Tweedaagse trektocht over route 2 van de Mullerthal trail

Mullerthal trail route 2

Na een voorspoedig ritje van ruim drieënhalf uur kwam ik tegen elf uur aan in het stadje Echternach, aan de oever van de rivier de Sauer. Dit stadje zou in het weekend van de 23e en 24e maart mijn start- en eindpunt zijn van een tweedaagse trekking over de Mullerthal trail.

De Mullerthal trail is een langeafstandswandeling die in totaal +- 110 kilometer in beslag neemt, verdeelt over een drietal lussen van respectievelijk 37, 33 en 37 kilometer. Daarnaast zijn er nog een viertal ExtraTouren die ook nog eens voor in totaal 76 kilometers aan wandelpret zorgen.

De Mullerthal trail loopt in zijn geheel door de Noordoostelijke regio van Luxemburg, ook wel aangeduid als Luxemburgs Zwitserland.

Na in 2016 reeds route nummer 3 gelopen te hebben, tussen de plaatsjes Beaufort, Mullerthal en Larochette, verdeeld over drie dagen; besloot ik me nu te wagen aan route nummer 2. Dit is qua afstand de kortste van de drie lussen, maar deze bevat ook cumulatief gezien de meeste hoogtemeters. Sterker nog, in de twee dagen dat ik hier gelopen heb liep ik meer dan 1300 meter omhoog, en ook weer omlaag. Eigenlijk kan ik wel zeggen dat de route geen enkel moment vlak was, en continue op en neer aan het golven was.

Dag 1, 23 maart: Echternach –> Consdorf

Omdat ik de route in twee etappes had ingedeeld, besloot ik op zoek te gaan naar een camping ongeveer halverwege de route. Dit was helaas nog niet zo heel erg simpel, aangezien het nog redelijk vroeg in het seizoen was. De enige camping die al open was, was de camping in het gehucht Consdorf. De rest van de campings langs de route ging pas vanaf 1 april open.

Ik begon dus in Echternach, waar ik de auto parkeerde bij de Gare. Niet dat er een treinstation is in Echternach, maar schijnt wel een busstation te zijn waar je van heinde en verre kan komen. Het parkeren hier was gratis, maar aangezien het al erg vol was denk ik wel dat het raadzaam is om op tijd te komen omdat je anders wel eens pech kon hebben. Dit is helaas iets wat ik ook van andere plekken in Luxemburg herken…

Bewegwijzering…

Na de schoenen aangedaan te hebben, en de rugzak op de rug gehesen te hebben, ging ik op zoek naar de trail. Die was gelukkig snel gevonden, doordat hij weer gemarkeerd was met het kenmerkende rode M-logo op een witte achtergrond. Na een korte steile klim op een rotpad met klotestenen, kwam ik uit bij een wegwijzer met daarop duidelijk aangegeven de richting die ik moest volgen. Je moet namelijk weten dat er van de drie lussen van de Mullerthal trail er twee door Echternach lopen. Gelukkig stonden de plaatsen van langs de beide routes op de paal aangegeven, evenals of ze bij Route 2 of Route 1 hoorden.

Aangezien ik Route 2 zou volgen, ging het in de richting van Berdorf, en al vrij snel nadat ik de stad uit was kwam ik tussen een paar prachtige rotsformaties terecht: de Wolfschlucht. Hier zijn de uitzichten al adembenemend en ik was oprecht onder de indruk van de rotsformaties. Ik bleef dus klikken met de camera 😉 Het enige nadeel was wel, dat ik reeds nu al een paar flink steile trappen op moest, waarvan de treden helaas niet allemaal even recht waren. Opletten dus! Dit zou trouwens ook voor elders op de route gelden… het wordt met recht een avontuurlijke tocht!

Wolfschlucht

Nadat ik de Wolfschlucht gepasseerd was vervolgde de route gestaag zijn pad, steeds maar weer stijgend en dalend, maar nooit echt zwaar; zelfs niet met meer dan 16 kilo rugzak op de rug. Helaas waren er vorig jaar een aantal ernstige overstromingen in de regio Mullerthal, waardoor hele stukken van onder andere  de route en zelfs de openbare weg totaal weggespoeld zijn. Hierdoor zaten er helaas nog steeds een aantal omleidingen in de route, een flinke op het stuk Echternach – Berdorf en een kleintje op het stuk Berdorf – Mullerthal. Beide omleidingen waren eigenlijk wel redelijk goed aangegeven, al was het vooral bij de eerste een beetje onduidelijk waar je heen moest. Hier bleek echter dat de route steil omhoog een trap opging in een zeer nauwe kloof. Deze kloof had ik niet gezien doordat je de weg over moest steken, en er een grote bulldozer voor stond. Gelukkig stonden er ‘boven’ een aantal mensen naar beneden te roepen en wijzen waar ik heen moest. Scheelt weer toch!

Omleiding!

De eerste omleiding was relatief vlak vergeleken met de rest van de tocht, en dat stelde me in staat om even bij te komen van het vele stijgen en dalen en om wat tempo te maken. Ook heb ik hier even zitten lunchen met uitzicht over een prachtig dalletje, geen straf om hier te lunchen!

Na de officiele route weer opgepikt te hebben, ging via de plaatsjes Berdorf en Mullerthal richting Consdorf. Om eerlijk te zijn vind ik beide plaatsjes niet echt boeiend, al is Berdorf vooral handig vanwege onder andere mogelijkheden om te overnachten of eten. Hetzelfde geldt voor Mullerthal. Deze laatste is een oude bekende, want 3 jaar geleden tijdens het lopen van route 3 kwam ik hier ook langs, en heb ik zelfs op de camping daar gekampeerd. Ook kwam ik nu weer langs de bekende waterval Schliessentumpel, maar hier bleef ik nu niet erg lang hangen. Ik heb er al genoeg foto’s van zeg maar 😉

Schliessentumpel.

Na het plaatsje Mullerthal was het niet heel ver meer naar Consdorf, hooguit 5 kilometer. Deze laatste 5 kilometer van de dag waren ook gelijk de zwaarste, want je merkte duidelijk dat het pad weer over ruiger en meer stijgend terrein ging. Op zich niet erg natuurlijk, maar je gaat het op den duur wel voelen. Zeker als je vervolgens merkt dat je in dit gebied absoluut niet de enige wandelaar bent op dit af en toe toch best smalle pad.

Je merkte af en toe ook nu nog de gevolgen van de zware storm van afgelopen jaar, in de vorm van bijvoorbeeld nog op het pad liggende bomen. Bij 1 boom vandaag was het pad zelfs dusdanig geblokkeerd dat ik helemaal langs de rand van een rotswand moest kruipen. Na het passeren van de boom zag ik dat hij zelfs vakkundig een wegwijzer had gesloopt…

Lekker slopen!

De camping waar ik wilde overnachten ligt vlakbij het pad, nog geen 500 meter ervandaan. Bij het passeren van de parkeerplaats van Consdorfermillen staat hij zelfs al aangegeven op de wegwijzers. Dit kan dus eigenlijk niet misgaan. Houd er alleen wel rekening mee dat je eerst nog een flink stukje steil omhoog moet, dit is met recht een slotklim!

Na me gemeld te hebben bij de receptie op de camping en een plekje toegewezen gekregen te hebben, ben ik nog snel even naar het plaatselijke bakkertje gelopen om hier wat fris te drinken te halen. Dit is de enige plek in het dorp om wat proviand in te slaan, naast de twee restaurants die ik gezien heb.

Na terugkomst op de camping heb ik snel mijn tentje (Eureka Keego Solo) opgezet, en ben eten gaan maken. Ik had als testje een aantal kant en klaar-maaltijden van Adventure Foods gekocht om te testen. Vanavond stond de Goulash op het menu, en een Chocolade moes toetje. Beiden vulden op zich goed, maar het was qua smaakbeleving geen culinair genot 😉

Eureka Keego Solo

Tijdens deze middag/avond en nacht in dit tentje, evenals na mijn vorige tocht die ik ermee gelopen heb, twijfel ik heel erg of ik het tentje wel prettig vind. Ik vind het doodskistformaat iets TE klein; ik lag letterlijk de hele nacht tegen de zijkanten. Ook kan ik helaas niet rechtop zitten in de tent, en dat is gewoon killing. Wellicht ga ik toch overwegen om of de grotere (en zwaardere) Eureka mee te slepen, of kijken voor een andere trekkerstent…

• Totaal gewandelde afstand: 20,1 kilometer
  • Totale wandeltijd inclusief pauze: 5:25 uur
  • Meters stijgen: 757 meter
  • Meters dalen: 608 meter
Download

Dag 1, 23 maart: Echternach –> Consdorf

Mullerthal trail route 2

De volgende ochtend was ik helaas al ruim voor zonsopgang wakker, en ik had al reeds bij het eerste ochtendlicht mijn ontbijt naar binnen gewerkt. Ook dit was weer een kant-en-klaar-pakket van Adventure Foods, het breakfast pakket. Dit smaakte eigenlijk nog het beste van de drie pakketjes die ik dit weekend naar binnen heb geslurpt, en het vulde ook nog best goed.

Na de tent even snel te drogen hebben gehangen om de ergste condens te laten drogen, had ik om half 8 alles al ingepakt en ging ik weer op weg. Dit was absoluut niet erg, want dan zou ik nog enigszins op tijd thuis zijn.

De eerste 500 meter moest ik hetzelfde stuk terug als gisteren, maar toen had ik de trail weer snel opgepakt en ging ik voortvarend op weg.

Ook nu was de omgeving van Consdorf weer het zwaarste stuk, en dit had ik ergens ook wel verwacht. Ook nu ging het pad weer met zeer grote regelmaat op en neer. Het grootste avontuur zat hem nu in enkele zeer smalle kloven waar het pad doorheen loopt. Deze kloven, de Rittergang en de Déiwepëtz, waren beiden zelfs dusdanig smal dat ik mijn rugzak af moest doen omdat ik er niet door kon. De laatste was zelfs dusdanig lang dat ik mijn hoofdlamp op moest doen, omdat het heel erg donker was. Deze is ongeveer 50 meter lang, en ik kan het sterk afraden om hier zonder verlichting in te gaan.  Heb je dit wel bij je, dan kan je een prachtavontuur tegemoet gaan.

Na deze zeer gave kloven gepasseerd te zijn werd het landschap wat minder spectaculair. Wel kom je vlak voor het dorpje Scheidgen nog langs een afslag naar de Bildchen. Omdat dit 1,5 km heen en 1,5 km terug over hetzelfde pad is, heb ik deze laten schieten. Ik zie de foto wel in het gidsje 😉

Na het passeren van Scheidgen wordt het landschap helaas wat minder gevarieerd. Ook loop je nu grotendeels langs (wel hoog boven) een autosnelweg, waardoor je eigenlijk constant het geluid van auto’s hoort. Ik kreeg ook de indruk dat dit stuk wat minder populair was, omdat ik aanzienlijk minder andere wandelaars tegenkwam. Wellicht dat ook het grote aantal bomen op het pad meespeelde, bij sommigen moest ik letterlijk er over en tussendoor klimmen om er langs te kunnen. Hoogtepunt was een boom die midden op een bruggetje over een kloof was gevallen. Gezien de diepte en lengte van de kloof moest ik wel via de brug, dus dan maar DOOR de boom 🙂

Nog meer avontuur…

Uiteindelijk, na een kleine 18 kilometer kwam de stad Echternach weer in zicht. Na het voor het eerst verschijnen van de stad was ik eigenlijk best snel weer bij de parkeerplaats waar ik de auto ongeschonden weer aantrof.

Echternach

• Totaal gewandelde afstand: 18,6 kilometer
  • Totale wandeltijd inclusief pauze: 5:10 uur
  • Meters stijgen: 560 meter
  • Meters dalen: 734 meter
Download

Tot slot

Al met al was het eigenlijk een geweldige tweedaagse wandeltocht door de prachtige natuur van het Mullerthal. De vele indrukwekkende rotsformaties en kloven waar je langskomt zijn werkelijk schitterend, en je waant je in een totaal andere wereld, ook al was het voor mij slechts 3,5 uur rijden van huis af.

In totaal heb ik in de twee dagen bijna 39 kilometer gewandeld. Dit is inclusief de omleidingen vanwege de afsluitingen van de trail. De ‘Officiele’ route is iets korter.

Zoals gezegd, heb ik gekampeerd in Consdorf. Mocht je je tocht echter ergens anders willen starten, of combineer je hem met 1 of beide andere lussen, dan kan je voor campings ook terecht in Echternach, Scheidgen, Berdorf en Mullerthal. Zoek van te voren wel even goed op of ze wel geopend zijn, de campings hebben namelijk afwisselende openingstijden 😉

Boekenlegger op de permalink.