Reisverslag Taiwan – Alishan national forest

Alishan national forest

Na een aantal dagen in de metropolen Kaohsiung en Tainan te hebben doorgebracht, had ik weer zin in een wat natuurlijkere omgeving. Daarom werd mijn volgende bestemming ook het Alishan national forest, in het Chiayi district.

Na vroeg uitgecheckt te zijn uit mijn hotel in Tainan ging ik met de limited express richting chiayi, waar ik al na een kleine 40 minuten aankwam. Hier moest ik een shuttlebus hebben richting het Alishan township, en ik hoefde gelukkig niet heel lang te wachten, maximaal 10 minuten. De busrit zelf duurde ruim 2.5 uur, maar ik vond hem best vlot gaan. Er was onderweg genoeg te zien, omdat je al vrij snel de bergen in gaat en zo een hoogteverschil van 2 kilometer overwint. Aan mooie uitzichten had ik dus eigenlijk geen gebrek,  en uiteindelijk kwam ik voor 13:00 al bij mijn hotel aan.

Één van de populairste attracties hier in het park is de spectaculaire zonsopgang die je vaak hebt in combinatie met een zee van wolken onder je. Aangezien ik hier ook graag mijn geluk wilde beproevenmet de camera, ging ik eerst richting het station om een kaartje te kopen voor de trein die me morgenochtend richting het uitkijkpunt zou brengen. Dit was snel geregeld, dus daarna besloot ik het park zelf te gaan verkennen.

Giant trees, tempels en mistige boardwalks

Alishan national forest

Bij het inchecken had ik een kaartje van de omgeving gekregen met daarop alle bezienswaardigheden en wandelpaden. Omdat de schaal niet helemaal duidelijk was ging ik dat eerst navragen bij het visitorcenter. Hier bleken de afstanden eigenlijk best mee te vallen, dus ik besloot de treintjes en busjes maar te negeren en gewoon een mooi wandelrondje te lopen.

Dit was prima te doen, want je loopt grotendeels over boardwalks en betegelde paden. Niet echt midden in de wilde natuur, maar ik vond het stiekem wel prettig lopen. En door de vele trappen maakte ik ongemerkt toch nog aardig wat hoogtemeters…

Na een kleine 2 uur had ik het rondje volgemaakt en was ik weer helemaal verzadigd met de bostempels, reuze bomen en grote rotsen. Vooral de giant trees waren erg indrukwekkend, ze deden me denken aan de Giant Sequoia’s die we in de VS hebben gezien. Wat ze nog indrukwekkender maakte was dat ik regelmatig midden in een wolk liep, waardoor het erg sfeervol wandelen was hier. Je moet namelijk niet vergeten dat je hier op een hoogte van ongeveer 2250 meter loopt 😉

Nadat ik weer terug was in het stadje ben ik even snel boodschappen wezen halen bij de 7-11, en toen ik daarna weer buiten liep zag ik de lucht helemaal opentrekken, en ik kreeg opeens hoop dat er een mooie zonsondergang in zou kunnen zitten, dus ik zette een beetje de vaart erin om op tijd bij een uitkijkpunt te zijn… Hier heb ik helaas niet heel veel mooie platen kunnen schieten, maar meer omdat er geen al te mooie composities in zaten. Wel indrukwekkend was de grote wolk die vlak voor je ogen voorbijtrok.

Zie hieronder de wandelroute die ik gelopen heb, al met al toch ruim 9 kilometer over goede wandelpaden…

Download

Zonsopgang

Alishian national forest

Na een slechte nacht ging om 04:00 al de wekker om op tijd te zijn voor de zonsopgang. Afgaand op het rumoer om me heen was ik absoluut niet de enige die zo vroeg op was.

Er zijn een tweetal manieren om op dit tijdstip boven op de berg te komen: wandelend of met de trein. Wandelen had ik zo vroeg nog geen zin in, dus het werd de trein. Ook omdat het nog donker was natuurlijk en ik het pad niet verkend had van te voren.

Bij het station aangekomen stond er al een flinke rij, en ik was blij dat ik al vroeg bij het station was. Gelukkig was deze nog niet TE lang, want ik kon gewoon met de eerste trein mee en ik kon zelfs nog zitten.

Eenmaal aangekomen bij het station vlakbij de top ben je eigenlijk al gelijk bij 1 van de uitkijkpunten. Hier stonden de schreeuwende Chinezen echter al zes rijen dik, en dat vond ik een beetje overdreven dus ik liep naar het volgende viewpoint, dat een kleine 800 meter verderop ligt. Om daar te komen moest je ook nog een stukje stevig klimmen, maar dan was je wel op de top van Mount Ogasawara op 2488 meter hoogte. Het was te merken dat het klimmen en lopen toch een extra hindernis waren, want hier was bijna niemand. Dit merkte ik ook aan mezelf, want ik liep te hijgen als een bospaard, en dat terwijl het toch maar een redelijk kort stukje was. Ik kon dus goed m’n gang gaan met het fotograferen van de zonsopgang boven het prachtige landschap…

Alishian national forest

Het werd wel langzaamaan steeds drukker bij het uitkijkpunt, maar zodra de zon boven de bergen uitkwam ging vrijwel iedereen weer weg. Als je met de trein terugwilde moest je namelijk al vrij snel weer daar zijn, omdat er maar eentje terugging.

Zodra de zon boven de tegenoverliggende berg uitkwam en het licht vrijwel gelijk te hard en fel was voor nog echt mooie foto’s besloot ik terug te gaan richting mijn hotel. Nu ging ik wel lopend, en dit was zo vroeg best een lekkere wandeling door het bos. Na uiteindelijk bij de 7-11 nog ontbijt gehaald te hebben ging ik uitchecken en richting het busstation. Er stond me namelijk een lange reis te wachten richting Taipei…

Download

Zowel letterlijk als figuurlijk vond ik Alishan een van de hoogtepunten van de reis. Je moet er niet zijn voor de rust, want het is er gewoon best druk en dat geldt zeker voor de uitkijkpunten bij zonsopgang; maar als je stukjes gaat wandelen kan je de echte drukte wel achter je laten. Tel daarbij op dat er gewoon goede wandelpaden in het bos liggen, waarbij je niet perse over hightech hiking boots hoeft te beschikken en je komt dus ook nog aan wat broodnodige lichaamsbeweging… Als je zelf ooit besluit er naar toe te gaan, neem dan echter wel ook goede warme kleding mee; je zit namelijk best hoog en het kan dus zo 10 á 20 graden kouder zijn dan ‘beneden’ 😉

Boekenlegger op de permalink.