Het Grote rivierenpad van Lexmond naar Leerdam

Bankje en plankjes

Eerder dit jaar ben ik vol goede moed begonnen aan het grote rivierenpad, de langeafstandswandeling die dwars door Nederland van Hoek van Holland naar de Duitse grens bij Nijmegen loopt. Ik had tot dusver bijna 100 kilometer van deze route gelopen, verdeeld over een viertal etappes.

Helaas zat er in deze 100 kilometer wel een flink gat tussen Lexmond en Leerdam, in de Vijfheerenlanden. De afstand over de route tussen deze 2 plaatsen is niet heel ver, nog geen 25 kilometer. Echter, het openbaar vervoer tussen Leerdam en Lexmond (of vice versa) is redelijk problematisch met bussen die heel beperkt rijden, en ook nog eens alleen ‘op afspraak’ rijden. Aangezien ik dit vrij zonde van mijn tijd vond, had ik dit stuk dus nog niet gelopen.

Om het probleem van het openbaar vervoer te omzeilen had ik besloten om het stuk tussen Lexmond en Leerdam maar op te knippen in 2 lossen stukken, en er een tweetal luswandelingen van te maken. Het voordeel hiervan is ik gewoon kon starten en eindigen op de plek waar ik de auto geparkeerd had. Nadeel is natuurlijk wel dat je zo iets langer doet over de route, maar dat maakte mij niet heel veel uit. Zo zie je tenslote nog wat van eigen land 😉

Rondje 1: Lexmond <–> Hei- en Boeicop (16km)

Gemaal

Het eerste stukje van het grote rivierenpad dat ik op deze manier zou lopen is het stuk tussen Lexmond en Hei- en Boeicop. Volgens de gids van de LAW zou dit stuk pak hem beet 10 kilometer zijn. Via de routeplanner op de site van wandelnet had ik via wandelknooppunten een andere route terug gepland richting de TOP-parking in Lexmond. Dit stukje was redelijk recht toe recht aan over verharde paden.

Zoals gezegd begon ik dus in Lexmond bij het Toeristisch Overstap Punt, waar een grote parkeerplaats is. Hier liet ik de auto achter, deed mijn wandelschoenen aan en ging op pad. Het eerste stuk was aanlooproute richting het LAW, maar na een kleine kilometer parallel langs een drukke weg gelopen te hebben ging het rechtsaf een tiendpad op waar ik de bekende rood/witte markeringen kon oppikken.

Tiendpad

Dit mooie pad liep door tot aan het Merwedekanaal, dat een klein stukje gelijk op liep met het grote rivierenpad totdat ik via de Bolgerijense brug kon oversteken. Het Merwedekanaal kende ik nog van eerder dit jaar, toen ik er tijdens een fietstochtkampeertocht naar Emmen vrij lang langs gefietst had. Nu was het echter maar een kort stukje, en dat vond ik niet heel erg. Je loopt namelijk op een lang recht fietspad van asftal. Op de fiets wel fijn, te voet vind ik dit echter wat minder.

Na het oversteken van het Merwedekanaal kwam ik in het mooiste stuk van de dag: een slingerpaadje door de Bolgerijense grienden. Dit was een redelijk wild natuurgebiedje, en ook erg nat. Ik was blij dat ik mijn waterdichte wandelschoenen aan had, want ik stond een paar keer wel +- 5 centimeter diep in de blubber. De mensen op gympies die ik tegen kwam zullen ze vast niet schoon gehouden hebben 😉

Mooi pad.

Nadat ik deze griendbossen verlaten had was het nog hooguit een kilometer naar het lintdorp Hei- en Boeicoop, en deze kilometer ging door een weiland waar in de zomer de koeien lekker staan te grazen. Gezien de afdrukken en vlaaien vermoed ik dat ze hier tot een paar dagen terug nog gelopen hadden. Eind het eind van deze kilometer kwam ik op een boerenerf uit, met rustbankjes en melkautomaat. Ik liep echter gewoon door… ik had geen zin om op een boerenerf te gaan zitten terwijl een booskijkende waakhond naar me stond te loeren 🙂

Na het passeren van de boerderij was ik ook op het punt aangekomen dat ik de LAW-route zou verlaten om weer retour te gaan richting de auto in Lexmond. Helaas bleken dit voornamelijk kaarsrechte lange stukken over best wel drukke wegen te zijn, dus daarom besloot ik de lus die ik had ingebouwd te skippen, en redelijk linea recta door te lopen naar Lexmond. Dit resulteerde in eerst een lange weg door Hei- en Boeicoop volgen, tot ik weer bij het Merwedekanaal aankwam. Hier heb ik ook nog een stukje langs gelopen, waarna het via een wandelpad langs de A27 over de laatste kilometer richting de auto ging.

Helaas vond ik dit stukje over wandelknooppunten een stuk minder interessant dan het stuk over de LAW. Gezien de drukte op de wegen snap ik ook niet heel goed wat de routemakers van de knooppunten bezielde toen ze besloten die routes hier over te laten lopen, maar goed het zal wel te maken hebben met subsidies en politiek gedoe 🙂

Na terugkomst bij de auto kon ik terugkijken op een wisselvallend rondje, waarbij het stuk over de LAW zeker erg mooi is.

• Totaal gewandelde afstand: 16,1 kilometer
  • Totale wandeltijd inclusief pauze: 2:55 uur
  • Meters stijgen: 76 meter
  • Meters dalen: 72 meter

Route 2: Leerdam <–> Hei- en Boeicop (21km)

Het tweede stuk van de LAW 6 van Lexmond naar Leerdam liep ik in een lus vanuit Leerdam richting het punt in Hei- en Boeicop waar ik vorig weekend de route juist had verlaten. Wederom had ik via de website van wandelnet een route uitgezet langs knooppunten.

Helaas was er op deze zondag dat ik deze wandeling wilde gaan lopen sprake van een overdrijvende winterstorm, met bakken met regen en windsnelheden tot windkracht 9 aan de kust. Ik besloot me hier niet door tegen de te laten houden, want slecht weer bestaat niet; slechte kleding wel. Lekker cliche, maar wel met een waarheid als een koe!

Parkeren deed ik deze keer bij het treinstation van Leerdam, waar een grote parkeerplaats aanwezig is waar je gratis kan parkeren. Vanuit hier ging het in eerste instantie via de knooppunten richting Hei- en Boeicop.

Rechte lijntjes

De route over de knooppunten zag er redelijk veelbelovend uit, maar dan wel tijdens het juiste jaargetijde. In het huidige stormachtige weer was het vooral een saai,  grijs en grauw landschap. Tel daarbij de lange kaarsrechte wegen op waar je over loopt, en je kan je voorstellen dat er mooiere gebieden zijn om door te lopen. Gelukkig boden de stormwind mij genoeg uitdaging om niet al te lang stil te staan bij het landschap, het lopen an sich ging eigenlijk best lekker 🙂

In Hei- en Boeicop aangekomen pikte ik de LAW6 weer op. Die was redelijk snel gevonden, kwestie van rechtdoor het dorp doorlopen tot de boerderij waar ik vorige week het dorp in was gekomen.

Helaas ging ook de route van LAW 6 vanaf Hei- en Boeicop tot aan Leerdam niet echt over hele spectaculaire paden. Het was wederom alleen maar asfalt waar ik over liep. Eigenlijk het enige echt interessante stukje was bij het gehucht Schoonrewoerd, waar je langs het ‘Schoonrewoerdse wiel’ wandelt, met daaromheen diverse grote appelgaarden op hoogstam. Dit landschap komt echter volgens mij vooral in het voorjaar tot zijn recht, als de appelgaarden in bloei staan.

Op het stuk richting Leerdam kreeg ik ook meer te maken met tegenwind, en de regen dan ook in hevigheid toe. Ik had uiteindelijk een best wel doorweekte broek (regenbroek niet aangetrokken), en ook mijn handschoenen waren zeiknat.

Na terugkomst bij de auto was ik inmiddels ook dusdanig afgekoeld dat ik mijn wandelschoenen bijna niet meer uit de veters kreeg. Mijn handschoenen waren in ieder geval niet geschikt voor dit natte koude weertje 😉