Roadtrip over de Great Ocean Road

Great ocean road – 12 apostles

22- en 23-1-2019: Lekker cruisen met de auto…

Vandaag was het de bedoeling om Melbourne te verlaten en aan onze ROADTRIP te beginnen,  want we zouden de great ocean road gaan volgen, een mooie scenic route langs de kust ten zuidwesten van Melbourne.

Nadat we in een suburb van Melbourne eerst wat boodschappen hadden gehaald en ook bij de Kmart een tweetal campingstoeltjes hadden gekocht (voor de schandalige prijs van 10 AUD) gingen we op pad richting B100, oftewel de Great Ocean Road. Deze weg is in totaal 243 kilometer lang en loopt tussen Torquay en Warrnambool.

Great ocean road

Onderweg voert de route je, continue stijgend en dalend, langs een aantal prachtige uitzichten over de prachtige blauwe zee. We hebben bij een aantal Scenic viewpoints een stop gemaakt om te genieten van het uitzicht, wat te eten en drinken of een korte wandeling te maken.

Tijdens het rijden van deze route liggen alle uitkijkpunten aan de kant van de zee, waardoor ze makkelijk te bereiken zijn als je de route westwaarts volgt omdat je dan ook links rijdt. Hier hoef je dus niet de, bij tijd en wijlen toch nog drukke, weg over te steken.

Zo tegen halverwege de middag kwamen we aan in het kleine plaatsje Apollo Bay, waar we een camping hebben opgezocht. Hier hadden we een mooi plekje aan het riviertje de Barham, die even verderop in zee uitmondt. De rest van de middag hebben we niet heel veel meer gedaan behalve wat relaxen en genieten van de capriolen van de papegaaien en kaketoes, die hier talrijk aanwezig zijn. Het viel ook op dat hun stembanden ZEER goed gesmeerd zijn, en ze bizar veel kabaal kunnen maken. Aan dit soort dingen, de vogelgeluiden dus, merk je dat je ECHT weg bent van huis…

Tentplaatsje Apollo bay

Great ocean road

Fire in de dark

Na een goede nachtrust tijdens onze eerste kampeernacht waren we beiden al voor 7 uur wakker en gingen dus ook op tijd afbreken, waarna we richting een klein koffietentje gingen om te ontbijten. Marcha had deze via internet gevonden, hello coffee. Na een kleine tien minuten rijden hadden we het gevonden, midden in een industrieterrein. Gelukkig was de kwaliteit heel erg goed, en ik kan eigenlijk wel zeggen dat het tijden geleden is dat ik zo lekker ontbeten heb. Ook de koffie smaakte goed, vooral de Fire in de dark, chili mocha. Mjam!

Na het ontbijt gingen we nog even op pettenjacht, want ik was alweer veel te veel verbrand op mijn hoofd. Na er 1 gevonden te hebben gingen we weer op weg langs de Great Ocean Road.

Het eerste stuk ging wat meer landinwaarts, door het regenwoud. Erg mooi rijden vind ik zelf. Onderweg hebben we ook nog een kort wandelingetje gemaakt over de Maitis wandeltrack.

Maitis track

We maakten ook een detour van plusminus 25 kilometer richting Cape otway. Dit stuk was nog mooier dan dat van hiervoor. Helaas viel het eindpunt een beetje tegen, je moet namelijk betalen om het laatste stuk richting de vuurtoren te mogen betreden. Dit deden wij echter niet en gingen dus weer terug richting de great ocean road, maar niet voor we hier ook eerst nog een klein stukje gewandeld hadden.

Na het ronden van Cape Otway komt de route weer aan bij de kust, waar je nu eigenlijk een aantal van de mooiste uitzichten van de hele route tegenkomt, waaronder de Gibson Steps, 12 Apostles en The Arch. Zonder meer allemaal schitterende plekken.

Uiteindelijk was de B100 dan echt afgerond, en kwamen we aan in het stadje Warrnambool. Hier vonden we een camping vlak aan zee, waar we na het eten nog even gingen kijken. Het landschap bestaat hier vooral uit zandstranden en – duinen, en ik vond het heel erg om de Zeeuwse duinen lijken, met als enige verschillen de soort begroeiing en de rust die hier heerst. Verder was het eigenlijk het minst spectaculaire deel van de dag, die verder eigenlijk (net zoals gisteren) gewoon top was.

Al met al is de Great Ocean Road een prachtige kustroute, met enkele schitterende uitzichten over zee en indrukwekkende rotsformaties. Wat ook leuk is, is dat je ook afwisselend door eeuwenoud regenwoud rijdt en door leuke kleine stadjes. Het enige nadeel is dat je zeker niet de enige bent. Wij hadden op zich wel plek op de campings, maar zeker op de camping in Apollo Bay hadden we volgens mij niet veel later aan moeten komen want dan was er geen plek meer geweest. Gelukkig zijn er verder langs de route wel flink wat campings, dus mocht er ergens geen plek zijn dan kan je het altijd nog een stukje verderop bij de volgende camping proberen.

Boekenlegger op de permalink.