Fietsen op de Hanzefietsroute: tips, tricks en overzicht…

Sorpesee

Het is inmiddels al meer dan een maand geleden dat ik terugkeerde van mijn eerste buitenlandse fietstocht, de Hanzefietsroute. Tijdens die fietstocht ben ik 31 dagen onderweg geweest, waarvan ik er 29 gefietst heb en 2 dagen een rustdag heb gehouden.

Nu ik er achteraf op terugkijk was het een geweldige ervaring. Ik had natuurlijk al ervaring met Slow Travel doordat ik wel eens rugzaktrektochten maak, maar met de fiets is toch anders omdat je met de fiets toch iets flexibeler bent. Zo is het toch makkelijker om een paar kilometer om te fietsen naar een camping of supermarkt dan om een paar kilometer om te lopen…

De voorbereiding

Het is natuurlijk niet zo dat ik zomaar ‘out of the blue’ aan deze fietstocht ben begonnen. Voordat ik eind augustus daadwerkelijk van start ging heb ik eerst nog wat voorbereiding gedaan…

  • De fiets
    • Als eerste is er natuurlijk mijn fiets. Aangezien deze nog gloednieuw was hoefde ik hier niet heel veel aan te doen. Wel heb ik vlak voor vertrek een ‘eerste onderhoudsbeurt’ uit laten voeren. Ook heb ik van te voren wat gereedschap en andere handige spulletjes om mee te nemen aangeschaft, denk aan onder andere reservebinnenbanden, kettingwax en een bandenspanningsmetertje.
  • Inpakken
    • Ik ging op reis met twee voor- en twee achtertassen aan mijn fiets gemonteerd en daarnaast de tent, mijn slippers en wat natte kleding achterop de bagagedrager. Tijdens de reis was hield ik een enigszins vaste structuur aan voor het inpakken:
      • 1 voortas voor hardshell, regenbroek, mouw- en beenstukken, doos mondkapjes, fietsgereedschap en nog wat los spul.
      • 1 voortas met eet- en kookgerei, inclusief het meeste eten. Ik merkte dat vooral het verpakken van eten best lastig was, dus soms zat er vlak na het boodschappen doen eten en drinken verspreid over zo’n beetje alle tassen.
      • 1 achtertas met kleding en statief voor de camera.
      • 1 achtertas met slaapspullen zoals slaapzak, matje, kussen etc.
      • Tent (binnen, buiten, stokken, haringen) lagen in een zak op de bagagedrager.
      • Stuurtas met elektronica en snacks op het stuur.

Mijn vervoer + onderdak…

  • Conditie
    • Omdat ik al het hele jaar met enige regelmaat (enkele malen per week) op de fiets zit, zit het met de fietsconditie naar mijn idee wel goed. Hier maakte ik me ook niet heel veel zorgen om.
  • Voorbereidingstochten
    • Ik heb van te voren een tweetal voorbereidingstochten gemaakt. Tijdens deze tochtjes heb ik onder andere het kampeermateriaal kunnen testen, de hoeveelheid kleding die ik verwacht nodig te hebben en andere praktische zaken zoals bijvoorbeeld wat voor eet-ritme voor mij nu handig is. Ik vond deze tochtjes eigenlijk nog belangrijker dan het opbouwen van ‘fietsconditie’ door regelmatig te gaan fietsen. Hoe je het ook wend of keert, elke dag op een volbepakte fiets fietsen is heel iets anders dan elke 3 dagen 60 á 100 kilometer op een lichte racefiets rijden…
  • Plannen
    • Van te voren heb ik aan de hand van de routeboekjes van de Hanzefietsroute, de gps-tracks, Archies-camping database en diverse reisverslagen van andere fietsers een globale indeling qua per dag een suggestie voor het eindpunt. Hier had ik een exceloverzicht van gemaakt met daarop onder andere de camping en de fietsafstand.
      • Deze manier zat zeker niet in beton gegoten, en ik ben hier ook een aantal keer van afgeweken. In het eerste stuk in Duitsland vooral omdat campings geen fietsers of tentkampeerders bleken aan te nemen, of domweg gesloten bleken te zijn. Aangegeven reden was ten alle tijden Corona. Gelukkig kwam ik hier steeds minstens een dag van te voren achter, dus kon ik met gemak mijn dagindeling aanpassen.
      • In het laatste stuk door Duitsland, pak hem beet vanaf de regio voor Magdeburg tot en met Keulen heb ik in eerste instantie vanwege de warmte en vanaf het Sauerland vanwege de bergen mijn etappes ietwat aangepast. Zo kwam ik erachter dat het fietsen door bergen toch andere koek is, en ik had hier duidelijk een paar etappes gepland die oftewel niet realistisch, en niet leuk meer waren qua fietstijd.
    • Op voorhand boeken deed ik niks. Campings heb ik sowieso niet geboekt, en dat was op geen enkele camping op één na waar ik aan kwam een probleem. In Bremen, Stade en Lübeck heb ik in een hotel overnacht; en die boekte ik de dag van te voren zodra ik er vrij zeker van was dat ik de volgende dag daar wilde overnachten. De enige camping waar ik wel van te voren had gereserveeerd had was bij een camping van Staatsbosbeheer in het Nationaal Park Maasduinen, dit was nodig omdat Staatsbosbeheer hanteert dat je op al hun campings dit jaar verplicht van te voren moet reserveren.
    • Op sommige dagen waren boodschappen en eten ook een dingetje. Je hebt op de route niet elke dag de mogelijkheid om voor dezelfde dag boodschappen te doen omdat er geen winkels op fietsafstand zijn. Daarnaast moet je vooral in Duitsland rekening houden met dichte winkels op zondagen. Precies om deze redenen zorgde ik altijd wel voor wat extra’s te eten, vooral in de vorm van redelijk lichte ‘instant-food’ achtige maaltijden: kwestie van opwarmen met wat water en het is klaar. Goed genoeg als je maar honger genoeg hebt 🙂
    • Mijn routegids vna de Hanzefietsroute

Kamperen

Zoals ik al schreef heb ik op een aantal nachten na in wat grote steden in Duitsland na vooral gekampeerd. Naar mijn idee zijn er zonder uitzondering meer dan genoeg campings min of meer vlakbij de Hanzefietsroute. Ik heb maar 2 campings gehad die aanzienlijk verder van de route aflagen, ik denk een kilometer of 5 á 10.

Qua soorten campings heb ik alle alle smaakjes wel gehad: Van verlaten jeugdtentenveld tot prachtige boscampings tot campings die meer zijn gericht op ‘Dauercamping’. Van de laatste tref je vooral in Duitsland er erg veel aan, maar mijn ervaring is dat er toch altijd wel een tentenveldje beschikbaar is. Ik vond het dus ook niet zo heel erg om hier te staan, aangezien een hoop van dit soort campings ook voorzien van een restaurantje voor de vaste bewoners. Ik heb hier ook een aantal keer gebruik van gemaakt om de caloriën aan te vullen. Eenvoudige maar voedzame kost voor een goed prijsje. In mijn geval was het val wel het geval dat ik als enige op het tentenveld stond, zeker met tent. In een aantal gevallen stonden er ook nog wat campers, maar verder was het met toeristen rustig, heel erg rustig.

Qua prijzen voor het kamperen zal ik gemiddeld rond de 10 euro per nacht hebben betaald. Uitschieters naar beneden waren 5,50 euro en naar boven 18 euro. Hierbij moet gezegd worden dat ik de campings gemiddeld gezien in Duitsland iets goedkoper vond dan in Nederland. De goedkoopste plekken waar ik gekampeerd heb waren op de terreinen van respectievelijk een watersport- en een kanovereniging langs de Elbe. Beiden waren redelijk basic, maar beiden beschikten over prachtige grasveldjes om de tent neer te zetten. Daarnaast waren er ook douches en toiletten aanwezig, dus je hoorde mij niet klagen.

Er was één camping die ik een speciale vermelding waard vind, en dat is het natuurkampeerterrein van Staatsbosbeheer in Nationaal park de Maasduinen, de Cokse Heide. Hier geen eindeloze rijen met grote campers en caravans, maar vooral mensen met tentjes. De enige campers die er te vinden waren waren van die kleine bestelbus-campertjes. Mijn ervaring is dat mensen met dit soort campertjes toch van een ander slag zijn dan grijze muizen in hun grote witte blokkendoos.

Wat me vooral aansprak aan deze camping was dat hij letterlijk midden in het bos ligt, met plekken die enigszins in de buurt komen van sommige plekken zoals ik ze ken van kampeerplaatsjes in Amerikaanse nationale parken. Het enige dat ik nog miste was een picknicktafel bij je plaatjes.

Mooi campingplaatsje

Rustdagen

Van te voren had ik min of meer rekening gehouden met elke week een rustdag, dus om ongeveer elke 7 dagen. Tijdens de reis zelf kwam hier eigenlijk weinig meer van terecht, en heb ik in totaal slechts 2 volledige rustdagen gehouden. De eerste rustdag heb ik na 8 dagen in Emmen gehouden bij Pa en Ma, en die kwam weer-technisch ook heel erg goed uit. Die rustdag was het namelijk ook gigantisch slecht weer in zowat heel Noord-Nederland en -Duitsland. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier qua vermoeidheid ook wel toe was aan een rustig dagje. Verder heb ik hier ook alle kleding in de wasmachine gegooid en alle elektrische apparatuur zoals camera, telefoon, powerbank etc opgeladen.

De tweede rustdag hield ik na nog eens 9 dagen fietsen op een camping bij de Barleben-see vlak bij de Duitse stad Magdeburg. Deze rustdag had ik vooral ingelast vanwege de kortstondige hittegolf die er die dagen boven de regio hing, en die nog een tweetal dagen aan zou houden. In de 2 dagen voor Magdeburg kreeg ik al een deel van deze hitte voor mijn kiezen, evenals het feit dat ik 2 vrij lange etappes te verwerken kreeg waarin ik ook nog eens wat tegenslag had qua campings. Aan deze rustdag was ik dus echt toe zeg maar. Tijdens deze dag heb ik nog wel een rondje naar de binnenstad van Magdeburg gefietst van plusminus 30 kilometer. Ik merkte echter aan het einde van de dag dat ik alweer uitgerust was en eigenlijk een beetje spijt kreeg van deze dag.

Dit was dus mijn laatste rustdag, maar om niet al te extreem vermoeid te raken heb ik nadien nog een aantal wat kortere dagetappes aangehouden. Ik merkte dat dit voor mij beter en fijner werkte dan een volledige dag niks doen.

Achteraf gezien…

Zoals gezegd was dit mijn eerste fietstocht van zoveel fietsdagen, en dan ook nog eens voor het eerst door het buitenland. Echt afzien was het eigenlijk maar een paar keer: tijdens de harde storm met keiharde wind tegen richting Lemmer, tijdens de hitte langs de Elbe richting Magdeburg en bij het fietsen door de bergen in het Sauerland en het Teutoburgerland. Vooral het laatste vond ik om eerlijk te zijn zwaarder dan verwacht, maar ik denk dat het ook een rol speelt dat dit voor het eerst in mijn leven was dat ik zoveel geklommen heb op de fiets. Het smaakte sowieso wel naar meer, maar dan met meer en betere training. Ik heb er in ieder geval ook van geleerd dat ik in bergachtig gebied als het enigszins kan wat kortere etappes moet inplannen.

Wat betreft de bezienswaardigheden langs de Hanzefietsroute ben ik enerzijds positief: vooral in Duitsland ging het door prachtige desolate natuurgebieden, afgewisseld door een aantal mooie steden en zeer afwisselende landschapstypes. In Nederland vond ik het niet extreem spectaculair, maar dat komt omdat de route voor meer dan 60% langs de grote rivieren gaat. Echter, het stuk in Limburg door de bossen was echter een eye-opener.

Qua thema van de Hanzefietsroute: de route gaat dus langs diverse Hanzesteden, en ik moet eerlijk zijn dat die steden mij op een gegeven moment niet heel erg meer boeiden. Na het passeren van Bremen, Lübeck en Stade heb je de mooiste wel gehad en de zuiderlijker gelegen Duitse steden geloofde ik wel. Ik moet er wel bij zeggen dat dit ongetwijfeld ook aan mij zal liggen, ik fiets of wandel veel liever door een mooi rustig bos dan door een willekeurige stad waar het krioelt van de mensen 😉

Om die reden denk ik ook dat een eventuele volgende fietstocht zeker minder door steden zal gaan, maar eerder erlangs 🙂

Last but not least:

Bij terugkomst thuis bleek ik ruim 7 kilo te zijn afgevallen, maar ik voelde me topfit. Blijkbaar was ik toch nog een soort van gezond bezig geweest 🙂 Ik moet zeggen dat het hierna wel even geduurd heeft voor ik weer gewend was aan mijn kantoorjob…

Etappes

In de tabel hieronder heb ik mijn gereden dagindeling aangegeven, met daarin per dag het start- en eindpunt en het aantal gereden kilometers. De kilometers zijn gefietste kilometers zoals geregistreerd door mijn Garmin Etrex 30x. Idem geldt voor de geklommen meters 😉

Overzicht etappes Hanzefietsroute 2020

DagvannaarKilometersMeters geklommen
2020-08-27AlblasserdamCamping Zennewijnen79.6161
2020-08-28 Camping ZennewijnenCamping de Mars, Lathum82.4214
2020-08-29 Camping de Mars, LathumCamping Landgoed Molencaten, Hattem86.7213
2020-08-30 Camping Landgoed Molencaten, HattemCamping Lemmer, Lemmer88.4285
2020-08-31Camping Lemmer, LemmerCamping Sneek, Sneek81.5160
2020-09-01Camping Sneek, SneekCamping Stadspark, Groningen88.9105
2020-09-02Camping Stadspark, GroningenEmmen74.4191
2020-09-03Emmen rustdag0
2020-09-04EmmenCamping Cremering, Steinbild64.8110
2020-09-05Camping Cremering, SteinbildCamping Aschenbäke, Dötlingen108338
2020-09-06Camping Aschenbäke, DötlingenSelect Hotel City, Bremen53.4204
2020-09-07Select Hotel City, BremenHotel Am Holzhafen, Stade105353
2020-09-08Hotel Am Holzhafen, StadeCamping Ulmenhof, Wakendorf II78.3273
2020-09-09Camping Ulmenhof, Wakendorf IIIbis Lübeck City, Lübeck58.1290
2020-09-10Ibis Lübeck City, LübeckCamping Elbeling, Radegast104528
2020-09-11Camping Elbeling, RadegastCamping Gartow, Gartow89.8374
2020-09-12Camping Gartow, GartowRadfahrer Zeltplatz, Tangermünde126412
2020-09-13Radfahrer Zeltplatz, TangermündeCamping Barleber See, Barleben79.8282
2020-09-14 Camping Barleber See, Barleben RustdagMagdeburg Altstadt (en terug)31.199
2020-09-15 Camping Barleber See, BarlebenCamping Nord-Elm, Rabke67.2485
2020-09-16 Camping Nord-Elm, RabkeCamping Seecamp, Derneburg90.1543
2020-09-17 Camping Seecamp, DerneburgKano-Klub Hameln77.2545
2020-09-18 Kano-Klub HamelnCamping Eggewald, Kempen89.81512
2020-09-19Camping Eggewald, KempenCamping Kallenhardt, Kallenhardt81.5724
2020-09-20 Camping Kallenhardt, KallenhardtCamping zeltplatz 4, naturkamping, Langscheid72.8530
2020-09-21Camping zeltplatz 4, naturkamping, LangscheidCamping Kessenhammer, biggesee59.1830
2020-09-22 Camping Kessenhammer, biggeseeCamping Berger, Rodenkirchen941137
2020-09-23Camping Berger, RodenkirchenJugendzeltplatz, Julich79.7333
2020-09-24Jugendzeltplatz, JulichCamping Hatenboer, Roermond69226
2020-09-25Camping Hatenboer, RoermondNatuurkampeerterrein Cokse Heide, Afferden88.7281
2020-09-26Natuurkampeerterrein Cokse Heide, AfferdenAlblasserdam147294

De gereden route

Uiteraard heb ik tijdens het fietsen ook een GPS-track bijgehouden van de route zoals ik hem gefietst heb via de Hanzefietsroute en de Elberadweg. Zie hieronder…