Reisverslag: Kroatië Juni 2015 – Plitvice meren nationaal park

Na een vroege wake-up call op de camping in Ptuj omdat de tent op nog geen 15 meter van een doorgaande weg stond met nog alleen een gaashek ertussen en ik dus om half 5 al wakker getrild werd door voorbij rijdende vrachtwagens besloot ik bijtijds weer te vertrekken richting Kroatië: de Plitvice meren om precies te zijn.

Na eerst even getankt te hebben ging ik op weg, en nog binnen de 20 minuten was ik bij de grens met Kroatië. Bij de grensovergang had ik eigenlijk eigenlijk wel verwacht wat vragen te krijgen, maar volgens mij keek de grensbewaker niet eens naar mijn paspoort. ‘You’re good to go’ was het enige wat ik te horen kreeg, en zo reed ik Kroatië binnen.

De reis binnen Kroatië ging in eerste instantie redelijk vlot, tot aan pak hem beet Zagreb. Hier kwam ik even in de file vanwege een ongeluk. De vertraging was echter niet al te groot. Na Zagreb duurde het niet lang meer of ik moest de snelweg verlaten en via een binnendoorweg mijn route vervolgen. Deze weg liep nog een kilometer of 70 door volgens de navigatie. Helaas kwam ik erachter dat het adres dat in mijn campingapp van de ACSI stond niet klopte, ik kwam ongeveer 50 kilometer te vroeg uit. Gelukkig stond het Nationaal park en de camping al reeds bij verlaten van de snelweg aangegeven, en ik hoefde eigenlijk alleen maar rechtdoor te rijden.

Uiteindelijk kwam ik rond elf uur aan bij de camping, en besloot in te checken. Hier maakte ik eerst kennis met een voor mij nieuw fenomeen: Ik moest en zou mijn paspoort afgeven en achterlaten. Na wat gesputter en geprotesteer toch maar gedaan, want ik kwam er achter dat ik anders gewoon geen plek zou krijgen.

Uiteindelijk mocht ik toch doorrijden, en kwam ik erachter dat de camping eigenlijk gigantisch groot was met enkele gigantisch mooie plekken met schitterend uitzicht over een vallei. Helaas was er amper schaduw op deze plekken, dus ik besloot toch uiteindelijk een plekje te kiezen in het bos, een stukje verder naar achter.

Na de tent opgezet te hebben besloot ik rustig aan te gaan doen, omdat het midden op de dag was en de temperatuur inmiddels ver over de 30 graden was opgelopen. Uiteindelijk tegen een uur of 17:00 besloot ik pas richting het park te gaan.

Het Nationaal park bestaat in feite uit 2 delen, een ‘laag’ en een ‘hoog’ gedeelte. Aangezien de dichtstbijzijnde ingang van het park voor het lage gedeelte was, besloot ik daar eerst heen te gaan. Aangezien het maar 5km rijden was, was ik er al snel. Na een tweedagenkaart gekocht te hebben zocht ik een parkkaart op. Het bleek dat ze diverse gemarkeerde routes uitgezet hadden, waarbij ook de tijd was aangegeven. Ik koos een route uit (route B) en ging aan de wandel.

Onderweg kom je langs een aantal meren die onderling zijn verbonden door watervallen. Deze meren zijn ontzettend mooi door hun mooie felblauwe kleur.

IMG_1216 IMG_1217 IMG_1221 IMG_1229 IMG_1235-bewerkt IMG_1246 IMG_1249-HDR IMG_1258 IMG_1276 IMG_1306

Helaas kwam ik er al snel achter dat de wandelroute die ik wilde volgen deels was afgesloten vanwege bouwwerkzaamheden aan de houten vlonderpaden. Een deel van de routes gaat namelijk over het water middels deze vlonders, en ja dat heeft af en toe onderhoud nodig. Helaas was ik op een gegeven moment de logica kwijt in de omleidingsroute, dus nadat ik met het bootje een meer was overgestoken was het een grote vraag hoe ik terug moest komen bij de ingang. Het begon namelijk ook al laat te worden, en aangezien er beren voorkomen in het park wilde ik liever niet in het donker hier ronddwalen; ook al komen de beren volgens de borden pas na 23:00…

De volgende ochtend was ik al vroeg op, en ik besloot het niet al te laat te maken omdat ik het ‘hoge’ deel van het park ook nog wilde bezichtigen. Daarom snel ontbeten en de tent opgeruimd; waarna ik snel richting ingang 2 van het park reed. Hier viel me al snel op hoe populair dit park eigenlijk wel niet is, en dan was ik nog maar op de parkeerplaats:

IMG-20150605-WA0009Na uiteindelijk een flinke wandeling door het hoge gedeelte van het park gemaakt te hebben van ongeveer een uur of 3, en ook nog een stuk gevaren te hebben met een bootje, was het tijd om het park weer te verlaten. Na aankomst bij de auto de navigatie ingesteld op het plaatsje Rovinj aan de Istrische kust en daarheen gegaan. Hier kwam ik na ongeveer 4 uur rijden aan, wat een stuk langer was dan verwacht. Eerst moest ik een kilometer of 100 door de middle of nowhere over een smalle kronkelweg. Erg leuk rijden op zich, waarbij ik onder andere vossen gezien heb, en ook overblijfselen uit de Balkanoorlog in de jaren 90. Erg indrukwekkend om te zien.

IMG_1335 IMG_1336 IMG_1346 IMG_1352 IMG_1355 IMG_1365 IMG_1174-HDR IMG_1201

Hierbij voor de liefhebbers nog de wandelroutes die ik afgelegd heb. Helaas missen er wel stukjes door slechte GPS-ontvangst….

Dag 1:

Dag 2: