Reisverslag: Slovenië Juni 2015 – Bled

Na onze grote reis naar de VS vorig jaar, vond ik het dit jaar tijd om eens wat dichterbij op vakantie te gaan. Ik had na lang denken, wikken en wegen besloten dat het Slovenie zou worden; opgesloten tussen Oostenrijk, Italië, Hongarije en Kroatië.

Het plan was om te gaan kamperen en maar te zien waar ik allemaal zou heengaan, redelijk ongepland dus.

Omdat ik nog wat overuren overhad van het werk, besloot ik 3 dagen van te voren mijn vakantie met 1 dag te vervroegen: ik kon dus op de vrijdag weg in plaats van zaterdag. Na vroeg de weg opgegaan te zijn (rond 0645) kwam ik na een kleine 13 uur aan op een camping in het plaatsje Lesce in Slovenie. De route ging via Venlo, Mönchengladbach, Koblenz,Karlsruhe, Stuttgart, Ulm, Munchen, Salzburg en uiteindelijk via de Karawankentunnel nog maar een klein stukje door Slovenie naar Lesce toe. Helaas waren er vrij veel wegwerkzaamheden onderweg, en er was ook reguliere drukte in de buurt van bijvoorbeeld Karlsruhe en Stuttgart. Ook tussen Munchen en Oostenrijkse grens was het aardig druk, maar daarvan ga ik er vanuit dat er sprake was van vakantieverkeer. Eenmaal in Oostenrijk zelf reed het gelukkig weer lekker door. Gelukkig had ik de vignetten voor Oostenrijk en Slovenie ook al aangeschaft, in Duitsland bij een tankstation, dus daar had ik ook geen zorgen meer om.

Na aankomst op de camping heb ik snel de tent opgezet, waarna het tijd was om te relaxen en al vrij snel was het donker dus bedtijd.

De volgende dag besloot, na eerst de broodnodige boodschappen gedaan te hebben bij de TUS, lopend naar Bled te gaan. Dit was een wandeling van pak hem beet 8 kilometer, die goed te doen was qua steigen en dalen. Eigenlijk zat er alleen het eerste stukje vlak na de camping een steil stukje maar dat was eigenlijk de moeite niet waard.

De wandelroute liep onder andere door weidegebiedjes en dorpjes, met best mooie uitzichten die je in Nederland alleen op foto’s kan zien:

IMG_0172 IMG_0168 Na uiteindelijk in Bled aangekomen te zijn kon je eigenlijk niet om zijn grootste attractie heen: het meer van Bled. Na bij het meer even een bankje opgezocht te hebben om even wat te eten (de wandeling had hongerig gemaakt!) besloot ik rechtsaf te slaan richting het kasteel van Bled, dat hoog boven het meer uittorent bovenop een rots. Dit omdat het begon te regenen, en gezien de kleur van de lucht en het onweer aan de andere kant van het meer besloot ik maar een binnen-activiteit te gaan doen.

Eenmaal boven en binnen het kasteel barstte de hel echt los, en was ik blij dat er een partytent op de binnenplaats stond die waterdicht was. Hier heb ik een kwartiertje staan schuilen. Gelukkig hadden ze wel wifi, en dat in een kasteel van precies 1000 jaar oud.

Toen het uiteindelijk wat droger werd heb ik een sprintje getrokken naar de bovenste verdieping van het kasteel om echt naar binnen te gaan, en hier heb ik even rondgekeken. Al met al vond ik het niet echt spectaculair, het uitzicht buiten over het meer en de bergen vond ik een stuk spectaculairder.

Toen het uiteindelijk echt droger werd ben ik weer naar beneden gegaan, om de andere kant van het meer te gaan verkennen. Ik wilde even in de buurt van het beroemde eilandje gaan kijken, om alvast wat locaties te scouten voor een sessie zonsondergang en blauwe uur fotografie. Uiteindelijk was ik dit ook zat en besloot weer terug te gaan naar de camping. De lucht werd helaas weer dreigender en ik moest nog een flink stuk lopen.

IMG_0188 IMG_0254 IMG_0597-Blended IMG_0251

Na aankomst op de camping was ik inmiddels al aardig kapot, en besloot ik dat het etenstijd was. Voor de liefhebbers echter hier nog de gelopen route:

De volgende dag besloot ik het Triglav Nationaal park te gaan verkennen, dat op nabije afstand van Bled is gelegen. Dit zal ik echter in een apart blogverslag beschrijven, gezien de schoonheid van dit park. Dit verdient gewoon een eigen plek. Ook de derde dag ben ik weggeweest, naar de hoofdstad Ljubljana om precies te zijn. Ook hier zal ik een apart blog aan wijden.

’s Avonds ben ik wel weer richting Bled gegaan om te fotograferen in zonsondergang en blauwe uur. Helaas viel de zonsondergang tegen, maar het blauwe uur was erg mooi. Heb onder andere deze foto kunnen maken:

In totaal ben ik een dag of 4 in Bled gebleven, en heb zeer veel gewandeld. Zo ook op de vierde dag, ik had besloten een andere wandelroute te lopen van de kaart die ik op de camping had gekregen. Deze route zou naar een berghut leiden bovenop een berg in de buurt; op ongeveer 780 meter hoogte. Aangezien de camping op +- 425 meter hoogte lag, was het dus een flinke klim; zeker omdat het grootste deel omhoog in de laatste kilometers voor de hut lag.

IMG_0764 IMG_0760

Bij bovenkomst was ik dus lichtelijk kapot. Helaas bleek de berghut ook nog eens dicht te zijn, dus er zat helaas geen Sloveense taart in. Ik was blij dat ik voor de zekerheid een flinke fles drinken en een zak chips en koekjes had meegenomen. Met deze steigingspercentages moet je gewoon flink wat eten en drinken bij je hebben.

IMG_0785 IMG_0784 IMG_0776

Na een terugweg die af en toe hachelijker was dan de heenweg, kwam ik na ruim 14 kilometer en 3,5 uur weer terug in een dorpje vlakbij de camping. Helaas barstte toen ook de hemel weer los, het ging echt regenen als een gek. Ook nu was ik blij dat ik mijn regenjas bij me had, ik zou doornat geweest zijn. Gelukkig duurde het maar een kwartiertje, en daarna brak het zonnetje weer door en de temperatuur was ook gelijk weer een stuk aangenamer.

En ook van deze wandeling heb ik de route bijgehouden:

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.