Barossa valley – wereldberoemd wijngebied

Wijngaarden Barossa

Na de hitte van gisteren waren we beiden om half 7 al wakker met een temperatuurtje van 25 graden. Om de ergste hitte voor te zijn hebben we voor achten alles al ingepakt en gedoucht, zodat we konden gaan ontbijten. Dit deden we bij een klein restaurantje in Halls Gap, waar ik heb genoten van een stel Thaise eieren en Marcha van toast met rozijnen en jam. Allebei wederom verrukkelijk!

Na het ontbijt achter de kiezen gewerkt te hebben reden we richting Williamstown in de staat South Australia. Op het eerste en laatste stuk na was de rit eigenlijk niet heel spectaculair, eerder zelfs saai. De eerste tientallen kilometers liepen nog door het Grampians national park en waren best indrukwekkend om te zien. Tevens hebben we ook een emoe gezien, maar die was voor het mooie net te ver weg om een goede foto te maken. Gelukkig hadden we wel de verrekijker bij ons…

Het laatste stuk, reeds in de buurt van Williamstown,  liep door het Mount Crawford forest. Hier zagen we vooral erg mooie rotsformaties in open velden liggen, waarvan er wel erg veel geverfd waren met graffiti. Het was dusdanig veel dat het zeer deed aan de ogen.

De tussenliggende 400 kilometer waren vooral erg saai met vooral heel veel akkerland. De twee meest spannende gebeurtenissen waren vooral dat bij het oversteken van de grens met Southern Australia de klok een half uur terug gaat, omdat ze hier een andere tijdzone hanteren. Ook mag je absoluut geen groente en fruit meenemen vanuit andere Staten, en dat moet je ook dumpen in dump containers langs de snelweg. Doe je dit niet en word je desondanks toch betrapt, dan loop je het risico op hoge boetes van 2000 Australische dollar. Dit schijnt allemaal te zijn om de wijngebieden in de staat te beschermen tegen een of ander fruitvliegje… je kan ook overdrijven denk ik dan…

Na aankomst op de camping in Williamstown zijn we na het plaatsen van de tent gelijk(wat nog lastig ging ivm de rotsachtige ondergrond) richting Tanunda gereden, om daar te midgetgolfen en bowlen. Dit was een erg leuke afsluiting van een lange reisdag. Ook hebben we lekkere pizza gegeten, die er zeker wel inging.

De volgende dag begonnen we weer met een goed ontbijt. Nu gingen we naar The Table Cafe in het dorpje Lyndoch, waar we wederom heerlijk ontbeten hebben. Marcha begon met Eggs Benedict en ik met French toast. Beiden smaakten verrukkelijk!

Na het ontbijt en het nuttigen van een paar bakken goede koffie gingen we de omgeving in de Barossa valley verkennen. DE reden dat we naar de Barossa Valley gingen is omdat men in de Australische kookshow Masterchef Australia nogal lyrisch is over het landschap, de Local produce en natuurlijk de wijnen uit deze streek. Reden voor ons om hier ook eens een kijkje te nemen…

Dit deden we door de Barossa Valley Heritage Drive #4 te volgen. Deze route is 57 kilometer lang en zou je langs alle hoogtepunten van de vallei moeten brengen en cirkelt langs de dorpjes Angeston, Nuriootpa en Tanunda. Helaas viel de route nogal tegen. Zo waren de highlights voor ons geen highlights, en hebben we hem ook niet volledig gereden vanwege de belabberde bewegwijzering. Dit laatste lijkt trouwens een beetje kenmerkend te zijn voor Australië, althans in ieder geval de plekken waar wij geweest zijn…

Toen we op een gegeven moment geen zin meer hadden zijn we maar gestopt en stelden de navigatie in op de Lyndoch Lavender Farm. De route ernaartoe voerde via een dirt road en was erg mooi, met een paar mooie uitzichten. Helaas viel de farm zelf enigszins tegen doordat de lavendel niet in bloei stond omdat het voor het mooie te laat was in het seizoen. Verder hebben we nog lavendel ijs geproefd maar dat smaakte naar zeep :p

Uitzichten Barossa

Ons volgende doel was de tasting room van Steinys mettwurst makerij. Niet echt superspeciaal, maar ik heb er wel lekkere worst gekocht om mee naar huis te nemen: mettwurst met chilli. Lekker, maar ook best pittig.

Ons volgende doel was een tentoonstelling van beelden op een heuvelwand. Dit viel echter nogal tegen, eigenlijk zonde van de tijd. Ten slotte gingen we nog even een kijkje nemen bij de farmshop van Maggie Beer, een Australische kok die ook bekend is van Masterchef Australia. Hier stonden een hoop door haar boerderij geproduceerde bio-producten, maar we hebben uiteindelijk niks gekocht vanwege de belachelijk hoge prijzen. Bij supermarkten als Coles en Woolworths waren haar producten uiteindelijk een stuk goedkoper…

Na even bij een supermarkt te zijn gegaan voor het kopen van avondeten en dit gegeten te hebben op de camping gingen we nog even een rondje rijden met de auto door de omgeving, mede doordat het ook was gaan regenen, richting het Para Wirra nature reserve. Hier hebben we nog een flink aantal kilometers door het bos rondgereden over dirtroads en dit was best tof. We hebben zelfs weer zeer veel skippies en emoes gezien. Het was stiekem het hoogtepunt van de dag 🙂

Dirtroad…

Als afsluiter van de dag ben ik uiteindelijk nog de zonsondergang gaan fotograferen bij een wijngaard vlakbij de camping, en daarna was het alweer bedtijd 🙂

Zonsondergang…

Boekenlegger op de permalink.