Wandelen van Geldermalsen naar Tiel over het Grote Rivierenpad

Grote rivierenpad

Tot mijn schaamte kwam ik er afgelopen week opeens achter dat het toch alweer bijna 2 maanden geleden is dat ik een flinke wandeling had gemaakt. De schuld hiervan moet vooral bij mezelf neergelegd worden, omdat ik de laatste maanden vooral veel buiten ga spelen met mijn fiets: lekker snelle rondjes door de omgeving op mijn racefiets, of kampeertochten op mijn gloednieuwe Santos travelmaster 3+.

Zodoende besloot ik gisteren dus weer eens een flinke wandeling te gaan maken, en het werd weer een etappe van de lange afstandsroute LAW-6: het Grote Rivierenpad, waaraan ik in afgelopen Mei was begonnen.

De laatste keer was ik geëindigd in Geldermalsen, bij het station. Aangezien het erg makkelijk te doen is om weer een etappe te lopen van treinstation naar auto besloot ik nu de auto in Tiel bij het station te parkeren, en in 10 minuten met de trein naar Geldermalsen te reizen.

Het station van Geldermalsen lig slechts een paar honderd meter van de route van het LAW6 af, en na een aanlooproute via een fietspad langs het spoor kon ik in het dorpje Tricht de officiële route weer oppikken. Dit ging in eerste instantie nog door het dorp heen, maar zodra ik de bebouwde kom uit was ging het langs appel- en perenkwekerijen door het mooie boerenlandschap. Het weer was best lekker, een lekker warm zonnetje waarvan ik binnen de kortste keren de resultaten in mijn nek voelde lopen: zweetdruppels! Een blik naar linksachter leerde mij echter dat dit waarschijnlijk niet blijvend zou zijn, ik zag namelijk dat ik achtervolgd werd door een stevig buienfront dat er best dreigend uitzag. Ik hoopte maar dat het niet ook ging onweren, want daar zat ik wat minder op te wachten in het open landschap…

Donker…

Na een poosje door de open velden gewandeld te hebben over rustige polderweggetjes en mooie graskaden, ging de route uiteindelijk over een mooi pad langs een bos, erg leuk lopen en zeker goed voor de afwisseling. Het pad volgde het bos nog best lang, het was groter dan verwacht: continue links bos, rechts boerenvelden.

Door de bosrand.

Uiteindelijk ging het pad toch het bos weer uit en na een scherpe bocht naar rechts over een onbeschut paadje tussen twee brede sloten tussen de velden door. Gelijk was de wind ook een stuk nadrukkelijker aanwezig, en ik meende her en der al een druppel te voelen. De donkere wolken waren helaas ook al een stuk dichterbij gekomen: ze hingen nagenoeg recht boven me. Het duurde niet lang voor ik dat zeker wist, want het leek of de weergoden met een enkele druk op de knop de sluizen openden: het begon me een partij te hozen waar je U tegen zegt. Door de stevige wind kwam de regen bijna horizontaal voorbij vliegen, waardoor ik binnen een minuut aan mijn linkerkant was doorweekt, terwijl de rechterkant nog droog was. Uiteraard had ik geen regenkleding meegenomen, zoals het hoort 😉

Na uiteindelijk een klein half uur door de stortbui gebanjerd te hebben begon het weer wat droger te worden, maar ik was ondertussen flink doorweekt. Ik had her en der wel wat plekken gepasseerd om te schuilen, maar ik kwam er al vrij snel achter dat ik beter in beweging kon blijven omdat ik toch wel vrij snel afkoelde.

Uiteindelijk ging het via een klein park met kronkelpaden richting het plaatsje Buren. Hier ging het via de toeristische route langs het oude centrumpje met onder andere een museum over de marechaussee. Ik was niet heel erg onder de indruk van het stadje, en was eigenlijk blij dat ik er vrij snel weer doorheen was.

Na het passeren van Buren had ik ook gelijk het mooiste stuk van de etappe van vandaag achter de rug. Ik vond het stuk Geldermalsen-Buren aanzienlijk afwisselender dan het stuk Buren-Tiel. Het stuk na Buren loopt voornamelijk door appel- en perenkwekerijen. Dit lijkt me vooral in het voorjaar mooi, als de kwekerijen in volle bloei staan. In de winter moet je hier echter niet zijn denk ik…

Een stuk wat ik wel mooi vond, was het landgoed Soelen met zijn bijbehorend kasteel. Hier loop je over kaarsrechte lanen van onder andere beuken en eiken. Ik denk dat dit een prachtige fotolocatie is in bijvoorbeeld de herfst…

Uiteindelijk kruiste de route vlak buiten Tiel de snelweg A15 en de ernaastliggende betuwelijn. Na het kruisen hiervan besloot ik linea recta richting de auto te wandelen, en niet de officiële route te volgen. Ik had niet heel veel trek in een toeristische route door Tiel heen, wellicht leuk voor een ander keertje 😉 Eenmaal bij de auto aangekomen was ik nog precies op tijd, want er brak net weer een hoosbui los.

Al met al kan ik terugkijken op eigenlijk best wel een mooie wandeling, al vraag ik mij wel sterk af waaarom deze etappe ook bij het Grote Rivierenpad hoort. Ik heb namelijk tijdens de hele route maar 2x een rivier gezien: bij verlaten van Geldermalsen de Linge, en bij Zoelen kruiste ik nogmaals de Linge… Maar goed, maakt verder niet uit natuurlijk want het komt de afwisseling wel ten goede. Helaas had ik wel een flinke stortbui op mijn kop, maar goed dat is in Nederland gelukkig minder dramatisch dan als je hoog in de bergen loopt.

Enige minpuntje vond ik dat de markering her en der toch wel slecht was, het volledig op de markeringen lopen is nagenoeg niet te doen deze etappe. Ik heb drie keer gehad dat er markeringen ontbraken, en 2x daarvan liep ik dus verkeerd. Jammer, maar gelukkig verder wel prima te doen met de gids en/of GPS.

• Totaal gewandelde afstand: 21,1 kilometer
  • Totale wandeltijd inclusief pauze: 4:00 uur
  • Meters stijgen: 174 meter
  • Meters dalen: 175 meter

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.