Reisverslag fietsreis april en mei 2022 – Deel 3

Dag 12: Cochem –> Leutesdorf (87km)

Helaas heb ik erg slecht geslapen vannacht door de kakelende snurkers naast me. Daardoor kwam ik in de ochtend best moeilijk op gang maar uiteindelijk was het toch gelukt om in te pakken en weg te wezen.

In Cochem moest ik eerst nog even geld uit de muur trekken omdat mijn analoge geld op was, en daarna ging het wederom verder richting Koblenz over de Mosel Radweg.

Ik merkte dat de weg langs de rivier een beetje meer van hetzelfde werd. Helaas nu wel bijna de gehele weg langs drukke 100km-wegen. Echt rustig was het jammer genoeg niet.

Naarmate ik dichter bij Koblenz kwam veranderde het karakter wel, ik reed meer en meer door bebouwing. Dit was dan vooral door rustige woonwijken, dat vind ik op zich niet heel erg.

Uiteindelijk kwam ik uit bij Deutsche Eck, de plek waar de Rijn en de Moezel samen komen. Hier eindigt de Mosel Radweg, en ik zou nu ‘min of meer’ linksaf slaan langs de Rijn.

Het was in eerste instantie even zoeken naar een brug om op de juiste oever uit te komen, maar uiteindelijk was ik  weer p pad. Eerst door pauperwijken en industrieterreinen, maar uiteindelijk zat ik op een fietspad langs de rivier.

Al vrij snel viel me op dat het karakter van de omgeving best wel verschild ten opzichte van de Moezel. Ten eerste is het dal veel breder, waardoor de heuvels verder weg zijn. Daarnaast merkte ik in ieder geval in dit stuk ook aanzienlijk meer industrie op langs de rivier, inclusief de bijbehorende scheepvaart. En hier fiets je helaas ook gewoon vlak langs, of doorheen.

Bij Neuwied ging ik via een brug weer naar de overkant, want daar ligt de camping die ik op het oog had. Hier scoorde ik ook nog een lekker ijsje, waarna het via een pad door een stadspark richting de camping in Leutesdorf ging..

Dag 13: Leutesdorf –> Rodenkirchen (77km)

Vanmorgen tijdens het ontbijten heb ik nog even staan kletsen met een Duitse backpacker die ook op de camping stond. Altijd leuk dit soort ontmoetingen. De laatste paar dagen sta ik op zowat elke camping wel met andere fietsers of backpackers.

Na vertrek wilde ik op de oostelijke oever van de Rijn te blijven rijden, en hier fietste ik eigenlijk continue door dorpjes. Sommigen wat mooier dan anderen, maar over het algemeen wel prima te fietsen. Zo passeerde ik onder andere Bad Honnigen, Linz am rhein en Konigswinter.

Bij de laatste was ik inmiddels al vlakbij de grote stad Bonn, maar doordat ik door een soort van groene long langs de rivier fietste merkte ik best weinig van. Hier had ik een paar jaar terug tijdens het wandelen van de Rheinsteig ook doorheen gewandeld, en het kwam me dus wel bekend voor.

Omdat ik een camping op het oog had die aan de westelijke oever van de rivier ligt moest ik opletten dat ik op tijd naar de overkant ging. Dit deed ik wederom via een brug, want ik vind de veren die ik vooralsnog heb gezien nogal onvoorspelbaar qua vaartijden.

De laatste pak hem beetje 25 kilometer richting Rodenkirchen reed ik weer wat ‘natuurlijker’ en minder door de bebouwde kom, op een stuk om een haven in Wesseling na. Het ging voornamelijk over een fietspad vlak naast de snelstromende rivier, erg fijn fietsen.

Kamperen zou ik weer doen op de camping in Rodenkirchen, waar ik 2 jaar geleden ook stond tijdens mijn vieerweekse fietstocht door Duitsland. Ook nu kreeg ik weer het advies om de fiets in de garage te zetten vanwege kans op diefstal. Waar het 2 jaar geleden nog was vanwege ’thieves’, hadden ze nu blijkbaar ‘some problems with gangs’. Blijkbaar hebben die doodordinaire fietsenjatters promotie gemaakt ?

En oh ja, ik kwam er vandaag ook achter dat ik vandaag door de 1000 kilometer grens van deze tocht ben gegaan…

Dag 14: Rodenkirchen –> Meerbusch (79km)

Vannacht helaas weer erg slecht geslapen. Nu door een heleboel omgevingsgeluid zoals treinen, vliegtuigen, auto’s noem maar op. Ook de hoeveelheid kunstlicht op de camping was weer overvloedig aanwezig. Maar 1 troost: gelukkig stond m’n fiets nog wel in de garage en was ie niet gejat.

Qua fietsen was het vandaag ook geen topdag. Het was een en al steden dat de klok sloeg, en zelfs her en der een paar stevige industrieterreinen, zoals het fabrieksterrein van autoterrein Ford. Hier heb ik mij eigenlijk vooral verbaast over de grootte daarvan, en er zijn notabene 3 tramhaltes bij deze fabriek. Ik slaagde er zelfs een paar keer in om, ondanks mijn gps en fietskaarten de weg kwijt te raken. Ik vroeg me op een gegeven moment ook hardop af waarom de routemakers de route op deze manier laten lopen, het neigt naar het maken van een route via het beeldscherm 😉

Ik was om eerlijk te zijn blij dat ik uiteindelijk op de, overigens prima, camping aan de oever van de rivier aankwam. Hier stond ook een een stel Nederlands fietsers die een redelijk vergelijkbaar rondje fietsten als ik,  en ook de Spaanse fietsster Elena met wie ik uiteindelijk nog een flink stuk van de avond zitten kletsen. Ze blijkt samen met haar hondje vanuit Zwitserland via de Rijn naar Nederland onderweg te zijn en wil uiteindelijk via de kust doorfietsen naar Noorwegen. Erg gaaf, van dat soort plannen word ik stiekem een beetje jaloers 🙂

Dag 15: Meerbusch –> Xanten (83km)

Vandaag heb ik de hele dag gezellig samen gefietst met Elena. Erg fijne fietsdag gehad, al waren de stukken door bijvoorbeeld Duisburg en Krefeld totaal niet de moeite waard. Nadat deze steden eenmaal gepasseerd waren werd het landschappelijk een stuk fijner om te fietsen: open wijdse landschappen met fijne uitzichten.

Het was te merken dat we dichter bij Nederland kwamen, het landschap begon er al redelijk hetzelfde uit te zien als het Nederlandse rivierenlandschap. Zelfs de grote aantallen schapen waren present 😉

Einddoel van vandaag was een camping bij Xanten. De camping  ligt een kilometertje of 10 van de route af, maar was verder prima. Mooi in het bos en voor de verandering een camping waar het redelijk stil is en pikkedonker. Ook waren er picknicktafels aanwezig, wat natuurlijk altijd een plus is. Na aankomst was het nog even afwachten of we ons nog wel aan konden melden, omdat er niet gereageerd werd op de bel; maar dit kwam uiteindelijk ook goed. Na de tenten opgezet te hebben was het eerst tijd voor een glas bier.

Dag 16: Xanten –> Millingen aan de Rijn (68km)

Vandaag is de laatste dag dat ik de officiële Rijnroute zal volgen, en dit is ook de dag dat ik Nederland weer in fiets.

Omdat het gisteren zo gezellig was om samen te fietsen, gingen Elena, haar hondje Mopsi en ik vandaag wederom samen op pad.

Omdat de camping waar we gekampeerd hadden een tiental kilometer van de rivier en het stadje Xanten af ligt moest we eerst terug richting de rivier. Ik dacht dat het niet al te moeilijk zou zijn, maar uiteindelijk resulteerde het erin dat de eerste 20 kilometer bestonden uit rondjes fietsen door en rondom Xanten. Gelukkig was het goed weer, dus echt super erg was het niet.

Na uiteindelijk weer op de route te zijn terechtgekomen ging het afwisselend vlak langs de rivier of iets ervan af. Als ik eerlijk moet zijn waren het niet de meest spectaculaire landschappen, daarvoor leek het inmiddels te veel op ’thuis’. Ook voerde de rijnroute af en toe langs best lange stukken over fietspad langs drukke wegen waar je alleen maar uitlaatgassen aan het inademen was. Gelukkig maakte het gezelschap een hoop goed 🙂

Na een kleine 60 kilometer kwam het dorpje Millingen aan de Rijn in zicht, en dit was ook de eindbestemming vandaag. Hier vonden we een mooie camping met uitzichten rondom over de akkers, erg leuk. Ook deze camping was weer goed toegerust voor wandelaars en fietsers.

Na de tenten te hebben opgezet nog even boodschappen gedaan en vervolgens een goede maaltijd gescoord bij een brasserie. Ik had een burger, en die kwam in de hogere regionen van de burgers die ik ooit gegeten heb…

‘s-avonds nog even de route voor de volgende dag gepland, want dan wil ik in een zo goed als rechte lijn naar huis gaan fietsen. Dit zou ongeveer 130 kilometer moeten zijn, dus dat gaat vast lukken want mijn conditie is inmiddels redelijk opgewaardeerd.

Dag 17: Millingen aan de Rijn –> Alblasserdam (132km)

Vandaag is mijn laatste dag van mijn reis. Ik heb via de routeplanner van de fietsersbond een route uitgestippeld via fietsknooppunten die me zowat in een rechte lijn thuis zou moeten brengen. 

 

In de ochtend ging het inpakken en opruimen nog redelijk langzaam. Na afscheid te hebben genomen van Elena, die haar tocht naar Noorwegen vervolgd, ging ik via het natuurgebied Gelderse Poort westwaarts.

Wat volgde was een lange maar wel relaxte fietsdag. Ik had het tempo er goed in, en mede door het goede weer (te goed, want ik was verbrand bij thuiskomst) en de onverwacht aantrekkelijke gebieden waar ik door fietste verveelde ik me geen moment. Ik merk namelijk dat als ik geniet van de omgeving dat het fietsen dan automatisch makkelijker lijkt te gaan.

Nadat ik even na zessen thuis was werd het eerst flink bunkeren, want ik had ondertussen flinke honger opgebouwd ?

 

Fietsen door heuvels en langs rivieren 2022 - 3

DagvannaarKilometersMeters geklommen
DinsdagCochemLeutesdorf87299
WoensdagLeutesdorfRodenkirch77327
DonderdagRodenkirchMeerbusch76192
VrijdagMeerbuschXanten83276
ZaterdagXantenMillingen aan de Rijn68129
ZondagMillingen aan de RijnAlblasserdam132268

 

Terugblik

Na in 17 dagen ruim 1400 kilometer gefietst te hebben langs heuvels en rivieren, kan ik eigenlijk niet anders zeggen dan dat ik wederom een geweldige tocht heb gemaakt. Het was bij tijden af en toe best zwaar, onder andere door flinke tegenwind of toch net iets steilere beklimmingen  dan gehoopt. 

Van te voren had ik voor deze tocht wel een globaal plan in mijn hoofd, en dit heb ik onderweg gewoon naar behoeven aangepast, en dat beviel eigenlijk prima. Het gaf me veel minder het gevoel dat ik vast zat aan een specifiek schema en dat ik op een bepaalde dag ergens MOEST zijn.

Ik heb deze keer ook voor het eerst gefietst met fietskaarten op mijn stuur. Niet omdat ze echt nodig zijn, ik had ook gewoon mijn gps-device bij me met daarop de gps-track die ik kon volgen. Wat ik echter mis aan dat apparaat, is een goed overzicht van de omgeving. Op de kaarten kon ik perfect in 1 oogopslag zien waar ik ongeveer was, welke dorpen/steden er in de buurt waren enzovoorts. Dit ga ik dus zeker vaker doen.

Qua afwisseling vond ik de route echt top. Ik heb werkelijk zo’n beetje alles gehad: open weidse landschappen, bossen, heuvels, bergen, rivieren, leuke dorpjes of stadjes. Helaas ontkom je met zo’n tocht ook niet aan wat mindere stukken, en hierbij vielen mij vooral het stuk in Zuid-Luxemburg langs de snelweg, en de industrieterreinen langs de Rijn mij op. Gelukkig waren dit slechts kleine stukken, en ze hebben de reis verder niet al te negatief beïnvloed 😛

Wat me verder ook opviel, vergeleken met mijn vorige langere fietstochten: het grote aantal backpackers en fietsreizigers op de campings. Ik vind dit alleen al leuk vanwege het feit dat je dan niet als enige met een tent op de camping staat tussen verder alleen maar campers en caravans 🙂 En als je dan ook nog een paar toffe ontmoetingen en gesprekken hebt, is dat helemaal mooi meegenomen.  Dit zijn naar mijn inzien ontmoetingen die het reizen per fiets (of ter voet) juist zo interessant en leuk maken. 

 

 

2022 – Fietsen naar Luxemburg en terug (17 dagen)

Bladwijzer maken Permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *