Reisverslag Taiwan – Kaohsiung

Dome of light

Na twee nachtjes in Hualien te hebben doorgebracht ging mijn rondreis door Taiwan weer verder, en nu ook gelijk een flink stuk verder zuidwaarts: richting Kaohsiung, de op een na grootste stad van Taiwan en gelegen aan de westkust van het eiland.

Na vroeg uit de veren te zijn gegaan en bijna mijn tweede trein te hebben gemist vanwege vertraging van de eerste kwam ik tegen drieën aan bij mij hotel in Kaohsiung, wat op slechts een kwartiertje lopen van het centraal station van Kaohsiung ligt, en ook nog een metrostation op een steenworp afstand. Ik besloot echter te lopen, want  de treinreis had al lang genoeg zitten opgeleverd.

Lotus pond…

Na de bagage gedumpt te hebben en snel een noedelsoep opgewarmd te hebben ging ik met de metro richting de ‘lotus pond’.

Dragon and tiger pagoda’s

Deze vijver, Lotus pond genoemd vanwege de hoeveelheid lotusbloemen in het juiste seizoen, is één van de bekendste trekpleisters van de stad vanwege een aantal tempels die rond de vijver liggen. Verschillende sites over bezienswaardigheden in Kaohsiung zeggen dat dit een touristtrap is waar je overlopen wordt door de toeristen, en dat het allemaal erg kitscherig is. Dit boeide mij eigenlijk helemaal niet, want de kleuren van al deze kunst en kitsch zijn ideaal voor een fotograaf met als hobby het fotograferen in de schemering 😉

Lotus pond

Ik had vooral mijn zinnen gezet op het fotograferen bij deze tempels, en dan vooral bij de ‘draken- en tijgerpagode’ en de ‘paviljoens van de herfst en de lente’ vanwege de kleuren die dit oplevert zodra het begint te schemeren en de verlichting aan is gegaan.

Deze tempels zijn redelijk makkelijk te bereiken vanaf een aantal metrostations. Diverse bronnen op internet en ook mijn reisgids hebben het over het nemen van een bus tussen het metrostation en de vijver, maar je loopt het ook in minder dan een kwartier. Dit is goedkoper, gezonder en je zit niet met 500 Chinezen als een haring in een ton 😉

Al met al was het een geslaagd tochtje ernaartoe, ik kwam thuis met veel te veel foto’s van deze mooie plek en daarvan waren er een te groot aantal nog gelukt ook.

Liuhe nightmarket

Nadat ik klaar was met het fotograferen bij de tempels vond ik het weer tijd om terug te gaan richting het centrum. Hier heb ik eerst mijn foto gear gedumpt in het hotel en vervolgens ben ik naar de Liuhe nightmarket gegaan om wat te eten te scoren.

Deze nightmarket is zo’n beetje aan de overkant van mijn hotel in een zijstraat van de Formosa boulevard. Overdag is dit gewoon een doorgaande weg, maar ‘s-avonds wordt deze afgesloten voor verkeer en komen er dus allemaal kraampjes met vooral lekker eten voor in de plaats. Best een wisseltruc vind ik 😉

Aangezien kaohsiung aan zee ligt, vind je erg veel kraampjes met seafood, en dat was dus ook datgene wat ik het meest gegeten heb : en gefeituurde dumpling met spinazie, ei en zeevruchten: heerlijk. Ook een spiesje met inktvisballetjes smaakte uitstekend. Afsluiten deed ik met vlees: een Taiwanese hotdog. Dit is een worstje in een grotere worst. Heerlijk.

Fo Guang shan

Fo Guang Shan

De volgende ochtend ging ik via bus en metro richting het centrum van het Boeddhisme in Taiwan: Fo Guang Shuan. Ik ging hier vooral heen voor de Buddha Memorial Center. Hier is namelijk een gigantische boeddha te vinden, geplaatst in een erg mooi complex met onder andere 12 pagodes. Best indrukwekkend om te zien, en het was zowaar relatief rustig hier; ook al had ik hier vooral in het begin zelf geen rust omdat er weer veel te veel mensen op de foto wilden. Het enige jammer was dat het vooral erg heet was, ik denk dat het ver over de dertig graden was.

Pier 2 art center

Na het bezoek aan Boeddha ging ik weer terug richting de stad met bus en metro, en stapte helemaal uit aan het andere einde van de oranje metrolijn om naar Pier 2 te gaan. Dit gebied was vroeger een deel van de industriële haven van Kaohsiung, maar ze hebben hier recent een recreatie- en kunstbestemming aan gegeven. Ik vond dit erg leuk gedaan, je vindt er best mooie Street art zoals aparte kunststukken en muurschilderingen. Dit stuk was erg relaxed om doorheen te slenteren, je merkte dat het weekend was en gezellig druk. Na hier even rondgehangen te hebben ben ik lopend weer richting het hotel gegaan. Dit was echter toch verder dan gedacht, en uiteindelijk voelde ik helaas wel een blaar opkomen…

Dome of light

Nadat ik het op een gegeven moment zat was ben ik terug gegaan naar het hotel, en vlakbij mijn hotel heb je het metrostation Formosa Boulevard. Dit station is een kleine 10 jaar geleden gebouwd met een zogenaamde Dome of light. Dit is een grote lichtkoepel van glas met daarin allerlei kleurrijke tekeningen. Ziet er best gaaf uit. Ook wordt er elk uur een lichtshow gegeven, maar die vond ik persoonlijk minder spectaculair dan de gewone verlichting, dit omdat je de tekeningen dan niet ziet. Desondanks vond ik dit toch een van de mooiere metrostations waar ik ooit geweest ben, en het schijnt zelfs ooit een keer uitgeroepen te zjn tot mooiste station ter wereld.

Achteraf gezien vond ik mijn twee dagen in Kaohsiung best geslaagd, al merkte ik wel dat het openbaar vervoer er niet zo goed ontwikkeld is als in pak hem beet Taipei, ook al is het de tweede stad van het land. Je hebt binnen de stad wel een tweetal metrolijnen en een trammetje, maar zodra je iets buiten de stad wilt bezichtiging dan ben je gelijk uren onderweg omdat bussen bijvoorbeeld erg infrequent rijden. Zo was ik bijv. richting Fo guang shan minstens anderhalf uur onderweg.

Boekenlegger op de permalink.