Reisverslag Franse Pyreneeën: Col de Tourmalet en Cirque du Gavarnie

Cirque de Gavarnie

Zoals ik in mijn vorige verslag over mijn trip naar de Pyreneeën al schreef, was ik aan het einde van de ochtend vertrokken van de camping Cabaliros in Cauterets. Zodoende ging ik na een korte stop bij de supermarkt op weg.

Omdat ik ook zin had gekregen om een rondje te gaan rijden en het landschap van de omgeving te bewonderen, nam ik een flinke omweg via de van de Tour de France bekende col de Tourmalet. Deze col is rond de 2100 meter hoog, en de TDF is er al vele malen overheen gekomen. Vanwege die reden is hij ook populair bij wielrenners en die kwam ik dus ook veelvuldig tegen… Hoe verrassend 🙂

Restjes van vorige TdF

Eerbetoon aan een fietser…

Voor de auto is deze klim echter een stuk minder zwaar, alleen concentratie en goed sturen helpt. De rit zelf werd op een gegeven moment best mooi na het passeren van het dorp Barèges en je in de alpine zone terecht komt. Mooi uitzicht na mooi uitzicht!

Na uiteindelijk boven te zijn gekomen heb ik de auto geparkeerd en even een rondje gelopen en wat gegeten. Het viel me wel op dat het best druk was, volgens mij had het publiek voor de Tour al plekken geclaimd… Een soort variant van handdoekje leggen zeg maar 🙂

Na de col aan de andere kant afgedaald te zijn ging ik via La Mongie richting Lourdes om te tanken. Hier heb je namelijk volgens Google de enige tankstations in de regio die open waren. Oh ja en verder schijnt er nog iets met Maria te zijn, maar dat heb ik genegeerd 😛

Het rondje dat ik gereden heb was landschappelijk gezien best ok, met aan de zuidkant het hooggebergte met onder andere de Tourmalet, en aan de noordkant in de buurt van Lourdes veel lagere heuvels. Best wel leuk om door te rijden, al vind ik de dorpen en steden hier niet om aan te gluren. Van bijvoorbeeld Cauterets, Barèges en La Mongie krijg ik de indruk dat ze het vooral moeten hebben van de wintersport, want in alle drie de stadjes stikte het van de ski-winkels. Nu waren ze verder ook zo goed als uitgestorven… Andere dorpjes waar ik doorheen reed zagen er weer erg grauw uit, saaie kleuren en volgens mij was er in 1940 voor het laatste een likje verf overheen gegaan… Dus mijn menig: naar deze regio moet je niet gaan voor de mooie architectuur en moet je het vooral hebben van de schitterende natuur met zijn vele outdoormogelijkheden…

Na uit Lourdes vertrokken te zijn ging ik dan toch richting Gavarnie, waar ik na een uurtje aankwam. Onderweg kreeg ik nog een regenbuitje op mijn dak, maar die was weg tegen de tijd dat ik in het stadje aankwam.

Gelijk bij binnenkomst kreeg ik al te maken met een afgezette weg, waar ik wel heen zou moeten om bij de camping te komen. In plaats daarvan werd je netjes naar een dure parking gestuurd. Gelukkig mochten auto’s voor de camping wel doorrijden, en zo ging het stapvoets door de mensen heen richting de camping. Hier was het duidelijk minder uitgestorven, het stikte van de wandelaars. Het is te merken dat het Cirque de Gavarnie op de werelderfgoedlijst van UNESCO is te vinden, dat trekt bijna automatisch veel mensen…

De camping had ik snel gevonden, en ik kreeg een mooi plekje toegewezen waar ik de tent mocht neerzetten. Laat ik het erop houden dat ik weleens slechtere uitzichten op een camping heb gehad… Vanuit de tent kijk ik namelijk recht op DE attractie hier: de enorme steile rotswanden van het Cirque du Gavarnie… In 1 woord een schitterend uitzicht.

Tent met uitzicht op Cirque de Gavarnie…

Na uitgepakt te zijn ben ik nog een korte wandeling gaan maken, door langs de rivier richting de rotswanden te lopen. In totaal ben ik nog geen 2 uur weggeweest, en heb onderweg best mooie uitzichten gehad. Ik vind het nadeel van dit soort dingen wel altijd: je moet het van verre zien, dan is het vaak mooier dan van dichtbij.

Download
  • Totaal gewandelde afstand: 6,7 kilometer
  • Totale wandeltijd inclusief pauze: 1:35 uur
  • Meters stijgen: 229 meter
  • Meters dalen: 222 meter

Na weer terug op de camping zijn aangekomen heb ik nog eten gemaakt, waarna het wachten was op de zonsondergang, welke ik nog heb geprobeerd te fotograferen maar dat mistlukte helaas jammerlijk. Het mooie licht viel een beetje tegen, maar desondanks hield ik er toch nog een paar mooie platen aan over…

Warm licht op het Cirque de Gavarnie

De camping waar ik verbleef blinkte uit met de mooie uitzichten. Helaas viel dit tegen op het gebied van hygiëne van het sanitair. Daarom bleef ik maar 1 nachtje hier, en ging de volgende dag de grens over, richting Spanje. Maar daarover later meer 😉

Boekenlegger op de permalink.