Blue mountains national park en de Jenolan caves

Blue mountains national park

Na het weekend in de metropool Sydney te hebben doorgebracht werd het tijd om de natuur weer op te zoeken: het Blue Mountains national park, niet zo heel ver buiten Sydney.

De eerste 30 kilometer gingen door industrieterreinen en andere suburbachtige wijken van Sydney (wat maar weer aantoont hoe groot Sydney eigenlijk wel niet is), maar daarna ging het snel de bergen in, zodat we na nog geen twee uur rijden al in konden checken op de camping in Katoomba. Omdat er in de verte donkere onweerswolken zichtbaar waren, zetten we snel de tent op waarna we een korte wandeling gingen maken. De camping is namelijk vlakbij een aantal uitkijkpunten gelegen, evenals een mooie waterval: de Katoomba Falls. De uitzichten waren erg mooi, en de waterval ook. Helaas was het erg vochtig en hadden we allebei een beetje last van zure benen door de lange dag gisteren in Sydney. Hierdoor liepen we te zweten en hijgen als een stel overwerkte bospaarden 🙂

Katoomba falls

Toen we een klein rondje gewandeld hadden zijn we richting de jenolan Caves gereden. Dit bleek toch nog een kleine anderhalf uur rijden te zijn, waarvan de laatste 30 over een zeer bochtige en vaak stijgende en dalende bergweg, maar wel erg mooi rijden. Dit laatste stuk is ook niet geschikt voor campers, caravans, bussen en vrachtwagens omdat het gewoonweg niet past en de hele weg geblokkeerd wordt.

Helaas waren we letterlijk 1 minuut te laat voor de tour van 16:00, maar er ging er ook nog een om 17:00 in de Imperial cave. Deze grot loopt deels parallel met een ondergrondse rivier, waar het water heel erg mooi helder en blauw van kleur was. In de tussentijd wachtten we in het cafe en aten en dronken hier wat om de tijd te doden. Hier kregen we al de indruk dat de tour geen ‘massa-beweging’ door de grot zou worden, want het bleef rustig qua andere mensen.

De tour zelf was erg leuk en de moeite waard, mede door de enthousiaste gids die het blijkbaar ook wel leuk vond om een kleine groep rond te leiden in plaats van groepen van 40 plus, en dat laatste schijnt in het hoogseizoen regelmatig voor te komen. Al met al was de tour erg geslaagd, en ik heb er zelfs nog mooie foto’s kunnen maken, ondanks dat het best donker was. Mocht je zelf ooit een keer in de buurt zijn, ik kan het je aanraden. Één tip: kijk op voorhand even op de site van de grot naar de tourmogelijkheden, er zijn namelijk verschillende tours van verschillende lengte en zwaarte door verschillende grotten. Er zijn ook grotten waar je zeker een goede conditie moet hebben. Gelukkig was dat voor de door ons bezochte Imperial caves niet het geval, die zijn voor iedereen goed te doen die goed ter been is.

Na een klein uurtje was de tour helaas alweer voorbij, waarna we midden in een onweersbui dezelfde bergweg weer terug reden richting de camping. Aangekomen in Katoomba gingen we eerst nog even langs de Coles om eten te halen, waarna we op de camping nog wat hebben gegeten voor het helemaal donker was, want dat gaat best snel in deze omgeving 😉

Na een goede nachtrust werden we beiden bruut gewekt door een bende kaketoes die de boel op stelten aan het zetten waren. Dit kabaal maken ze wel vaker, maar helaas was het nu dusdanig hard dat  de hele camping gelijk wakker is. Ik moet zeggen, het hoort bij de beleving van kamperen ‘down under’ 😉

We gingen maar snel de tent afbreken en vervolgens weer op pad. Het eerste plan was om de Blue Mountains Scenic Driveway te gaan rijden, maar daar was ik wel vrij snel klaar mee vanwege de gebrekkige bewegwijzering. Het valt me tijdens deze reis dat de bewegwijzering hier wel vaker te wensen overlaat.

Blue mountains national park

We hebben echter nog wel bij een uitkijkpunt genoten van het uitzicht over de blue mountains. Erg mooi. Ook hebben we nog een korte wandeling gemaakt naar een mooie waterval, de Leura Cascades. Hier kwamen we gelijk aan met een grote tourgroep die uit een tourbus geladen werd, en dan merk je gelijk dat dit soort natuurgebieden daar totaal niet op berekend is. Het modderige pad is veel te smal om zulke groepen met mensen op hun hoge hakken en in hun avondkleding hier te laten lopen, en dan moeten ze ook nog zien te handelen met tegenliggers… Maar goed, deze ergernis niet meegenomen was het wel een mooie wandeling met als beloning dus de waterval 😉

Leura watervallen

Al met al vond ik de Blue mountains zeker erg mooi, al waren we er voor het mooie iets te kort. Het is een prachtige omgeving om zeer veel mooie hikes te maken, en de camping waar wij gestaan hebben is hier zeker een prachtige uitvalsbasis voor. Het is dat wij een beetje vastzaten aan een tijdsschema om op tijd weer in Melbourne te zijn, anders had ik hier zeker nog langer willen blijven.

Boekenlegger op de permalink.