Fietsen over de Vennbahn radweg

Eind april 2022 fietste ik in 2 dagen over de Vennbahn radweg, een fietsroute van het Duitse Aken naar het Luxemburgse Troisvierges.

Hoogte

De route voert je in 125 kilometers door de Duitse Eifel, Belgische Hoge Venen en Luxemburgse Ardennen. Je bereikt tijdens het fietsen een hoogste punt van ruim 550 meter hoogte, terwijl je in Aken op krap 160 meter hoogte boven zeeniveau van start gaat. Het eindpunt Troisvierges in Luxemburg ligt op ruim 400 meter hoogte.

Als je de gehele route fietst klim je dus een flink stuk. Gelukkig valt dit in de praktijk reuze mee, aangezien de Vennbahn is aangelegd op een voormalige spoorbaan. Aangezien treinen niet in staat zijn om om te gaan met hoge stijgingspercentages, betekent dit dus ook dat je op de fiets weliswaar wel klimt, maar dat dit steeds meevalt qua zwaarte. De klim de Hoge Venen op gaat steeds met een maximaal percentage van 2%.

Vlak voordat je Luxemburg in fietst kom je helaas wel een venijnig klimmetje tegen. Deze is echter niet heel erg lang, en mocht je het op de pedalen niet redden, dan is het ook prima te doen als je gaat lopen & duwen 😉

Hoogteprofiel

Landschappelijk

Ik lees best veel reacties van mensen dat de Vennbahn ‘saai’ is, en er niks te zien is. Dit is natuurlijk voor iedereen een persoonlijke ervaring, maar ik zelf ben het hier niet heel erg mee eens. Qua afwisseling vond ik de route prima te doen, je fietst namelijk door best afwisselende landschappen: donkere bossen, dorpjes, stadjes, smalle rivierdalen, heuvels… wat wil je nog meer? Nu fietste ik hier wel eind april, met nog best veel bomen die nog niet volledig in blad stonden. Wellicht dat het met bijvoorbeeld de uitzichten geheel anders gesteld is als alles opeens in blad staat, en je een stuk minder uitzicht hebt.

Wat ik verder ook een grote plus vond, is het feit dat je het overgrote gedeelte verkeersvrij rijdt. Het enige andere verkeer dat je onderweg tegenkomt zijn wandelaars, fietsers, rolschaatsers en ander ongemotoriseerd verkeer.

Stadjes

Naast natuurschoon kom je onderweg op de Vennbahn ook genoeg stadjes en dorpjes tegen ter afwisseling. Natuurlijk heb je bij het beginpunt (of eindpunt, afhankelijk van welke richting je op gaat) de grote stad Aken, dat gelijk de grootste stad is die je passeert. Aan de andere kant heb je in Luxemburg het stadje Troisvierges, dat vele malen kleiner en compacter is dan Aken. Voordeel is dat je hier vanuit het kleine centrum vrij snel weer midden in de natuur staat, zowel te voet als op de fiets.

Daarnaast kom je onderweg ook nog langs het Duitse stadje Monschau, dat ook wel de parel van de Eifel wordt genoemd. Dit stadje ligt er prachtig bij met zijn authentieke vakwerkhuisjes, maar kan op mooie weekenddagen best druk zijn. Een stuk verderop kom je ook nog door het Belgische St. Vith.

Kamperen

Er zijn langs de 125 kilometer lange Vennbahn een genoeg campings te vinden om de route in een naar jou smaak passende dagindeling in te delen. Ik zelf reed de route in 2 delen, en kampeerde op de camping Oos Heem te Deidenberg. Deze camping ligt letterlijk langs de route, waardoor je ook niet om hoeft te rijden. Ik passeerde hier na ongeveer 90 kilometer gefietst te hebben. De tweede camping waar ik kampeerde was de camping municipal van Troisvierges, die praktisch in het centrum van het stadje ligt. Deze ligt op +- 45 kilometer vanaf de voorgaande camping.

Campings zijn er verder onder andere ook in onder andere Aken, Roetgen, Monschau, St. Vith en Robertville. De ene ligt wat verder af van de Vennbahn dan de andere, maar dat zou de pret niet mogen drukken.

 

Treinvervoer?

Aangezien zowel in Troisvierges als in Aken een treinstation aanwezig is, is het met wat planning mogelijk om per trein naar het begin- of eindpunt van de Vennbahn te reizen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google Maps of de website van Bahn.de. Ten tijde van het schrijven van dit artikel gaat je treinroute via Luik en Verviers, maar dat kan altijd veranderen natuurlijk. Houd er rekening mee dat er in de treinen vaak beperkt plek is voor fietsen, en dat het soms kan voorkomen dat je eventjes moet wachten op de volgende trein.

Markeringen en bewegwijzering

Je hoeft onderweg niet bang te zijn dat je op de Vennbahn de weg kwijt raakt. Over de gehele route vind je meer dan genoeg duidelijk herkenbare wegwijzers die je de juiste richting opsturen. Daarnaast staan er ook met enige regelmaat borden met afstanden naar verschillende plaatsen en dorpen, dat je een idee geeft van waar je precies bent.

Ten slotte

Je proeft waarschijnlijk al aan mijn schrijven dat ik wel redelijk enthousiast was over de Vennbahn. Aangezien ik op mijn eerste Vennbahn-dag vertrok vanuit het Zuid-Limburgse Vaals kan ik wel stellen dat de Vennbahn een prima manier is om zuidwaarts te fietsen over een werkelijk perfect fietspad. Het pad is namelijk over de volle 125 kilometer een prachtig geasfalteerd pad, en ik kan je vertellen dat dat prima doorfietst.

Heb je vragen over de Vennbahn of wil je er meer over weten? Kijk ook op de ‘officiële’ website of laat hieronder gerust een berichtje achter 😉

 

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.