Reisverslag fietsen naar Tsjechie

Na de afgebroken fietstocht naar Denemarken had ik nog wel zin om een flinke fietstocht te gaan maken. In Denemarken had ik geen trek meer, maar een tochtje naar Praag lijkt me een waardige vervanger, al gaat het nu zonder Marcha…

Dag 1: Thuis –> Kesteren (90km)

De route die ik naar Praag ga fietsen heb ik uit het boekje van de Europafietsers genaamd ‘Fietsen naar Praag‘. Deze start in Millingen aan de Rijn. Aangezien ik nog een stukje westelijker woon, start ik gewoon thuis in Alblasserdam, waarbij Marcha nog een flink stuk met me meefietste.

De route van de eerste dag gaat door de Betuwe. Helaas niet zo’n mooie route, veelal langs of over redelijk drukke wegen. Tel daarbij de harde tegenwind op en het was niet de mooiste fietsdag van de vakantie…

Tentje opzetten deed ik op camping ‘Den ouden dam’ in Kesteren, waar ik vorig jaar ook al eens stond.

 

Dag 2: Kesteren –> Bienen-Rees (82km)

Gisteravond laat was er nog een fietskampeerder gearriveerd op het trekkersveldje, en hier heb ik vanmorgen nog een praatje mee gemaakt voor ik weer op pad ging.

Het fietsen vandaag was wederom niet heel erg spannend, al was het wel beter dan gisteren omdat ik nu aanzienlijk minder op of langs drukke wegen fietste.

Het Nederlandse deel ging voornamelijk langs de Linge. Dit ging ook deels over een pad door een park ter ere van de operatie Market Garden, die hier in de Betuwe heeft plaats gevonden. Afgaand op de informatieborden langs het pad blijkt het nogal een dingetje te zijn geweest hier een regio.

Na bij Pannerden met het pondje te zijn overgestoken ging het rap via de Rijn naar Duitsland toe. Hier fietste ik in Mei ook al, maar dan de andere kant op en aan de overkant.

In Duitsland bleef de route verrassend dicht bij de rivier, en het was best rustig fietsen, namelijk over rustige fietspaden.

In Emmerik ging het over de Rijnpromenade over irritante stenen, en hier heb ik bij een restaurant ook een appelstrudel en biertje genomen. Dat lustte ik wel ?

Mijn fietszin was inmiddels ook een beetje verdwenen door de warmte en de harde tegenwind. Daarom heb ik ongeveer halverwege tussen Emmerik en Rees een camping gezocht, waar ik op een lelijk uitgedroogd veld sta. Jammer dat het restaurant dicht is, dus moet ik het doen met een potje bonen… het leven van een fietser gaat duidelijk niet over rozen 😉

Dag 3: Bienen-Rees –> Haltern am see (92km)

Vanmorgen wederom kunnen vertrekken met droge tent en was, die harde warme droge wind helpt goed!

Het eerste stuk, tot aan de stad Wesel, ging nog via de Eurovelo 15/Rhein Radweg. Hierbij passeerde ik onder andere ontelbaar veel uiterwaarden en ook het stadje Rees, waar ik onder andere over de oude stadsmuur fietste.

Na het doorkruisen van het veel te drukke Wesel verliet ik de Rijn en ging over op de rivier de Lippe, die ik zou volgen via de Romer-Lippe-Route, die over het algemeen redelijk gemarkeerd was.

Landschappelijk gezien was het ook gelijk totaal anders dan de afgelopen dagen. Zo kwam ik door de eerste bossen tot nu toe, en het leek ook allemaal wat rustiger.

Het grootste deel fietste ik over een goed grindpad dat tussen de Lippe en het Lippe-kanaal inlag. Dit fietste best fijn, alleen het was best stoffig ?

Uiteindelijk kwam ik in het stadje Haltern-am-see aan, waar ik hoopte iets te kunnen eten voor ik naar de nabijgelegen camping zou gaan. Er was echter een kermis ofzo, waardoor het geen doorkomen aan was in het centrum, zeker niet met de fiets. Daarom ben ik zodra het kon hieruit gevlucht en via een supermarkt naar de camping Hoher Niemen gefietst, waar ik op een prima tentenveldje werd geplaatst.

Dag 4: Haltern am see –> Uentrop (73km)

Ondanks dat het gisteravond redelijk rumoerig op de camping was heb ik toch wederom erg goed geslapen. Na wakker worden gelijk maar begonnen met opbreken van het kamp en maken van ontbijt.

Na vertrek ging het ook nu weer zo’n beetje de hele dag langs het Lippe-kanaal. Op zich werd dit op een gegeven moment wat eentonig, maar het fietste wel lekker door. Ik had ook herinneringen aan vorig jaar, toen ik in Frankrijk langs een soortgelijk kanaal fietste parallel aan de Moezel.

Op een gegeven moment, zo halverwege de dag, ging mijn route wat verder van de rivier en kanaal af en ik kwam hier gelijk in een heuvelachtig landschap terecht. Erg fijn fietsen, ook al moest ik de benen nog goed aan het werk zetten.

Helaas vandaag ook de eerste keer dat ik een soort van ‘lost’ was. In de buurt van Ahsen was er een brug over de Lippe volledig afgesloten, maar de alternatieve route van de Romer-Lippe-Route was niet helemaal duidelijk aangegeven. Na drie keer door het dorpje Ahsen gecruised te hebben heb ik het uiteindelijk toch gevonden.

Kamperen doe ik bij Uentrop, een camping die helaas vlak bij een snelweg ligt. Helaas kan je er ook niet via fietspaden komen, en zodoende moest ik over een best drukke autoweg fietsen. Gelukkig heb ik het overleefd ?

Dag 5: Uentrop –> Paderborn (80km)

Na verlaten van de camping moest ik vanmorgen eerst weer via de grote weg terug naar de route, dit is na een nachtje slapen nog steeds niet mijn hobby.

Na het weer oppikken van de Romer-Lippe-Route was het de rest van de dag weer lekker doorfietsen. Niet heel spectaculair, maar wel afwisselend genoeg om niet tijdens het fietsen in slaap te vallen.

Onderweg ben ik onder meer de grote stad Lippstad gepasseerd die er best mooi uitzag. Later op de dag, vlak voor Paderborn, kwam ik ook nog langs het Schloss Neuhaus, dat er best mooi bij lag voor een weekend-mansion.

Vandaag ging ik voor de afwisseling niet kamperen, maar nam een hotel in de binnenstad. ‘S-avonds nog even de binnenstad wezen verkennen, waaronder de zogenaamde Paderquellen. Dat zijn de bronnen van Duitslands kortste rivier de Pader, die slechts 4 kilometer meet.

Dag 6: Paderborn –> Trendelburg (94km)

Na een niet zo goede nachtrust in het hotel in Paderborn kon ik vanmorgen in ieder geval de gewassen kleren droog inpakken, en dankzij het ontbijtbuffet ging ik met een goed gevulde maag weer op pad.

Het eerste stuk ging over eenzelfde stuk als 2 jaar geleden, toen ik hier fietste over de Hanzefietsroute. Ook nu kwam ik weer langs de boerderij met slagboom waar ik maar amper langs kon. Gelukkig lukte dit wederom na afhalen van de tassen.

Vandaag was het wederom een rivieren-dag… zo fietste ik langs de Amel, de Altenau en de Diemel.

Om bij de laatste te komen vanuit het dal van de Altenau moest ik een heuvelrug over, wat flink klimmen betekende: 417 meter boven NAP. Dit ging eigenlijk best lekker, en de lange afdaling was natuurlijk een leuke beloning, Ik ging met een grijns van oor tot oor naar beneden?

De Diemel is uiteindelijk de rivier welke ik uiteindelijk het langst heb gevolgd. Niet een heel speciaal mooi dal ofzo, maar het was verder wel fijn fietsen.

Uiteindelijk kwam ik na ruim 90 kilometer uit bij de camping in Trendelburg, die overigens prima is. Hij is niet zo massaal als de campings in Duitsland van de afgelopen dagen. Daarnaast had ik er ook een erg mooi plekje vlak naast het riviertje, dus ik klaag niet…

Dag 7: Trendelburg –> Witzenhausen (81km)

Vanmorgen werd ik gewekt door de regen, maar die hield niet lang aan. Tegen de tijd dat ik eruit ging was het alweer droog. Helaas moest ik de buitentent nog wel nat inpakken, die was echter nog te nat om op te wachten tot hij eindelijk eens droog was.

De route van vandaag zou me via een drietal rivieren naar Witzenhausen brengen: de Diemel, de Weser en vanaf Hann. Münden de Werra.

Van deze 3 vond ik het dal van de Werra het mooiste. Hier reed ik het meeste in het bos en ook af en toe over single tracks.

Mooiste steden onderweg waren Bad Karlahafen bij de monding van de Diemel in de Weser, en Hann. Münden bij de monding van de Weser. In de laatste heb ik op een terras nog een groot ijsje gegeten. Deze laatste stad vind ik voor herhaling vatbaar.

Kamperen doe ik op een camping bij Witzenhausen, al loopt er wel een beetje raar volk rond…

Dag 8: Witzenhausen –> Creutzburg (86km)

Vanaf vroeg in de ochtend stortregende het en dat ging de hele ochtend door. Ik moest de tent dus wederom zeiknat inpakken.

Vertrekken deed ik in vol regenornaat, maar helaas heb ik geen passende bedekking voor mijn schoenen, dus die waren binnen een half uur doorweekt. dat ging echt van zijn sop sop sop 😀

Het fietsen zelf ging vandaag eigenlijk perfect: lekker temperatuurtje en ik fietste de hele dag door het mooie Werra-dal. Het was hierbij erg rustig, alleen in de mooie stadjes was enige drukte te bemerken maar dit viel nog mee.

In Eschwege heb ik nog geluncht, groene eieren. Dit smaakte uiteindelijk lekkerder dan dat het klinkt 😛

Pas tegen vijven kwam ik aan op de camping in Creuzburg, erg mooie basic camping waar ik een vrij uitzicht had. Eindelijk een Duitse camping die niet merendeels uit vaste plaatsen bestaat. Er was zelfs een overkapping met een flink aantal picknicktafels voor de trekkers die niet hun hele uitzet meegenomen hebben

Dag 9: Creutzburg –> Breitingen (84km)

Vandaag fiets ik wederom verder door het Werra-dal, dat blijkbaar best lang is 🙂

Jammer genoeg is het niet zo’n mooie fietsdag als gisteren, landschappelijk gezien. Het grootste deel fiets ik door niet al te rustige gebieden, zoals gisteren. Hoogtepunt vandaag vond ik het uitzicht op de 200 meter hoge kunstmatige kali-bergen, best indrukwekkend om te zien. Deze overblijfselen van de mijnbouw blijken er echter wel voor te zorgen dat de rivier de Werra een veel te hoog zoutgehalte heeft, ten nadele van alle flora en fauna rondom deze rivier.

Bij Bad Salzungen moest ik helaas via een omleiding van de Werra-tal-radroute afwijken. Helaas was deze omleiding gigantisch kutweg, wat niet echt fijn fietste helaas.

Uiteindelijk tegen vijven kwam ik aan op de prima camping in Breitungen.

Dag 10: Breitingen –> Bad Dorach (90km)

Vandaag gaven ze weer veel regen op, en omdat ik verwachte veel kilometers te moeten maken wilde ik op tijd op pad.

Er zaten wel een aantal campings langs de route vandaag, maar het merendeel is nog geen 30 kilometer van Breitingen, en dat vind ik te kort. Verder zit er op ongeveer 90 kilometer nog 1,maar daarvan was me niet helemaal duidelijk of hij nog wel tenten toestond of dat hij was getransformeerd naar camperplatz. Mocht dat laatste het geval zijn, dan moet ik er nog 25 kilometer extra aan toevoegen. Maar aangezien het leven 1 groot avontuur is, zal ik het wel zien.

Het is de laatste dag dat ik door het Werra-dal zal fietsen, en het is wederom een erg mooie dag; mooier dan gisteren en ook veel afwisselender. Ik fietste weer door erg rustige natuurgebieden, en ook door mooie bossen.

Helaas werd mijn tempo er wel regelmatig uitgehaald door de regelmatige stortbuien die boven mijn hoofd uit elkaar barsten. Helaas zat er tussen deze buien dusdanig veel tijd dat het te lang werd om tussendoor de Regenkleding aan te laten, want dan werd ik daar weer nat door van het extra zweten.

Uiteindelijk kwam ik aan in Bad Rodach, en ging daar richting de camping die ik gevonden had, en zou ik gaan zien of ik er terecht kon. Dit was gelukkig idd het geval, al bij het opfietsen van het terrein werd ik aangesproken door een vaste bewoner die vroeg of ik Hollander was, onderweg naar Praag ben en een plekje zocht voor mijn tent. Blijkbaar was ik niet de eerste fietser die hier voorb kwam, en gelukkig was er plek voor een aantal tentjes op een soort parkeerplaats. Op zich prima voor een nachtje, en het bespaarde me nog 25 kilometers fietsen.

Dag 11: Bad Rodach –> Lichtenfels (61km)

Na een slechte nachtrust door de vele regen volgde er vandaag gelukkig een redelijk korte fietsdag, vergeleken met de overige dagen.

Ik vond het onderhand wel tijd worden voor een rustdagje. Een volledige dag niet fietsen zag ik niet zo zitten, maar een met wat minder kilometers is in principe ook een soort rustdag, vind ik in ieder geval…

Omdat de hoofdroute van Fietsen naar Praag dwars door de stad Coburg gaat, besloot ik een variantroute te nemen. Ik had geen zin om dwars door die grote stad te moeten fietsen. Het alternatief zag er veel rustiger uit, en dat bleek ook zo te zijn. Al met al heb ik weer een lekker stukje gefietst, al was het niet zo spectaculair mooi als bijvoorbeeld gisteren. Klimmen mocht ik wel weer gaan doen, en dat was af en toe nog best stevig ook.

Tegen tweeën kwam ik in Lichtenfels aan. Ik ging eerst nog even wat drinken voor ik door fietste naar de mooie camping aan de rivier de Main, waar ik de rest van de middag gerelaxed heb. Opvallend dat de tentplaatsjes hier vlak aan de rivier lagen, met daarachter een dikke muur van witte campers…

Dag 12: Lichtenfels –> Fichtelberg (90km)

Vandaag staat er een dag van veel klimmen op het programma, dus ik had nog even bij de bakker wat brood ingeslagen, ook alvast voor de lunch zodat ik in ieder geval genoeg brandstof bij me had om de motor draaiende te houden.

Na vertrek ging de eerste helft van de dag nog door redelijk vlak terrein. Niet altijd even mooi, maar het fietste wel lekker door.

Na Kulmbach, waar ik ook nog lunch gekocht heb, werd mijn route ook wat glooiender. Dit bleef zo tot Bad Berneck, waarna ik toch echt aan de bak moest om de bergen van het Fichtelgebergte te bedwingen. De eerste kilometers tot aan Bisschofsgrun gingen redelijk gestaag, met een niet al te hoog klimpercentage van maximaal 3 procent. Dit veranderde echter de laatste kilometer, dat ging opeens rap omhoog met uitschieters naar 13%. Dit ging door tot de dorpskern, en daar heb ik nog even gerust voor ik verder ging naar de camping in Fichtelberg.

Deze laatste 10 kilometer gingen niet zo steil meer, en waren tevens erg mooi door een bos met rotsformaties. Erg tof fietsen. Niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk een hoogtepunt van de reis. Hier kruiste ik ook een klein rivier stroompje, en dit bleek de Main te zijn. Die ontspringt dus gewoon op deze berg. Erg leuk om langs te fietsen in de wetenschap dat het een paar honderd kilometer westwaarts als 1 van de grootste zijrivieren in de Rijn uitmondt.

Kamperen doe ik op de mooie camping bij de prachtige Fichtelsee, waarna ik nog even een praatje heb gemaakt met mijn Belgische buren die ook op weg zijn naar Praag.

Na het eten in een prima gasthof ben ik nog een rondje gelopen rond het prachtige meertje.

 

Dag 13: Fichtelberg –> Velká Hleďsebe (97km)

Na de camping in Fichtelberg achter me gelaten te hebben ging het via een lange afdaling en nog enkele flinke klimmetjes richting de Tsjechische grens. Deze passeerde ik over een mooi fietspad en ging gelijk over in een nog mooier fietspad.

Vervolgens ging ik via een landelijke omgeving richting de eerste Tsjechische stad op mijn pad: Cheb. Het centrum zag er al best mooi uit met zijn zuurstok-huisjes.

Na het verlaten van Cheb begaf mijn gloednieuwe Garmin het helaas, maar gelukkig kon ik nog verder fietsen aan de hand van de kaarten in het routeboekje ‘Fietsen naar Praag’ . Die gaf ook de gebruikte fietsroutes aan en die bleken wonderbaarlijk goed genoeg aangegeven te zijn. Uiteindelijk kreeg ik de Garmin wel weer aan de praat na een factory reset, en ik ben benieuwd hoe lang hij het volhoudt.

De camping die ik had uitgezocht was redelijk uitgestorven en bezat ook over een mooie keuken en zitruimte, erg fijn!

Dag 14: Velká Hleďsebe –> Plzen (82km)

Het begon gisteravond te regenen en dat stopte pas tegen de tijd dat ik in de buurt van Plzen kwam. Ik heb dus zo goed als de hele dag in de regen gefietst.

Het fietsen ging voornamelijk door heuvelachtig gebied met best stevige klimmetjes. Afwisselend landbouw- en bosachtige omgeving en af en toe een vervallen dorpje. Ik moet eerlijk zeggen dat ik door de regen niet heel erg genoot van de omgeving, en vooral heel erg bezig was met fietsen en had verder mijn verstand op nul staan.

Na uiteindelijk in Plzen te zijn aangekomen bleek ik te vroeg te zijn om al in te checken in het hotel, dus ging ik de stad maar even verkennen. Best leuke stad!

Dag 15: Plzen –> Praag (22km)

Vandaag was ik van plan om in 1 lange rit naar Praag te fietsen, dat iets van 115 a 120 kilometer zou moeten zijn. Helaas was het wel gigantisch slecht weer, dusdanig slecht dat het eigenlijk niet leuk meer was.

Helaas begaf na een kleine 20 kilometer de Garmin het ook wederom, en daarom en vanwege het gigantisch slechte weer gaf ik er in Rokycany de brui aan. Ik zag door het gebrek aan goede navigatie en door het weer het halen van Praag niet meer lukken voor het donker, mede doordat mijn gemiddelde snelheid tot dan toe al gigantisch laag lag.

Daarom heb ik in Rokycany maar de trein gepakt naar Praag, waar ik in een prima hotel vlakbij het station nog 2 nachten verbleven heb. De eerstvolgende mogelijkheid om met de trein met vrije fietsplaatsen naar huis te gaan was namelijk pas op zaterdag.

 

Fietsen naar Tsjechie

DagvannaarKilometers gefietstMeters geklommen
DonderdagAlblasserdamKesteren89,9169
VrijdagKesterenBienen-Rees82183
ZaterdagBienen-ReesHaltern-am-see92266
ZondagHaltern-am-seeUentrop73,3294
MaandagUentropPaderborn80,9204
DinsdagPaderbornTrendelburg94,6661
WoensdagTrendelburgWitzenhausen82,1424
DonderdagWitzenhausenCreuzberg87,5395
VrijdagCreuzbergBreitungen84,3479
ZaterdagBreitungenBad rodach90,3665
ZondagBad rodachLichtenfels60,9399
MaandagLichtenfelsFichtelberg89900
DinsdagFichtelbergVelká Hleďsebe97,61231
WoensdagVelká HleďsebePlzen82,3769
DonderdagPlzenPraha22274
VrijdagPraha
ZaterdagPrahaThuis13

 

 

2022 – Fietsen naar Tsjechie

Bladwijzer maken Permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *