Heidag

Na mijn vakantie in Slovenië en Kroatië was ik eigenlijk niet echt meer op pad geweest om te gaan fotograferen. Het eerste weekend na mijn vakantie ben ik alleen nog samen met Wim naar een vogelschuilhut in Kalmthout (België) geweest om samen vogels te gaan fotograferen. Op het gebied van landschapsfotografie was echter helaas de inspiratie een beetje op, tot ik een paar weken geleden op Facebook een artikel van Natuurmonumenten tegenkwam over dat de heide binnenkort weer in bloei zou staan.

Het plan was in eerste instantie om vorig weekend al te gaan, maar helaas gooide het weer roet (nou ja, eigenlijk water!) in het eten. Echter voor het huidige weekend waren de weersvoorspellingen wel goed. Mooi zonnetje en goede temperaturen om kans op grondmist te geven. Daarom besloot ik vanmorgen om 04:00 uur de wekker te zetten, zodat ik voor zonsopkomst op de Posbank kon staan.

Na ruim een uur rijden kwam ik aan bij de Posbank in het Nationaal park Veluwezoom, waar het al begon te schemeren. Dus snel de spullen uit de auto gepakt, schoenen omgewisseld en snel naar het Posbankmonument. Dit is de hoogste heuvel in de regio, en biedt een mooi uitzicht over de heidevelden. Een werkelijk prachtig uitzicht als de heide zoals nu in bloei staat. Het is een veel mooier uitzicht dan de vorige keer dat ik hier was, een jaar of 2 terug en het grauw en grijs was.

Op de Posbank was nog 1 andere fotograaf, en dat viel me eigenlijk nog wel mee. Ik had wel verwacht dat het drukker was.

Na een paar shots had ik al door de Posbank zelf niet een ideale plek was voor het fotograferen van de zonsopkomst. Hij zat namelijk links van ons achter de bomen. Daarom besloot ik via het wandelpad mijn geluk een stukje verderop te gaan beproeven. Na een stukje lopen kwam ik bij een mooi plekje terecht, maar hier waren opeens ook al 5 andere fotografen. Vandaar dat het zo rustig was bij de eerste heuvel.

Hier heb ik nog even flink wat foto’s kunnen maken, de locatie was eigenlijk ideaal omdat je recht in de zon kon fotograferen. Enige nadeel was dat ik om de andere fotografen heen moest fotograferen, zeker omdat deze zomaar van het pad afweken en midden in de heide gingen zitten. Beetje jammer 🙁

Uiteindelijk was het mooiste licht over, en was ik het wel een beetje zat. Ik besloot dus maar om nog even een stukje te gaan wandelen, wie weet wat voor mooie locaties ik nog tegenkwam voor een volgende keer. Uiteindelijk een rondwandeling gemaakt van bijna 7 kilometer (zwarte pijltjes gevolgd), waarbij ik af en toe nog best steile stukjes moest klimmen en dalen. Dat ga ik morgen vast wel voelen in de benen 😉

Na de rondwandeling had ik het wel weer gezien, en besloot ik weer op huis aan te gaan. Om een uurtje of half 11 was ik weer thuis en kon ik mezelf trakteren op een flinke kop sterke koffie, die ik zeker verdiend had 🙂

Nationaal park Veluwezoom is het oudste Nederlandse Nationale Park. Het Nationaal Park Veluwezoom is eigendom van de Vereniging van Natuurmonumenten. Het is met 5000 hectare een van de grootste aaneengesloten natuurgebieden in Nederland. Het gebied is gratis te bezoeken en toegankelijk tussen zonsop- en zonsondergang (ahum). Er zijn aan de rand van het park zeer veel parkeerplaatsen te vinden, ik heb geparkeerd bij het Posbank Paviljoen aan de Beekhuizenseweg 1 te Rheden.

IMG_5068 IMG_5050 IMG_5036 IMG_5021 IMG_4914-HDR IMG_4878-HDR IMG_4858-HDR

Boekenlegger op de permalink.