dag door onder andere het weer en de ‘maandag’, en ben ik nu dit verslag aan het typen en ondertussen te bedenken wat ik morgen ga doen…

Shifen

Na lang uitgeslapen te hebben, waarna ik ook rustig ontbeten heb en mijn volgende hotel heb geboekt, ging ik rond twaalven met de trein richting Shifen, dat in het Pingxi District ligt. Gezien het grote aantal foto’s zal ik hier nog een aparte blog aan wijden.

Na hier een paar uur rondgehangen te hebben ging het via twee overvolle treinen weer terug naar taipei, waar ik na aankomst nog wat ben gaan eten en vervolgens alvast gaan inpakken. Morgen voert de reis namelijk naar de Oostkust van het eiland, naar Hualien-city.