2 dagen hiken over de Briloner Kammweg

Na mijn berghuttentrektocht in juli in Oostenrijk heb ik eigenlijk amper nog echte hikes gemaakt, en lag mijn aandacht vooral bij het fietsen. Ik vond het daarom weer eens hoog tijd om een paar dagen te gaan wandelen, en daarom ging ik in het laatste weekend van Oktober richting het Duitse Hochsauerland, waar ik vanuit het stadje Brilon 2 dagen zou gaan hiken over de Briloner Kammweg.

Deze Briloner Kammweg is een wandelroute van ongeveer 49 kilometer, die in een lus loopt tussen de dorpen Brilon en Willingen, in het Sauerland. Doordat de route in een lus loopt, betekent het dat je eigenlijk op elk punt kan starten waar je wilt, aangezien je uiteindelijk vanzelf weer op dezelfde plek uit komt. Aangezien Brilon en Willingen de enige 2 dorpen van betekenis zijn met fatsoenlijke voorzieningen zoals accomodaties, supermarkten, restaurants en openbaar vervoer; is het echter het meest voor de hand liggend om in 1 van deze plaatsen te starten.

Accomodatie

Aangezien de twee dorpen ook prima met elkaar zijn verbonden middels het openbaar vervoer, zowel bus als trein, is het ook niet echt direct nodig om tijdens je wandeldagen met al je bagage te wandelen. Ik had vooraf een hotel in Brilon geboekt, en heb vanaf daar de 2 etappes naar Willingen gelopen.

Ik liep de route in 2 dagen, in etappes van respectievelijk 22 en 26 kilometer. Zijn deze afstanden te lang voor je, dan is het ook mogelijk om hem in meer dagen te lopen, en dan bijvoorbeeld met de bus terug te reizen naar Brilon of Willingen, maar dat vereist wel wat extra uitzoekwerk. Ook zijn er op andere plekken dan in de 2 dorpen nog wel wat overnachtingsadressen te vinden, maar die liggen wat meer verspreid. Goed plannen is dan het advies.

Openbaar vervoer

Op allebei de dagen begon ik met wandelen in Brilon, gelijk vanuit het hotel, en ging aan het einde van de dag met het openbaar vervoer terug vanuit Willingen. Je kan zowel met de bus als met de trein terug, en het zal een beetje afhankelijk zijn van het tijdstip waarop je reist wat het meest handig is. Qua reistijd ontlopen ze elkaar niet zoveel, en bij beiden is het mogelijk om rechtstreeks te reizen. Ik zag wel dat er ook treinverbindingen zijn waar je een korte overstap hebt in Brilon Wald.

Naar mijn idee kan je het beste de app of website van de Deutsche Bahn gebruiken voor het opzoeken van de verbindingen. Die is naar mijn idee het meest compleet.

Navigeren

Tijdens het wandelen kan je natuurlijk op verschillende manieren je weg vinden door het Sauerland.

Ten eerste is er de mogelijkheid om volledig op de markeringen te lopen. De Briloner Kammweg is onderweg redelijk tot goed gemarkeerd door middel van witte bordjes met een groene driehoek. Ik heb gemerkt dat het vooral buiten de bebouwde kom zeer goed te doen is om alleen op de markering te lopen. In zowel Brilon als Willingen merkte ik dat er her en der toch wel wat bordjes ontbraken.

Ook moet je opletten dat op de westelijke tak van de route er een andere lange afstandsroute, de Rothaarsteig, parallel loopt. Voor best wel een groot deel van deze etappe is de markering van de Rothaarsteig de enige markering in het veld en dien je deze dus te volgen in plaats van die van de Briloner Kammweg. Houd je dit echter in gedachten, dan is het prima te doen aangezien de Rothaarsteig zeer goed gemarkeerd is.

Omdat ik niet helemaal op de bewegwijzering vertrouwde had ik bij de touristenservice een wandelkaart van de regio gekocht. De schaal van de kaart is 1:25000 en bevat eveneens de volledige route, plus nog een flink aantal andere wandelroutes. Voordeel was ook dat bij de verschillende gemarkeerde routes ook de symbolen op de kaart staan. Erg handig.

Voorts had ik ook nog een gps-track van de wandeltocht op mijn horloge staan, dat ik als backup gebruikte. Dit was eigenlijk amper nodig, aangezien ik me prima kon redden met de kaart + markeringen. Wat ik wel fijn vond was de beschikbaarheid van hoogteprofielen op mijn horloge, dat was toch iets duidelijker dan op de kaart.

De tocht zelf

Als je enigszins bekend bent met het Sauerland, dan weet je dat dit absoluut geen vlak gebied is, maar een bergachtig gebied; en dat merk je ook aan de wandeltocht Briloner Kammweg. Sterker nog, je loopt eigenlijk amper vlak, en gaat continue op en neer. Gelukkig is het nergens echt heel erg steil of gevaarlijk, en daardoor voor iedereen met een beetje conditie prima te doen.

Onderweg loop je vooral door bossen en dalen, en gaat over een flink aantal bergtopjes. Bij sommigen heb je dan prachtige uitzichten, maar dat geldt helaas niet voor het grootste deel van de tocht. Het viel mij namelijk op dat er in de regio heel veel aan houtkap gedaan wordt. Dit is op zich niet heel uitzonderlijk in Duitsland, maar het viel me nu op beide dagen op dat ik wel heel veel door omgekapte bossen liep. Ik kreeg wel een beetje de indruk dat dit op beide dagen vooral aan de kant van Brilon was, en wat minder aan de kant van Willingen.

Verder vond ik de tocht landschappelijk gezien best afwisselend: de afwisseling van heuvels, weiden, bergen, bos en dalen vond ik prima. Wat dat betreft heb ik me gedurende deze 2 dagen uitstekend vermaakt; zeker in combinatie met de mooie herfstkleuren.

Vooral op de eerste dag, op zaterdag, was het ook alsof ik in een oase van rust liep. Gedurende de hele dag kwam ik eigenlijk amper mensen tegen, op een enkele wandelaar of mountainbiker na. Op zondag was het wel aanzienlijk drukker, maar toen kwam ik ook bijvoorbeeld ook langs aanzienlijk meer parkeerplaatsen vanuit waar men een wandeling kan starten. Het was echter vooral in de direkte omgeving van deze parkeerplaatsen druk, na een paar 100 meter liep ik weer alleen.

Onderweg kwam ik ook nog langs de bron van het riviertje de Mohne, dat vlak buiten Brilon ontspringt. Dit riviertje heb ik een paar jaar terug nog een poosje gevolgd tijdens mijn vier weken durende fietstocht door Duitsland. Ook passeerde ik nu de waterscheiding tussen de Rijn en de Weser.

Tot slot

Ik kan terugkijken op een prima wandelweekend, al vond ik de Briloner Kammweg niet de mooiste meerdaagse wandeling die ik ooit gemaakt heb; vooral vanwege de grootschalige houtkap die ik onderweg tegen kwam. Echter, vanwege onder andere de herfstkleuren, het mooie weer en de toch wel mooie uitzichten heb ik toch genoten. Ik vond het een prima bestemming voor een weekendje hiken, op nog geen 4 uur rijden vanuit de regio Dordrecht.