Arizona

Nadat ik Marcha op zondagavond 3 augustus had opgehaald op het vliegveld van Las Vegas, zijn we nog tot woensdag in Vegas gebleven, in het ‘MGM Signature’-hotel om precies te zijn. Dit is een erg mooi hotel dat we goedkoop hadden kunnen boeken door middel van onze gespaarde kortingspunten van Hotels.com. Enige nadeel van dit hotel was dat er alleen Valet-parking aangeboden werd. Wilde je zelf je auto parkeren, dan kon dat in de parkeergarage van het MGM-grand, maar dan moest je helaas wel bijna 20 minuten door dat hotel heen lopen (ja, dat hotel is echt zo groot).
De woensdag 6 augustus zouden we richting de Grand Canyon gaan, de zuidkant om precies te zijn. Hier hadden we volgens mij met een beetje mazzel voor 1 nacht een plekje op de camping kunnen boeken, dus waarom niet. Onderweg ernaartoe kwamen we echter steeds meer in de buurt van gigantische rookwolken van bosbranden, en her en der stond de berm ook in brand. Gelukkig viel het bij aankomst best mee.
Nadat we ingecheckt waren hebben we eerst even snel de tent opgezet, en daarna zijn we het park in gegaan. Dit hield eigenlijk in dat we langs de parkweg gewoon wat viewpoints afgingen om van het uitzicht te genieten. Tegen de tijd dat we bij het uikijkpunt het dichtst bij de camping waren was het inmiddels bijna tijd voor zonsondergang, dus hier hebben we even op gewacht omdat Marcel deze wilde fotograferen.
20140806-20140806-IMG_3381
Indrukwekkend groot hert dat wel erg dichtbij kwam…

20140806-20140806-IMG_3445
Toen we terug waren bij de tent was het helaas bijna donker, dus we hebben snel wat te eten geïmproviseerd en daarna was het alweer bedtijd.
De volgende dag zouden we weer naar het plaatsje Page gaan, dat bij het Lake Powell en vlakbij de grens met Utah ligt. We wilden hier de ‘Lower Antelope Canyon’ bezoeken. Dit is een erg mooie slotcanyon, waar je met een indianengids een soort van tour kan maken. Tijdens onze reis in 2012 waren we al in de ‘Upper Antelope Canyon’ geweest, en dit was een erg gehaaste aangelegenheid. Dat viel bij deze canyon gelukkig redelijk mee. Iedereen kreeg ruim de gelegenheid om lekker rond te kijken en mooie foto’s te maken. Enige nadeel was wel dat de canyon op sommige plekken heel smal was, dus het is absoluut niks voor mensen met claustrofobie. Daarnaast moet je bij het begin een aantal trapjes af, en dat vond vooral Marcha erg geslaagd (NOT).
20140807-20140807-IMG_3539
In de canyon

20140807-20140807-IMG_3614
Slotcanyon van boven…
Wat overigens erg irritant was hier: de staten Arizona en Utah liggen allebei in de ‘mountain-time’-tijdszone. Echter, Arizona hanteert geen zomertijd en Utah wel. Hierdoor verschilt de tijd tussen de 2 staten dus een uur, en aangezien we vlakbij de grens zaten pikte onze telefoon af en toe dus een zendmast op in Utah. Je raadt het dus al: we wisten op een gegeven moment bijna niet meer wat nu de tijd was. Het is dus niet altijd even handig om je SMARTphone te vertrouwen 😉
’s Avonds gingen we weer kamperen op dezelfde camping als in 2012. Dit beviel helaas deze keer niet zo goed, aangezien we vlakbij de plees stonden en onze plek blijkbaar op de doorgaande wandelroute daarnaartoe liep. Je hoorde dus de halve nacht mensen lopen. Erg fijn 🙂
De volgende dag gingen we weer verder indianenland in: richting Monument Valley. Deze plek is vooral bekend vanwege de grote losstaande rotsen die in vele films, strips en cartoons zijn terug te vinden. Helaas viel dit nogal tegen, aangezien een groot deel van het park alleen middels slecht begaanbare dirtroads te bereiken was, of met een redelijk dure tour.
20140808-20140808-IMG_3623
Monument Valley
Hier waren we dus vrij snel klaar mee, en we hebben de rest van de middag en avond lekker gerelaxed op de (overigens erg goede) camping met mooi uitzicht.
De volgende dag besloten we redelijk bijtijds weer op pad te gaan, aangezien de stad Phoenix onze volgende stop zou zijn, en dat was bijna 5 uur rijden.
Over de stad Phoenix kunnen we eigenlijk kort zijn, het is een stad waar niet zo heel veel te doen is. We hebben tijdens de 2 dagen dat we er waren een botanische tuin bezocht die een beetje tegenviel (misschien door de hitte, het was 44 graden). Verder hebben we eigenlijk alleen bij het zwembad gelegen, in de bioscoop gezeten (Guardians of the galaxy, aanrader) of in winkels gelopen. Want om eerlijk te zijn: 45 graden celsius is eigenlijk veels te warm om buiten te lopen.
20140810-20140810-IMG_3645
Botanische tuin
Overigens hebben we vlakbij ons hotel wel een voortreffelijke sushi-tent gevonden met heerlijke sushi. Het mag dus geen verrassing zijn dat we hier dus 2 avonden zijn wezen eten :-)))
IMG-20140811-WA0000
Scallop Dynamite roll
Na 2 dagen Phoenix zijn we dinsdag weer verder gereisd, naar de volgende grote stad in Arizona: TUcson. Het was niet zo’n hele lange rit, nog geen 2 uur rijden. Gingen we echter Phoenix uit met mooi weer, naarmate we dichter bij Tucson kwamen werd de lucht echter steeds dreigender. Het beloofde een heftig middagje te worden. Achteraf gezien bleek het mee te vallen, we reden precies tussen de heftigste buien door en na bestudering van de buienradar besloten we door te rijden naar het Saguara National Park. Dit beslaat een oostelijk- en westelijk gedeelte van de Sonora-woestijn vlak buiten de stad. Wij zijn naar het oostelijk deel geweest, aangezien deze een geasfalteerde rondweg bevat. Dit park was eigenlijk best leuk om eens te bezoeken, het was helemaal aan de Saguaro-cactus gewijd en deze zie je dus volop. Eigenlijk was dit park stukken leuker dan de botanische tuin in Phoenix. En die laatste was ook nog eens stervensduur 😉
’s Avonds besloot Marcel helaas om op de formatteren-knop in de Camera te klikken, dus helaas hebben we de foto’s van het park niet meer. Het CF-kaartje is met een briefje ‘NIET GEBRUIKEN’ in de tas gegaan, dus wellicht kunnen we de foto’s nog herstellen met speciale tools zodra we thuis zijn. We hebben helaas geen cardreader bij ons, en die tools werken niet als je de laptop rechtstreeks met de camera verbindt.
Vandaag hebben we de binnenstad van Tucson bezocht, maar dat viel helaas tegen. Marcel had gevonden dat het historic district wel aardig zou zijn, maar of de reisgidsen hebben zwaar overdreven of wij hebben het niet gevonden. Het enige interessante wat we konden vinden was een klein kantorenterreintje dat gehuisvest was in erg grappige leuke gekleurde gebouwen. Dit was dus het meest interessante van ons bezoek aan Tucson zelf, en we waren binnen de 2 uur alweer weg.
20140813-20140813-IMG_3741

Hierna gingen we naar een kopermijn een kilometer of 20 ten zuiden van de stad. Hier dachten we dat je een tour kon maken door de mijn. Dit bleek helaas alleen op zaterdag te zijn, en niet door de weeks. Hebben wij effe pech! Gelukkig hadden ze wel een soort van tentoonstellinkje over de mijn, dus helemaal nutteloos was het ritje niet.
20140813-20140813-IMG_3753
Het is hier in het hete zuid-oosten van Arizona aan alles te merken dat hoogzomer hier laagseizoen is: de hotels in Phoenix en Tucson zijn de goedkoopste waar we overnacht hebben, en een hoop campings zijn gewoon dicht.
Grappig weetje trouwens: de snelweg die langs de mijn loopt, de Interstate-19, is de enige snelweg in de VS waar de afstanden in kilometers staan aangegeven. En ik moet bekennen dat het voor mij zelfs even wennen was na zo’n lange periode alleen maar mijlen gezien te hebben.
Na de kopermijn besloten we richting het hotel terug te gaan, ook omdat Mars koppijn had. Hier hebben we nog even bij het zwembad gelegen en het is nu inmiddels begin van de avond en zit ik dit verslag te typen.
Morgen gaan we weer verder reizen richting het oosten, de staat New Mexico in. Waar we precies gaan overnachten weten we nog niet, ligt een beetje aan het weer. Ze geven namelijk in een groot deel van het zuidwesten van die staat onweer op…
Boekenlegger op de permalink.