Na mijn weekend-fietstocht vorige maand over de Zuid-Hollandse- en Zeeuwse eilanden had ik de smaak van het fietsend reizen weer te pakken gekregen, dus het idee was geboren om in de meivakantie een langere tocht te maken, en dan in eerste instantie richting het Groothertogdom Luxemburg.
Dag 1: Alblasserdam –> Dorst (78km)
Na nog een half dagje gewerkt te hebben zat ik vandaag even na het middaguur op de fiets.
Ik had nog niet echt een vast plan om in Luxemburg te komen. Het enige dat ik zeker wist was dat ik zo min mogelijk via de Nederlandse rivieren wilde fietsen. Om die reden had ik besloten om via het zuiden van Brabant naar het oosten te gaan, en eenmaal daar aangekomen zou ik wel kijken wanneer ik precies zuidwaarts zou gaan.
Als eerste overnachting wilde ik proberen bij een natuurkampeerterrein de buurt van Gilze en Rijen te komen. Met behulp van de kaarten van de Nederlandse LF- en knooppuntroutes kon ik zo vrij makkelijk bewegwijzerd bij de camping komen.
De regio uit ging via de LF2(Prinsenroute) die vlakbij mijn huis loopt. In de buurt van Papendrecht ging ik via de knooppunten richting de Hollandsche Biesbosch om daar het veer te pakken naar Werkendam. Dit veer was helemaal vol met landbouwmachines en een oliewagen, maar gelukkig was er voor mij sowieso nog een plekje.
In de Brabantse Biesbosch aangekomen ging het via de Maasroute door dit prachtige natuurgebied. Er stonden veel bloemen in bloei, het was jammer dat het inmiddels bewolkt was. Als de zon had geschenen was het helemaal mooi geweest. Ook jammer dat het best hard waaide, bft 4 tot 5 tegen. Dan krijg je dus de volle laag in dat pannenkoekengebied dat de Biesbosch heet ?
Op de kaart zag ik dat ik via een veer het Steurgat over zou moeten. Aangezien dat nogal in de middle of nowhere lag had ik twijfels of deze überhaupt zou varen en dat bleek inderdaad het geval. Gelukkig checkte ik het op tijd, zodat ik op tijd de omweg via Werkendam kon pakken.
Na het passeren van Werkendam en de A27 ging het via knooppunten verder zuidwaarts. Hierbij passeerde ik ook het dorpje Almkerk. Hier hadden best veel huizen Friese vlaggetjes en een logo van de Friese elf-steden… Ik vraag me af waarom?
Hier had ik ook inmiddels weer een andere LF- route opgepikt: de LF9, oftewel de Nap-route. Een groot gedeelte reed ik vorig jaar al, maar nu zou ik hem slechts kort volgen.
Bij het plaatsje Dussen ging het via een veer over de Bergsche Maas. Ik hoefde deze Pont niet te betalen, dat was wel apart… Niet dat ik het erg vind… gratis is altijd goed denkt de inwendige Hollander in mij 😀
Eenmaal aan de overkant kwam er een aanzienlijke verandering in het landschap. Ik ging nu over een halfhard fietspad langs het riviertje de Donge, door een bossig landschapje. Erg mooi, en zeker een fijne afwisseling na het agrarisch landschap.
In het dorpje Dongen ging ik even boodschappen doen, want ik was inmiddels vlakbij de camping aangekomen. Hier kwam ik even voor zessen aan, en het bleek er best rustig te zijn. Ik mocht dus zelf een mooi plekje uitzoeken…
Dag 2: Dorst –> Lierop (91km)
Vannacht sliep ik erg goed tijdens mijn eerste nacht van deze fietstocht. Desondanks was het toch pas 10 uur voor ik bepakt weer op weg ging, ik had geen zin om haast te maken. Heeft geen zin ook.
Via knooppunten ging het langs de plaatsjes Rijen, Gilze en de bijbehorende vliegbasis. Helaas was deze route niet bijster leuk om te fietsen, een groot deel ging langs vrij drukke wegen. Je mist er dus ook niks aan.
Leuker werd het pas na het oppikken van de LF13, het Schelde-Rhein pad, in de Chaamse bossen. Dit gebied heb ik te voet ook al vaak verkend, maar het is geen straf om het ook met de fiets te doen.
Ik fietste door de bossen tot aan de herberg bij Roovertse Ley, waar ik besloot te lunchen waarna ik er weer tegenaan kon. Hier was ik eerder dit jaar ook al langs gekomen, tijdens het hiken over het Grenslandpad in een weekend. Toen moest ik het echter doen met een vriesdroogmaaltijd uit een zakje 😛
Na het passeren van Hilvarenbeek ging het een hele poos langs het Wilhelmaniakanaal, dat me onder andere ook langs Best en Son en Breugel voerde. Ik denk dat ik meer dan 20 kilometer langs dit kanaal heb gefietst, hierdoor werd het helaas wel wat saai.
De route was verder best wel afwisselend. Bos, agrarisch landschap en dorpjes wisselden elkaar regelmatig af. Enige spelbreker was de wind. Die leek nu nog meer en vaker recht van voren te komen, waardoor ik er op een gegeven moment wel doorheen zat. Ik was dus ook blij toen ik uiteindelijk Lierop inreed, inkopen kon doen in de supermarkt en richting de camping ging. Wederom op een natuurkampeerterrein: de Lier, aan de rand van de Strabrechtse heide. Deze camping was aanzienlijk drukker dan de vorige, en er stonden ook een aantal andere fietsreizigers.
Dag 3: Lierop –> Boukoul (79km)
Na vanmorgen rustig aan opgebroken te hebben ging het ergens na tienen weer op pad via de Schelde-Rhein-route.
Opnieuw was de route weer erg afwisselend: het was een komen en gaan van agrarische landschappen en bossen, af en toe onderbroken door een dorpje. Helaas was het ook weer erg veel wind die recht van voren kwam.
Wat vooral opviel was dat de landbouw hier vooral bestond uit varkensboerderijen en aspergekwekerijen. Die laatste werden ook al overal aangeboden, maar ik kan ze niet fatsoenlijk klaarmaken met mijn kampeerkooksetje, dus dat is zonde. Dan maar wachten tot ik ze een keer in een restaurant kan vinden, of tot ik weer thuis ben 😛
Ik zou vandaag niet de hele dag op de Lf13 blijven fietsen. Deze route loopt tot Venlo, maar een tiental kilometers ervoor, bij het aankomen bij de rivier de Maas ging ik via een doorsteekje zuidwaarts langs deze rivier richting Zuid-Limburg.
Fietsend in het Maasdal vielen me gelijk op dat ik geen last meer had van de wind. Omdat hij nu van achteren leek te komen ging ik enerzijds een stuk harder, en anderzijds was de temperatuur ook een stuk aangenamer. Je hoorde me dus niet klagen 🙂
Ik besloot bij een natuurkampeerterrein bij Boukoul de tent op te zetten, en hier was ik dus redelijk vroeg. Na nog naar een supermarkt te zijn geweest heb ik daarna vooral zitten relaxen, en alvast zitten kijken welke richting ik morgen op wil. Ik twijfel uit 2 routes : richting Vaals en drielandenpunt, of via de Roer Duitsland in. Vooralsnog ben ik er nog niet over uit…
Overigens wederom andere fietsers op de camping. Leuk!
Dag 4: Boukoul –> Vaals (82km)
Ik was er inmiddels uit welke richting ik uit zou gaan, en het werd nog een verlenging in Limburg. Mijn doel voor vandaag werd dus Vaals… richting de heuvels van Zuid-Limburg dus.
De rit van vandaag is eigenlijk te omschrijven als een top dag. Het eerste stuk, tot pak hem beet Brunssum, was heel erg gevarieerd door mooie natuurgebieden en landbouwgebieden. Af en toe ook een niet al te groot en/of druk dorpje.
Tijdens dit stuk van de dag ging ik ook een paar keer de grens over Duitsland in. Hier was het ook erg fijn fietsen. Het reliëf dat inmiddels aanwezig was zorgde er voor dat het gelijk een stuk fijner fietsen was, dat geeft tenminste wat variatie.
Ik had via de routeplanner van de fietsersbond een route gemaakt, en was even bang dat die me recht door onder andere Heerlen zou voeren, maar dat viel reuze mee. Het was eigenlijk meer langs de rand van de stad, en dat vond ik prima te doen. Een stuk verderop reed ik wel vrij lang door Landgraaf, en dat werd wel vervelend, zeker ook omdat ik het vermoeden had dat er meer heuvel op en af werd gegaan dan mij nodig leek.
Uiteindelijk kwam ik na ruim 82 kilometer aan bij de camping in Vaals, die midden tussen de heuvels ligt. Hier kreeg ik een plekje op het tentenveld dat vol stond met andere wandelaars en fietsers, leuk! Hier heb ik ook nog een flinke poos met de Belgische Benny en Hilde zitten kletsen, die de Dutch Mountain trail wilden gaan lopen. Door de raakvlakken van trektochten per fiets of voet heb je automatisch best wel een hoop gespreksonderwerpen en raakvlakken met elkaar.
‘ S-avonds ook nog even mijn fietsketting ingesmeerd. Er komt een erg vervelend gekraak uit de fiets, zeker op momenten dat ik kracht zet. Mijn eerste gedachte was de ketting, dus hopelijk helpt het… maar dat merken we morgen 🙂
Dag 5: Vaals –> Deidenberg(93km)
Vanmorgen werd ik rond zevenen gewekt door de regen, maar gelukkig bleef dit maar hooguit een uurtje doorgaan. Ik kon in ieder geval in de droogte inpakken en ontbijten. De buitentent was wel nat, maar dat is niet heel erg aangezien ik hem gewoon apart kan inpakken.
Uiteindelijk ging ik wederom even na tienen op pad, en als eerst ging ik richting een supermarkt om wat inkopen te doen. Na deze buit binnen te hebben ging het gelijk stijl omhoog over de Viergrenzenweg richting het hoogste punt van Nederland: de Vaalserberg.
De klim was op zich prima te doen, maar ik was toch blij dat ik boven was. Hier natuurlijk even de verplichte foto van de grenspalen maken samen met mijn fiets ging het weer verder richting Kornelimunster, een dorpje dat bij Aachen hoort.
Dit was een kilometer of 15 en voerde me onder andere door de binnenstad van Aken, wat niet heel fijn fietste. Op de een of andere manier kom ik dan nooit in een fijn ritme.
Na uiteindelijk in Kornelimunster aangekomen te zijn pikte ik hier de Vennbahnradweg op, een fietspad dat is aangelegd op een voormalige spoorlijn en richting het Luxemburgse Troisvierges loopt. De route loopt door drie landen, en in België wordt hij gemarkeerd als Ravel L48 (later L47).
De eerste 25 kilometer, tot pak hem beet Lommersdorf, stijgt de route continue. Niet heel steil, maar steeds maar 1 of 2 procent. Helaas fietste ik dit stuk totaal niet fijn, op de een of andere manier zat ik er redelijk doorheen. Dit veranderde pas toen ik op een gegeven moment mijn regenjas uitdeed, gegeten had EN de route ging dalen. Mijn tempo steeg gelijk aanzienlijk en zo ook mijn moraal. Ik verwierp mijn plan om in Monschau de camping op te zoeken en ik fietste nog een dertig kilometer door. Hier was ik blij om, want wat volgde was een erg mooi stuk om te rijden. Ik fietste zowaar met uitzichten. Ook werd ik verblijd op een mooi dal met gigantisch veel narcissen, wat er erg mooi uitzag.
Mijn tent zette ik op in Beidenbach, bij kilometerpaal 84 van de Vennbahn. Hier heb ik nog wat gegeten in het camping restaurant, en heb ondertussen de route voor morgen alvast bekeken.
In het restaurant bleek trouwens dat ik al prima was gewend aan het ‘ buiten zijn’. Er stond een houtkachel in de eetzaal, en die stookte de temperatuur op tot volgens mij ruim boven de 30 graden. Veel te warm voor mij, dus ik stond binnen een minuut weer buiten en ging maar op het terras eten. Een stuk aangenamere temperatuur daar, en daar liep ik niet het risico ter plekke in slaap te vallen 😀
Fietsen door heuvels en langs rivieren 2022 - 1
Dag | van | naar | Kilometers | Meters geklommen |
---|---|---|---|---|
Vrijdag | Alblasserdam | Dorst | 78 | 371 |
Zaterdag | Dorst | Lierop | 91 | 346 |
Zondag | Lierop | Boukoul | 79 | 306 |
Maandag | Boukoul | Vaals | 82 | 712 |
Dinsdag | Vaals | Deidenberg | 93 | 833 |