Reisverslag: Slovenië Juni 2015 – Bovec en Lepena vallei

Na een reisdag en regenachtige eerste avond in de Soca vallei vond ik het de volgende ochtend weer tijd om eens een flinke wandeling te gaan maken. Omdat ze op de camping niet zulke mooie routekaartjes hadden als op de camping in Lesce, besloot ik maar eerst even naar de VVV te gaan om te kijken of ze een goede wandelkaart hadden. Hier heb ik uiteindelijk een kaart gekocht op schaal 1:25000 met alle wandelpaden uit de regio Bovec, en ook alle gemarkeerde routes aangegeven + wat aanvullende informatie zoals hoogteprofiel en gemiddelde loopduur.

Na terugkomst op de camping besloot ik eerst een mooie route uit te zoeken, het werd de route richting de Virje-waterval. Op de kaart was dit route B2, met een lengte van ongeveer 10 kilometer en een gemiddelde wandelduur van 2,5 uur. Het aantal af te leggen hoogtemeters viel ook reuze mee.

Ik ging dus weer op weg naar Bovec, en parkeerde bij de supermarkt waar ik eerst nog een zak chips en een fles limonade heb gekocht en daarna ging ik op stap. In eerste instantie was de route niet echt duidelijk, omdat op de kaart in het dorpje de straatnamen niet echt goed aangegeven waren en ik ook nog niet helemaal doorhad hoe de route aangegeven zou zijn. Hier kwam ik buiten Bovec pas achter.

Uiteindelijk kwam ik buiten het dorp wel op de goede route terecht, en de wandeling was best interessant. Hij voerde over weiden, door dorpjes en door bossen. Ook ontbraken de nodige stijgingen en dalingen niet, wat het nodige van mijn conditie eiste. Ongeveer halverwege kwam ik bij het ‘hoogtepunt’ van de wandeling: de Slap Virje, de eerder genoemde waterval dus en de Izvir Gljuna; een bergbron waar de rivier van de waterval ontspringt uit de bodem. De waterval viel tegen omdat hij redelijk klein was, maar de rivier bij de bron was best mooi en ook wild.

IMG_1807-HDR IMG_1843-HDR IMG_1850

Opmerkelijk weetje: het water uit de bron is het gehele jaar door slechts 5,5 graden celsius, en dat is lekker koel als het buiten dertig graden is zoals nu.

Na de waterval en bron besloot ik weer verder het pad te volgen en kwam ik nog langs een soort stuwmeertje.

Hier stond ook aangegeven dat dit gevoed werd door hetzelfde riviertje als de waterval, en dat dit dus van invloed kon zijn op de stroomhoeveelheid van de waterval. Wist ik dus ook gelijk waarom de waterval zo klein was terwijl er toch heel veel water uit de bron kwam.

De terugweg naar Bovec was helaas minder interessant, omdat ik de hele tijd over een geasfalteerde weg werd geleid. De uitzichten waren best mooi, maar om de een of andere manier is de beleving toch anders dan als je over een onverhard bospaadje loopt.

Zie hieronder de gelopen route:

Download

Na terugkomst in Bovec besloot ik eerst een lekker ijsje te halen bij de ijsboer. Ik was er na bijna 2 weken wel achter dat je hier overal wel lekker ijs kan krijgen voor een goede prijs. Na het eten van een grote bak met een stuk of 5 bolletjes (bollen!) in verschillende smaken besloot ik een stukje te gaan rijden door het Triglav Narodni park, langs de camping en Soca rivier richting de Vrsic-pas. Dit is de hoogste bergpas van Slovenie, en zijn hoogste punt ligt op 1611 meter hoogte. Onderweg naar boven kom je een stuk of 25 haarspeldbochten tegen; een goede manier om je auto eens goed te testen. Bovenop de bergpas staat een berghut waar ik even gerust heb en wat foto’s heb gemaakt van het uitzicht:

IMG_1882-HDR IMG_1873-HDR

Uiteraard was er bovenop de bergpas ook nog een route naar beneden, waar ik besloot de weg naar het plaatsje Krajnska Gora te volgen. Wederom volgden een kleine 25 haarspeldbochten, en kwam ik bij een klein meertje uit:

Omdat het inmiddels best laat was geworden, en ik ook nog een kleine 2 uur terug moest rijden naar de camping via de 50 haarspeldbochten; besloot ik gelijk weer om te keren. Onderweg ook nog even gestopt bij een klein parkeerplaatsje en even wat op een bankje zitten eten met dit uitzicht:

De terugrit ging erg voorspoedig, en na aankomst op de camping besloot ik gelijk eten te gaan maken want reizen maakt hongerig!

’s avonds na het eten was het uiteraard fotografeer-tijd. Tijdens het fotograferen de vorige avond had ik al gezien dat de route aan de overkant van de Soca rivier richting een andere vallei ging: de Lepena-vallei. Deze besloot ik in te rijden, en hier kwam ik na een kilometer of 5 bij een prachtig uitzichtpunt. Hier heb ik een paar foto’s kunnen maken waar ik zeer tevreden over ben, ze behoren tot de mooiste van de reis.

Er was ook een bruggetje om de Lepena-river over te steken, en dit bruggetje was heel erg wiebelig. Het was gemaakt van 3 dikke staalkabels met daarop de planken vastgemaakt. 2 andere staalkabels dienden als railing. Dit was dus een nogal wiebelig ding, en aangezien ik foto’s wilde maken van de rivier moest ik goed op de instellingen van de camera letten EN ik moest echt een minuut wachten voor de brug helemaal stil hing EN zelf doodstil blijven staan.

En op de foto hieronder zie je de brug in kwestie:

Al met al was dit een geslaagde dag met een prachtige wandeling en ’s avonds een geweldige fotoshoot. Interessant weetje is trouwens dat de betreffende bergen bij de Lepena valley onderdeel uitmaakten van het front uit de eerste wereldoorlog. Voor deze oorlog is in Nederland nooit zo heel veel aandacht omdat Nederland in die tijd neutraal was, maar in andere landen zijn er in die tijd verschrikkelijke dingen gebeurt, waaronder dus ook in Slovenië.

IMG_1788 IMG_1784

IMG_1826 IMG_1855-HDR IMG_1791 IMG_1915-HDR IMG_1966-HDR IMG_1984-HDR IMG_1993-HDR

Boekenlegger op de permalink.